نسخه چاپی

پایانِ خوش شاهنامه كشتی ایران در اسلو؛ شمردن مدال به وقت پاییز/ ایران صاحب بیشترین طلای مسابقات

عکس خبري -پايانِ خوش شاهنامه کشتي ايران در اسلو؛ شمردن مدال به وقت پاييز/ ايران صاحب بيشترين طلاي مسابقات

كشتی ایران كه در دو رشته آزاد و فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان شركت كرده بود و نماینده‌ای در بخش زنان نداشت، با ۷ طلا از نظر مدالی، صدرنشین مسابقات شد.



به گزارش نما، مسابقات کشتی قهرمانی جهان شب گذشته در اسلوی نروژ به پایان رسید. بعد از سومی تیم ملی آزاد که با ۱۶۲ امتیاز و فاصله ۱۱ امتیازی با روسیه قهرمان، حاصل شد، تیم ملی فرنگی نیز با ۱۴۶ امتیاز بعد از روسیه ۱۵۲ امتیازی در جایگاه نایب قهرمانی قرار گرفت.

تیم ملی کشتی آزاد در این رقابت‌ها صاحب سه نشان طلا شد و تیم ملی فرنگی به ۴ مدال طلا رسید تا تیم کشورمان با ۷ طلا، در صدر جدول کیفیت مدالی مسابقات جهانی قرار بگیرد.

ایران در این دوره از مسابقات با حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع در رشته آزاد و میثم دلخانی، محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و علی اکبر یوسفی در رشته فرنگی طلایی شد. سه نشان نقره در کشتی آزاد توسط علیرضا سرلک و امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و سه نشان برنز توسط مجتبی گلیج، محمدعلی گرایی و پژمان پشتام در کارنامه دو تیم آزاد و فرنگی ایران ثبت و تیم کشورمان در مجموع صاحب ۱۳ مدال شد. با این شرایط ایران از نظر کیفیت مدالی در جایگاه نخست قرار گرفت.

آمریکا که در سه رشته آزاد، فرنگی و زنان در مسابقات شرکت کرده بود، با ۵ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز و مجموع ۱۵ مدال در جدول مدالی رده دوم را از آن خود کرد. ژاپن و روسیه نیز که مانند آمریکا با سه تیم به نروژ رفته بودند، در جایگاه‌های سومی و چهارمی قرار گرفتند. ژاپن در این دوره از مسابقات در سه رشته آزاد و فرنگی و زنان صاحب ۵ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز و مجموع ۱۲ مدال شد. روس ها نیز به ۴ طلا، ۵ نقره، ۹ برنز و ۱۸ مدال رسیدند.

* مقایسه با دوره گذشته

تیم ملی کشتی آزاد در دوره قبلی مسابقات جهانی که سال ۲۰۱۹ در نورسلطان برگزار شد و گزینشی المپیک نیز محسوب می‌شد، در رده چهارم جهان قرار گرفت. چند ماه بعد از مسابقات با مثبت شدن تست دوپینگ دو سنگین وزن، علاوه بر اینکه سهمیه ۱۲۵ کیلوگرم از آن یدالله محبی شد، تیم کشورمان هم یک امتیاز بیشتر از آمریکا (با ۹۴) در رده سوم جهان قرار گرفت. سومی تیم ملی آزاد در سال ۲۰۲۱ با امتیاز ۱۶۲ همراه بود. تیم ملی فرنگی نیز با ۷۵ امتیاز در نورسلطان چهارم جهان شده بود که این بار با دو پله صعود، با ۱۴۶ امتیاز در جایگاه نایب قهرمانی قرار گرفت.

* کسب مدال در اوزان المپیکی

تیم آزاد درحالی با ۷ مدال به کار خود در مسابقات جهانی نروژ خاتمه داد که مدال طلای حسن یزدانی و امیرحسین زارع، نقره علیرضا سرلک و امیرمحمد یزدانی و برنز مجتبی گلیج در اوزان المپیکی به دست آمد. ضمن اینکه محمد نخودی و کامران قاسم‌پور که در اوزان غیرالمپیکی دو مدال نقره و طلا گرفتند، از توانمندی‌های فنی زیادی برخوردارند و قادر به تغییر وزن و کسب مدال در اوزان جدید هستند.

تیم ملی فرنگی هم با محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و علی اکبر یوسفی در سه وزن المپیکی ۶۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم صاحب طلا شد. برنز محمدعلی گرایی نیز در وزن المپیکی ۷۷ کیلوگرم به دست آمد. مثیم دلخانی و پژمان پشتام دو طلایی و برنزی تیم ملی فرنگی نیز قطعا قادر به رقابت در اوزان المپیکی در آینده هستند.

* امیدوار به آینده

کشتی ایران در ابتدای پاییز، طلاهایش را شمرد. درخشش ۷ طلا بر سینه ۷ دلاور ایرانی می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی باشد. ۱۳ مدال جهانی، پایان خوش کشتی در سال ۲۰۲۱ بود.

رئیس فدراسیون کشتی که تاکید می‌کند دیدی المپیک محور دارد، از فرمانداران و استانداران سراسر کشور خواسته که درهای باشگاه ها را به روی نونهالان و نوجوانان باز کنند. قطعا درخشش گوش شکسته‌ها در اسلو، جمعیت زیادی از پسران را به سمت باشگاه‌ها روانه خواهد کرد. حسن یزدانی‌ها، امیرحسین زارع‌ها، کامران قاسم‌پورها، میثم دلخانی‌ها، محمدرضا و محمدعلی گرایی‌ها و ... قرار است از بین آنهایی که با کشتی یزدانی – تیلور، قاسمپور – کاکس، زارع – طاها آکگول و... به هوا پریده‌اند، متولد شوند.

کشتی حالا می‌تواند به آینده امیدوارتر باشد، آینده‌ای شبیه به گذشته‌ای که علیرضا دبیر دائما تکرارش می‌کند: «اقتدار دهه ۷۰ و تبدیل دوباره به ورزش اول کشور در بین مردم.»
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...