نسخه چاپی

ابوالفضل عمویی در گفتگو با نما:

ایران از فرصت اقتصادی بازار كشورهای همسایه استفاده نمی كند/ سهم ۲.۵ درصدی ایران از تجارت هزار میلیارد دلاری همسایگان

عکس خبري -ايران از فرصت اقتصادي  بازار کشورهاي همسايه استفاده نمي کند/ سهم ?.? درصدي ايران از تجارت هزار ميليارد دلاري همسايگان

عضو «كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی گفت:طبق برخی آمار‌ها میزان تجارت در حاشیه ایران حدوداً هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است و این تجارت در حال حاضر صورت می‌گیرد، اما سهم ایران در این تجارت چیزی حدود ۲ درصد است


ابوالفضل عمویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی «نما» با بیان این که یک بازار بیش از ۵۰۰ میلیون نفری در حاشیه ایران زندگی می‌کنند که باید از این ظرفیت بهره برد، بیان داشت: این بازار برای فروش کالا‌های ایرانی یک فرصت بزرگ قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طبق برخی آمار‌ها میزان تجارت در حاشیه ایران حدوداً هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است و این تجارت در حال حاضر صورت می‌گیرد، اما سهم ایران در این تجارت چیزی حدود ۲ درصد است البته تجارت ایران با همسایگانش در دوره‌های مختلف بین ۱۹ الی ۲۵ میلیارد دلار بوده است لذا این ظرفیت از دید ما به راحتی قابل افزایش است از جهت این که کالای ایرانی از کیفیت خوبی نسبت به موقعیت منطقه‌ای ما برخوردار هستند و دانش فنی که در ایران به واسطه یک نیروی جوان و ماهر انسانی شکل گرفته قابلیت تولید کالا‌ها و ارائه خدمات به کشور‌های همسایه را دارد.

عمویی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم تجارت بین همسایگان در گذشته مورد توجه جدی نبوده و در حال حاضر این ظرفیت با سیاست جدید دولت سیزدهم مدنظر است و می‌تواند افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کشور امارات تلاش دارد کشوی مطرح در زمینه نقل و انتقالات بین المللی شود و آیا ایران می‌تواند رقیب قوی برای امارات قلمداد شود،بیان داشت: ایران ظرفیت‌های اختصاصی خود را دارد، به این عنوان که نیروی متخصصی که در ایران وجود دارد در کشور‌های همسایه کمتر دیده می‌شود، همین طور بازار بزرگ ایران یک فرصت مهم است.

عمویی با بیان اینکه ایران یک موقعیت استراتژیک فوق‌العاده و بی‌نظیری را دارد، گفت: ایران در مسیر کریدور‌های بین المللی قرار دارد همچنین ایران موقعیت خوبی برای ارتباط با مسیر‌های اروپایی دارد . همچنین ایران به واسطه همکاری با کشور‌های محور مقاومت، مسیر جدیدی را در آستانه تکمیل دارد که می‌تواند از طریق عراق، سوریه و لبنان به دریای مدیترانه متصل شود بنابراین همه این موارد نشان می‌دهد که موقعیت جغرافیایی ایران یک موقعیت بی نظیر است.

۱۴۰۰/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...