نسخه چاپی

مواظب این نوع هوس‌های غذایی باشید

عکس خبري -مواظب اين نوع هوس‌هاي غذايي باشيد

تا حالا به این فكر كرده اید كه هوس خوردن یك نوشیدنی یا غذا علت وجود بیماری یا مشكل سلامتی در جسم شماست؟ تمام هوس‌های شما نشانه‌هایی هستند كه نمی‌دانید.


به گزارش نما، یک باور جمعی وجود دارد که زمانی که شخص هوس غذایی می‌کند، این نشانه‌ی کمبود تغذیه‌ای ست. البته متأسفانه مطالعات علمی کمی در رابطه با ارتباط هوس ماده‌ی غذایی و کمبود تغذیه‌ای وجود دارد. سوال دیگری که وجود دارد این است که چرا زمانی که هوس چیزی خاص می‌کنیم، اگر علت کمبود تغذیه‌ای ست، چرا هوس بستنی و شکلات می‌کنیم، اما هوس سیب یا کلم نمی‌کنیم؟ می‌توان گفت یکی از علت‌های آن، تمایل مردم به غذاهای غنی از کربوهیدرات، چربی و شکر است. در این بخش به چند مورد از اشتیاق‌های غذایی شما اشاره خواهیم کرد که یک علامت برای این است که متوجه شوید بدن شما چه می‌گوید.

البته باید بگوییم که همه ما به نوعی خوراکی علاقه خاصی داریم و همواره انتخاب اول ما است، اما ممکن است به طور ناگهانی و برای مدتی و به صورت افراطی دلتان نوعی خوراکی را بخواهد. در نوع اول شما کاملا سالم هستید، اما در مسئله دوم بدن شما درگیر بیماری است و علائم خود را اینگونه نشان می‌دهد.

اگر تمایل شدیدی به خوردن این خوراکی‌ها پیدا کرده‌اید نشانه‌هایی از بیماری در شما وجود دارد:

میل شدید به آب

اگر فردی هستید که دائم احساس تشنگی می‌کنید شاید به این خاطر باشد که بدن شما دهیدراته شده است و به شما هشدار می‌دهد باید آب بنوشید، اما اگر همیشه به دنبال خوراکی‌های مرطوب هستید ممکن است این یک نشانه از یک مشکل جدی مانند دیابت باشد. هوس غذایی به آب، ممکن است نشانه دیابت باشد.

تشنگی بیش از حد و به صورت تکرر ادرار، یکی از اولین علائمی است که نشان می‌دهد سطح انسولین خون شما کمتر از مقدار طبیعی است. این شرایط پیش آمده سبب می‌شود تا مقدار قند در خون شما بیشتر از حالت معمول شود و کلیه‌های شما را به اضافه کاری وا دارد تا بتواند این مشکل را پردازش کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد کلیه به همراه قند، مقداری آب هم در ادرار ترشح می‌کند که این علت تشنگی شما است.

هوس خوردن شکلات

دلیل احتمالی آن کمبود منیزیم است. حبوبات، آجیل، شکلات تلخ ۸۵ درصد، سبزیجات برگدار و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. افرادی که دائما در حال شکلات خوردن هستند، ممکن است دچار افسردگی بوده و با این کار سعی در خود درمانی داشته باشند. شکلات سطح سروتونین و دوپامین را تقویت می‌کند و حاوی منیزیم و تئوبرومین است که می‌توانند سطح هورمون‌های استرس را کاهش و آرامش بخشی به عضلات را بهبود دهند.

هوس خوردن انواع شیرینی‌ها

اگر هوس خوردن انواع شیرینی‌ها را می‌کنید، باید مدت زمان بیشتری را به خوابیدن اختصاص دهید، زیرا برخی افراد حتی اگر تغییر کوچکی در خوابشان رخ دهد، روز بعد ۵۵۰ کالری بیشتر دریافت می‌کنند و از غذاهای شیرین به عنوان راه حلی سریع برای مبارزه با احساس خستگی شان استفاده می‌کنند، اما متاسفانه این راه حل سطح خستگی تان را افزایش می‌دهد.

تمایل به تنقلات و غذاهای شور

مصرف نمک زیاد می‌تواند نشانه‌ی بیماری آدیسون باشد. در حقیقت بیشتر ایرانی ها، مقادیر نمک بیشتر از آنچه باید روزانه دریافت کنند، مصرف می‌کنند. در واقع در بین بعضی از ما، کسانی هستند که به دلیل بیماری آدیسون نمک بیشتری دریافت می‌کنند. در این افراد، غده‌ی آدرنال (غده‌ای که بر روی کلیه‌ها نشسته) مقادیر کافی هورمون ترشح نمی‌کند و این هورمون‌ها بسیار مهم هستند. از جمله هورمون‌های مهمی که توسط آدرنال ترشح می‌شود، کورتیزول و آلدوسترون می‌باشد. از مهمترین وظایف کورتیزول، پاسخ به استرس و از مهمترین وظایف آلدوسترون، کنترل فشار خون می‌باشد؛ بنابراین اگر از دسته افرادی هستید که به تازگی تمایل به دریافت بیشتر نمک دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

میل شدید به نوشابه

بسیاری از مردم بر این موضوع تأکید دارند که حتی یک روز هم نمی‌توانند بدون خوردن کوکا یا پپسی به سر کنند. اگر شما به این نوشیدنی شیرین و گازدار علاقه دارید شاید به خاطر کافئینی است که در این نوشیدنی وجود دارد. هوس غذایی به نوشابه، ممکن است نشانه کمبود کلسیم باشد.

