نسخه چاپی

سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود/ درخواستی برای سوخت گیری هواپیمای وزیر در لبنان مطرح نبوده است

عکس خبري -سفر اميرعبداللهيان به سوريه از قبل تنظيم شده بود/ درخواستي براي سوخت گيري هواپيماي وزير در لبنان مطرح نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌كه سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود، گفت كه هیچ درخواستی برای سوخت گیری هواپیمای وزیر امور خارجه در لبنان مطرح نبوده است.


به گزارش نما، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان و آمادگی ایران برای کمک به لبنان گفت: ما و لبنان روابطمان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هواپیمای امیرعبداللهیان در سوخت رسانی در لبنان دچار مشکل شده است نیز اظهار داشت: خبرسازی است و سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفرها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت گیری در لبنان نداشته است.

خطیب‌زاده درباره انتخابات در عراق ادامه داد: از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم.

وی درباره گروهک‌های تروریستی در خاک عراق اظهار داشت: بارها به دوستان در دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق گفته‌ایم که این با حسن همجواری و حسن همسایگی همخوانی ندارد. این وضعیت قابل ادامه دادن نیست و این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند و این‌ها نمی‌تواند منبع ناامنی علیه ما باشند هم اقلیم می‌داند و هم دولت مرکزی عراق.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر ظریف در مورد تحریم‌ها بیان کرد: همه را دعوت می‌کنم به عدم انتخاب گزینشی از نکاتی که گفته می‌شود. وزارت خارجه وزارتخانه تخصصی است. ظریف در مقام وزیر خارجه چند باری این موضوع را توضیح داد. برداشتی که الان ارائه کردید برداشت دقیقی از فرمایشات ایشان نیست. آنچه مسلم است این است که در ادامه مسیر باید از این فضاسازی‌ها عبور و اجازه دهیم دولت جدید در مسیر خودش گفت‌وگوهای وین را پیش ببرد.

خطیب‌زاده درباره برگزاری نشست همسایگان در خصوص افغانستان در تهران گفت:‌ ما اولین جلسه‌ای که به صورت برخط وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار کردند توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران داشته باشیم. این منوط به آماده شدن مقدمات است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این موضوع در دستورکار و پیگیری است و نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری حضوری را در تهران خواهیم داشت. در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود و به پیشنهاد ایران روسیه هم در آن نشست حاضر خواهد بود. دعوت روسیه از ایران برای شرکت در نشستی درباره افغانستان در این کشور در دست بررسی است و پاسخ خود را خواهیم داد.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به سوریه نیز اظهار داشت: روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی شده است. ابعاد روابط ایران و سوریه مختلف است و جنس روابط راهبردی الزامش این است که در همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی و ... این روابط برقرار شود.

خطیب‌زاده افزود:‌بخش خصوصی ما چند وقت پیش نمایشگاه در سوریه داشت و الان این مطالبه را دارد توافقاتشان در ابعاد مختلف عملیاتی شود. ماموریت خاصی هم به سفیر داده شده و این سفر هم تمرکز ویژه‌ای را در خصوص این موضوع داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد: توافقات هیات اعزامی ایران با عربستان این بوده که در فضای عمومی این مذاکرات پیگیری نشود.

خطیب‌زاده عنوان کرد: چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. این تماس‌ها بدون انقطاع بین دو طرف و ارسال و دریافت پیام‌ها ادامه داشته و دارد. بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه ای و به تخصص حوزه خلیج فارس بوده است و یمن هم بخشی از این گفت‌وگوها بوده است. سرنوشت یمن از طریق مردم یمن و اراده آنها تعیین می‌شود. آن‌چه عربستان باید انجام دهد توقف جنگ و محاصره ظالمانه و شرایطی است که به تراژدی انسانی منجر شده است. تلاش داریم روابط ایران و عربستان به آرامش و صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: این روابط طبیعی است و به هم زدن آن غیرطبیعی است. روابط دو کشور از منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان است. دوستان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند. در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از طرف آذربایجان داشتیم برآورده نشده است. ما در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ای داشتیم.

وی افزود: به طرف آذربایجانی گفتیم در مسیر آرامی برخی نگرانی‌های ایران برطرف شود. حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم زمین باز است و مراودات انجام می‌شود و دو طرف نباید اجازه دهند طرف‌های ثالث بر روابط تاثیر بگذارند.

وی همچنین در این نشست خبری روز حافظ را گرامیداشت.

۱۴۰۰/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...