نسخه چاپی

شروط اسد مقابل شروط ابراهیمی

یك رسانه سوری در گزارشی به شروط نماینده ویژه سازمان ملل در دیدار اخیرش با بشار اسد در دمشق برای حل بحران سوریه اشاره كرد كه با مخالفت رئیس‌جمهور سوریه روبرو شد.

به گزارش نما، فارس به نقل از «دام پرس» نوشت: شخصیت های رسانه ای عرب و نزدیک به اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه به برخی از نکات مهم دیدار اخیر ابراهیمی با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه پرداختند.

به گفته یکی از این افراد، دیپلماسی ابراهیمی پخته و کامل نبود و وی حامل خواسته های قطر و گرایشات عربستان سعودی بود.

بنا بر اعلام این شخصیت‌های رسانه‌ای، ابراهیمی توافقات روسیه و آمریکا درباره سوریه در ژنو را فراموش کرده بود و از مخالفان داخلی سوریه یا مخالفانی که موافق نشست‌های دوحه و آنکارا نبودند سخنی به میان نیاورد.

طبق اطلاعات موجود، مسکو و واشنگتن به حداقل توافقاتی درباره سوریه دست یافته‌اند اما این توافقات با مخالفت قاطع کشورهای عربی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس مواجه شده است به ویژه اینکه روسیه و آمریکا تصمیم گرفته اند بشار اسد در حکومت باقی بماند که این موضوع کشورهای حاشیه خلیج فارس را به وحشت انداخته است.

اخضر ابراهیمی اخیرا در سفر به دمشق و دیدار با بشار اسد طرح جدید خود را برای حل بحران سوریه به وی ارائه کرد نکات اساسی این طرح که مورد رایزنی طرفین قرار گرفت عبارتند از:

- ابراهیمی طرح توقف خشونت و درگیری را که ترکیه، قطر و عربستان سعودی آن را تضمین می‌کند مطرح کرد اما توقف این درگیری، گروه تروریستی موسوم به جبهه النصره را شامل نمی‌شود.

-ابراهیمی طرح ابقای بشار اسد در حکومت همراه با اختیارات محدود را مطرح و اعلام کرد که دیگر اختیارات اسد در دوره انتقالی به نخست وزیری که از مخالفان خارج نشست دوحه است واگذار خواهد شد.

-نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه از بشار اسد خواست که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 سوریه نامزد انتخابات نشود.

بشار اسد روی هم رفته مخالفت قاطع خود را با پیشنهادات ابراهیمی اعلام کرد.

رئیس جمهور سوریه همچنین این شرط را مطرح کرد کسانی که خواهان دخالت بیگانگان در سوریه بودند نباید در دولت یا گفت‌وگوی ملی مشارکت داشته باشند.

بشار اسد همچنین عدم مشارکت رهبری اخوان المسلمین در هر گفت‌وگوی آتی در سوریه را مطرح کرد.

رئیس جمهور سوریه از ابراهیمی خواست که وی هر چه سریعتر تروریست‌های بیگانه در سوریه را بیرون و حمایت مالی و تسلیحاتی از افراد مسلح را متوقف کند.

بنا بر اعلام شخصیت‌های رسانه‌ای نزدیک به ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه با مطرح شدن نکات مذکور با ناامیدی دمشق را ترک کرد.

۱۳۹۱/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...