نسخه چاپی

با فناوری بدن مجازی، پا در كفش دیگران بگذارید!

عکس خبري -  با فناوري بدن مجازي، پا در کفش ديگران بگذاريد!

محققان ژاپنی در تلاش برای ارائه یك تجربه حسی كامل در سفرهای مجازی، فناوری موسوم به بدن مجازی را توسعه داده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، با وجود توسعه فناوری حضور مجازی یا تله پرزنس (telepresence)‌، یک سفر مجازی به خیره شدن به صفحه رایانه و گوش کردن به هدفون محدود می‌شود.

بدن مجازی به چیزی بیشتر از کلاه و یک صفحه نمایش استریو نیاز دارد و فرد باید علاوه بر دیدن و شنیدن، قادر به بوییدن، احساس باد و راه رفتن بر روی زمین باشد.

محققان لابراتوار Ikei در دانشگاه متروپولیتن توکیو، فناوری بدن مجازی (virtual body)‌ را در نمایشگاه محتوای دیجیتال 2012 معرفی کرده اند.

به ادعای طراحان، فناوری بدن مجازی از هر پنج حس برای تجربه مجازی همراهی با بدن دیگران بهره می برد.

سیستم ابداعی محققان لابراتوار Ikei‌ شامل یک مانیتور سه بعدی، بلندگو، یک فن برای وزش باد و انتشار بو، صندلی لرزشی با قابلیت خم شدن به جلو و عقب، پدال پا برای احساس راه رفتن و دویدن بر روی زمین است.

پروفسور «یاسوشی ایکای» تأکید می کند: صندلی متحرک، حس پویایی و جهت را ایجاد می کند که با ایجاد لرزش های شدید، تداعی کننده حالت دویدن است؛ وزش باد بر روی صورت با کمک فن ایجاد می شود و پدال نیز حالت راه رفتن روی زمین را شبیه سازی می کند.

هدف اصلی محققان این شرکت، توسعه سیستمی است که امکان سفر مجازی با بهره مندی از حس های مختلف را برای افراد سالخورده و ناتوان فراهم می کند.

۱۳۹۱/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...