یک علت شایعی که ممکن است باعث علاقه شما به نوشابه باشد کمبود شدید کلسیم است چراکه فسفریک اسید موجود در نوشابه می‌تواند باعث برداشت کلسیم و منیزیم از استخوان و ورودشان به خون شود. به همین خاطر است که نوشیدن زیاد این نوشیدنی می‌تواند پوکی استخوان را به همراه داشته باشد.

هوس خوردن لبنیات

دلایل بالقوه آن می‌تواند استرس، تنهایی و یا کمبود کلسیم و منیزیم باشد. اگر همیشه هوس خوردن پنیرپیتزا و... دارید، نشانه نیاز به مقداری آرامش است، پنیر حاوی L- تریپتوفان است ترکیی که خلق و خو را بهبود می‌بخشد و احساس آرامش را تقویت می‌کند.

در صورت هوس انواع لبنیات، اگر به لبنیات حساسیت ندارید می‌توانید از شیر کامل استفاده کنید، زیرا اسیدآمینه‌های موجود در شیر مانند مواد مخدر عمل می‌کنند و ما را آرام خواهند کرد.

هوس خوردن غذاهای فراوری شده (ماکارانی و نان)

دو دلیل برای ایجاد این هوس وجود دارد، یکی رشد بیش از حد مخمر کاندیدا در روده و دیگری کمبود استروژن و پرژسترون قبل از قاعدگی. شما می‌توانید رژیم غذایی سرشار از پروبیوتیک را مصرف کنید تا مخمر کاندیدا در روده را کاهش دهد.

همچنین باید بیاموزید که سطح استروژن و پروژسترون خود را در طول چرخه قاعدگی تنظیم کنید تا کاهش چندانی نداشته باشد.

هوس خوردن چیپس سیب‌زمینی

هوس چیپس سیب زمینی یا سیب زمینی سرخ کرده، می‌تواند نشانه کمبود چربی‌های سالم مانند امگا ۳ در بدن باشد. بدن ما این اسید چرب را به صورت طبیعی تولید نمی‌کند، به همین خاطر ما باید با مصرف غذاهایی مانند سالمون، و دیگر ماهی‌های چرب مقدار مورد نیاز روزانه این اسیدچرب را دریافت کنیم و به سراغ غذاهای بهبود دهنده چربی‌های سالم نظیر ماهی و آجیل‌ها و روغن زیتون برویم.

عامل هوس چای یا قهوه

دلایل ایجاد این هوس شامل خستگی آدرنال، کمبود خواب و انرژی و افزایش استرس است. برای خواب بهتر می‌توانید عادات خوابیدن خود را تغییر دهید و برای کاهش استرس می‌توانید به سراغ چای گیاهی یا سبز که دارای کافئین پایین‌تر است، بروید. اگر طعم قهوه را می‌پسندید می‌توانید برای جایگزین از دم کرده ریشه کاسنی استفاده کنید.

هوس خوردن غذاهای تند

غذاهای تند و آتشین ضد انگل هستند و برای سیستم ایمنی بسیار مفیدند. هوس خوردن غذاهای تند یک نشانه از طرف سیستم ایمنی بدن است که به شما اعلام می‌کند با مصرف پیاز، فلفل، سیر و زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

هوس غذاهای ترش

هوس مواد غذایی ترش یکی از هوس‌های رایج بین مردم است و مربوط به کبد و کیسه صفرا می‌شود. عدم توازن در کبد و کیسه صفرا، مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کرده این حالت را ایجاد می‌کند.

اختلالات در عملکرد کبد می‌تواند سبب افسردگی، میگرن و سفتی عضلات شود. استفاده از مرکبات را تا حد زیادی در رژیم غذایی خود قرار دهید. خوردن زغال اخته، گوجه فرنگی، آووکادو، خرما، تخم مرغ و پرتقال هوس به مواد غذاهای ترش شما را درمان می‌کند.

هوس خوردن همه چیز علی رغم سیری

دلیل اصلی آن مقاومت به انسولین یا عدم تحمل مواد غذایی است. سعی کنید سطح قند خود را با رژیم غذایی و مکمل‌ها تنظیم کنید. با انجام رژیم حذف بعضی از مواد غذایی، عدم تحمل مواد غذایی را رفع کنید.

هوس شدید برای هر غذایی نباید با گرسنگی اشتباه گرفته شود. اگرچنین احساسی دارید ابتدا یک لیوان آب بنوشید کمی منتظر بمانید تا مطمئن شوید واقعا گرسنه هستید یا خیر.

به کدام هوس‌های خود توجه کنیم؟

ما باید بین غذاهایی که واقعا بدن به آن نیاز دارد و هوس‌های کاذب تفاوت قائل شویم. به طور مثال، اگر معمولا رژیم غذایی بدون غلات دارید، ممکن است هوس غلات و غذاهای فراوری شده کنید، اما هوس کاذب زمانی ایجاد می‌شود که مداما هوس شکر، لبنیات و غذاهای فراوری شده می‌کنید و توانایی تسلیم در برابر آن را ندارید.

در کل هوس خوردن بعضی مواد غذایی مانند چربی‌های خوب، گوشت، سبزیجات تازه و خام، غذاهای کامل، نمک دریا و لبنیات نشانه‌هایی از نیازهای بدن هستند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۱۴۰۰/۷/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...