نسخه چاپی

دعوت مسكو از مخالفان سوری برای مذاكره

روسیه تلاش‌های خود را برای حل و فصل دیپلماتیك بحران سوریه تشدید كرده و در حالی كه مذاكرات با معاون وزیر امور خارجه سوریه در مسكو ادامه دارد، كرملین از رهبر مخالفان سوری خواست تا برای مذاكره با مقام‌های روسیه در مسكو یا هر شهر دیگری اعلام آمادگی كند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره نوشت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی به جامعه جهانی هشدار داد، در صورتی که هرچه سریعتر بحران سوریه به شکلی سیاسی حل و فصل نشود ناآرامی‌های خونین منطقه را فرا خواهد گرفت.

وی گفت: اگر مخالفت‌ها با حل و فصل سیاسی بحران ادامه یابد، ناآرامی‌های خونین جایگزین آن خواهد شد، گسترس خواهد یافت و همگان از آن آسیب خواهند دید.

لاوروف ادامه داد: فرصت‌ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی در خصوص سوریه در حال از بین رفتن است و ما باید بر اساس توافقنامه ژنو هرچه زودتر راهی برای حل بحران سوریه بیابیم.

این در حالی است که میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد که مسکو از معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه خواسته است تا برای مذاکره درخصوص بحران سوریه به مسکو سفر کند و یا برای مذاکره در جای دیگری اعلام آمادگی کند.

وی گفت: ما از الخطیب خواسته‌ایم تا برای مذاکره با ما اعلام آمادگی کند و این مذاکره می‌تواند در مسکو، ژنو، قاهره و یا هر جای دیگری باشد.

دعوت مسکو از الخطیب درحالی صورت می‌گیرد که مقامات کرملین روز پنجشنبه مذاکراتی را با فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در مسکو برگزار کردند و هیات سوری هنوز در روسیه به سر می‌برد.

در همین حال اخضر الابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درخصوص سوریه فردا راهی مسکو می‌شود تا با مقام‌های روسیه مذاکره کند.

پیش بینی می‌شود ابراهیمی در سفر خود به مسکو نتایج آخرین مذاکرات خود را با رییس جمهوری سوریه به اطلاع مقامات مسکو برساند و درخصوص آینده سوریه و راه‌های باقی مانده برای پایان دادن به وضعیت موجود با آنها مذاکره کند.

تلاش‌های روسیه در حالی گسترش یافته که مخالفان سوری آغاز هرگونه مذاکره سیاسی را منوط به کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت می‌دانند.

ولید البنی، سخنگوی اعتلاف ملی مخالفان سوری روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد: ما تا زمانی که خانواده اسد در قدرت باقی بمانند به هیچ روند سیاسی یا گفتگوی دیپلماتیکی نخواهیم پیوست و کناره گیری اسد پیش شرط ما برای آغاز مذاکره است .

در همین حال وزارت امور خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که اسد نباید جایگاهی در روند سیاسی آتی در سوریه داشته باشد و وی باید هرچه سریعتر از قدرت کناره گیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این باره گفت: رئیس جمهوری سوریه مسئول وضعیت پیش آمده در این کشور است و نمی‌تواند بخشی از روند سیاسی آینده سوریه باشد، ما همچنان به حمایت‌های خود از مخالفان سوری ادامه می‌دهیم.

۱۳۹۱/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...