نسخه چاپی

سید مصطفی خوش‎‌چشم در گفتگو با نما:

آمریكایی‌ها به دنبال اجرای برجام به روزرسانی شده هستند

عکس خبري -آمريکايي‌ها به دنبال اجراي برجام به روزرساني شده هستند

آمریكایی‌ها نسخه به‌روزرسانی شده برجام كه به آن برجام 2021 اطلاق می‌شود؛ را می‌خواهند اجرا كنند و این امر پذیرفته‌شده نیست.

سید مصطفی خوش‎‌چشم؛ کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مواضع اخیر آمریکا در زمینه بازگشت ایران به برجام گفت:آمریکایی‌ها برای رسیدن به مقاصد و خواسته‌های خود، همواره از تهدید و تطمیع استفاده می‌کنند، طرف آمریکایی برای ایران تنها یک‌راه حل با عنوان مهار ایران از طریق توافق‌های پی‌درپی دارد که اولین آن برجام بود؛ بنابراین تحت شرایط خاصی که خود مدنظر دارد یعنی پرداخت کمترین هزینه و برداشتن غیرمؤثر تحریم‌ها قصد زنده کردن برجام را دارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها درواقع به‌هیچ‌عنوان تمایلی به برداشتن مؤثر تحریم‌ها برای کاهش فشار اقتصادی بر ایران را ندارند و سعی می‌کنند ایران را برای حضور هرچه سریع‌تر در پای میز مذاکره آماده کنند.

خوش‌چشم بابیان اینکه باگذشت زمان؛ سطح خلوص ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیشتر و اهرم فشار هسته‌ای ایران تقویت و در مذاکرات با دست پرتری ظاهر می‌شود خاطرنشان کرد: ایران در این شرایط از موضع بالاتری وارد مذاکرات می‌شود و لذا آمریکایی‌ها با دانش به این مسئله تلاش می‌کنند حداکثر توان خود را در تهدید و تطمیع به خرج دهند تا ایران هرچه سریع‌تر به مذاکرات بازگردد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تحریم‌ها را به لحاظ مفهوم و محتوا مشابه‌سازی کردند تا با برداشته شدن تحریم‌های ثانویه مرتبط با محتوای برجام، فشار بر روی ایران کم نشود؛ در حقیقت آمریکایی‌ها چهار لایه از تحریم را در برجام تحت عناوین هسته‌ای، حقوق بشر، موشکی و منطقه‌ای به وجود آوردند که اصرار دارند در احیای برجام تنها لایه اول برداشته شود و باقی ماندن هر یک از این لایه‌ها به معنی عدم انتفاع اقتصاد ایران است.

وی افزود: مطابق متن برجام آمریکایی‌ها نباید هیچ‌یک از تحریم‌های مشابه را با عناوین دیگر بازگردانند اما در دوران ترامپ این مقوله نقض شد، از سویی آمریکایی‌ها اصرار به کشاندن ایران در پای میز مذاکرات منطقه‌ای و موشکی و اصرار بر باقی ماندن تحریم‌ها دارند با وضعیت موجود بعید به نظر می‌رسد بنا به شرایطی که در پایان دولت روحانی شاهد آن بودیم؛ اکنون توافقی حاصل شود مگر اینکه طرف آمریکایی متعهد به برجام 2015 شود.آمریکایی‌ها نسخه به‌روزرسانی شده برجام که به آن برجام 2021 اطلاق می‌شود؛ را می‌خواهند اجرا کنند و این امر پذیرفته‌شده نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی میانجی‌گری روسیه در برجام گفت: هیچ کشوری خواستار عدم ثبات در منطقه نیست، ارزیابی روس‌ها نیز این‌گونه است که با عدم احیای برجام قطعاً سختگیری ایران نسبت به آمریکا بیشتر خواهد شد و اسرائیل نیز رفتار خصمانه‌تری از خود به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین ثبات در منطقه کم می‌شود؛ درعین‌حال روس‌ها به نقش‌آفرینی در معادلات جهانی علاقه‌مندند.

خوش‌چشم با اشاره به ادعای وزیر سابق امور خارجه در فایل صوتی منتشرشده مبنی بر سنگ‌اندازی روس‌ها در تحقق توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: اکنون به‌وضوح قابل‌رؤیت است که مقامات روس در کلام بسیار اصرار بر این دارند که آن‌ها مانع توافق هسته‌ای نیستند.

۱۴۰۰/۷/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...