نسخه چاپی

پنج كشور نباید سرنوشت جهان را دیكته كنند

وزیر خارجه روسیه تأكید كرد: ۵ عضو دائم شورای امنیت حق دیكته كردن سرنوشت جهان را نداشته و چنین ادعایی هم ندارند و كشورهای بیشتری از آفریقا، آسیا و آمریكای لاتین باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند.


به گزارش نمابه نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد حق ندارند سرنوشت جهان را دیکته کنند، همانطور که "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه معتقد است، ولی اعضای دائم شورای امنیت چنین ادعایی را هم ندارند.

لاوروف در پایان نشست خود با شرکت کنندگان در اجلاس سالانه باشگاه مباحثات بین‌المللی "والدای" در مسکو در جمع خبرنگاران گفت: «من با رئیس جمهور اردوغان موافقم که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت نباید سرنوشت جهان را دیکته کنند. بله آنها این حق را نداشته و چنین ادعایی را هم ندارند. ۵ عضو دائم شورای امنیت، دقیقاً بر اساس اختیاراتی که در منشور سازمان ملل برای آنها تعیین شده، منعکس کننده اراده جمعی سایر اعضای جامعه جهانی بوده و در عین حال این پنج کشور مسئولیت خاصی درباره روند اوضاع در جهان و قبل از هر چیز، جلوگیری از مناقشات بین المللی دارند.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت با توجه به واقعیت‌های روز جهان موافقت کرد. سرگئی لاوروف یادآور شد که کشورهای در حال توسعه از قاره آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین باید سهم بیشتری از کرسی‌های شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل دهند تا سیاست این ارگان مهم بین المللی به سمت کشورهای غربی جهت گیری نداشته باشد.

وی گفت: «ضروری است که سازمان ملل و شورای امنیت آن با واقعیت‌های به روز جهانی تطبیق پیدا کنند، برای اینکه در جهان ۵۰ یا ۷۰ کشور وجود ندارد که اعضای شورای امنیت از ۱۲ به ۱۵ کشور گسترش یابد. تنها ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل هستند. مسلماً کشورهای در حال توسعه بیشتری از همه قاره‌ها باید در شورای امنیت نماینده داشته باشند.»

اردوغان روز گذشته در جریان سفر خود به آنگولا، اعلام کرد که کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل می‌دهند، نباید این حق را داشته باشند که سرنوشت بشریت را تعیین کنند. به گفته رئیس جمهوری ترکیه، در جهان بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارد، نه فقط ۵ کشور که عضو دائم شورای امنیت هستند.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...