نسخه چاپی

تامین برق پایدار زمستان در گرو تداوم سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها

تامين برق پايدار زمستان در گرو تداوم سوخت‌رساني به نيروگاه‌ها

مدیرعامل شركت مدیریت شبكه برق ایران، تداوم روند سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و مصرف بهینه برق و گاز را مهم‌ترین شرط تامین برق پایدار در زمستان دانست و گفت: با شروع فصل سرما و افزایش مصارف گاز بخش خانگی، میزان سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها كاهش پیدا می‌كند و لزوما تامین به‌موقع سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها عامل اساسی در تامین برق پایدار كشور است.

به گزارش نما ، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص وضعیت سوخت در زمستان امسال اظهار کرد: امسال با تلاش‌های وزارتخانه‌های نفت و نیرو قبل از شروع فصل سرما، تدابیر بسیار خوبی برای تامین سوخت کافی نیروگاه‌ها اندیشیده شده است تا نگرانی ناشی از این موضوع کاهش یابد و روند سوخت‌رسانی مطلوب به نیروگاه‌ها برای تامین انرژی برق پایدار در زمستان امسال به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان ذخایر نفت گاز و نفت کوره نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است. تداوم این روند می‌تواند نقش موثری در تامین انرژی مورد نیاز بخش برق کشور ایفا کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: وجه تمایز تامین برق پایدار در دوره سرد سال‌جاری دو عامل اساسی است که در مقایسه با سال گذشته تغییرات قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت. مصرف انرژی در هفت ماه گذشته امسال نسبت به دوره مشابه در سال قبل، بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است، به عبارت دیگر به همین میزان باید سوخت بیشتری به نیروگاه‌ها تزریق شود. این در حالی است که میزان رشد مصرف انرژی برق در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵.۴ درصد بوده که نشان دهنده رشد حدود دو برابری تقاضای برق در سال کنونی است.

سخنگوی صنعت برق در تشریح دلایل افزایش مصرف امسال گفت: از دلایل مهم افزایش مصرف در سال‌جاری می‌توان به رشد مصرف صنایع بزرگ و سایر مشاغل و حرفه ها بعد از تعطیلات دوره کرونا و همچنین پدیده شوم استخراج غیرمجاز رمزارزها اشاره کرد. اما عامل دوم که متاثر از تغییر اقلیم و ادامه خشکسالی در کشور است که لازم است میزان انرژی دریافت شده از نیروگاه‌های برقآبی در چند ماه پیش رو به ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته برسند که این موضوع خود نیازمند این است که روزانه گاز یا سوخت معادل بیشتری برای مصرف بخش نیروگاهی کشور تامین شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه هر ساله میزان تقاضای گاز کشور افزایش پیدا می‌کند ‌باید به این موضوع و مصرف بهینه گاز در بخش خانگی و تجاری توجه ویژه‌ای کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص نوع سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد از برق نیروگاه‌های کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. در دوره سرد سال با توجه به کاهش حدود ۴۰ درصدی مصرف برق نسبت به تابستان، ظرفیت کافی در نیروگاه‌های کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر نیروگاه‌های موجود کشور در صورت تامین سوخت، توان پاسخگویی تقاضای مشترکان را خواهند داشت، اما محدودیت اصلی در این دوره، تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها با توجه به افزایش مصرف گاز در سایر بخش‌هاست. به منظور راحتی و کارآیی بیشتر، در اولویت اول، سوخت گاز، سوخت اصلی مورد استفاده در نیروگاه‌های حرارتی است.

رجبی مشهدی افزود: در صورت تامین این سوخت، نیروگاه‌ها می‌توانند تولید لازم برای تامین مصرف برق کشور را داشته باشند و در صورتی که محدودیتی در تامین گاز نیروگاه‌ها اعمال شود به ناچار باید از سوخت دوم یا پشتیبان استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: سوخت پشتیبان نیروگاه‌ها سوخت مایع است که البته سهم سوخت نفت و گاز بیشتر از سوخت نفت کوره است. برای تامین سوخت مایع نیروگاه‌ ها لازم است سوخت مایع از پالایشگاه‌ها از طریق لوله یا نفتکش‌ها انتقال یابد که فرآیندی زمانبر است، بنابراین باید در دوره ۱۰۰ روزه سرما روند سوخت‌رسانی مناسب باشد تا مشکلی در تامین برق ایجاد نشود. به‌رغم آن قبل از فصل سرما مخازن نیروگاه‌ها باید تکمیل باشند که خوشبختانه روند کنونی سوخت رسانی مناسب است و امید می‌رود تا پایان آبان این مهم محقق شود.

وی ادامه داد: البته نباید از نظر دور داشت که تامین گاز بیشتر نیروگاه‌ها در گرو مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک است و چنانچه میزان مصرف گاز در این بخش‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد، روند کنونی سوخت رسانی به نیروگاه‌ها می‌تواند با اولویت گاز صورت گیرد، در غیر این صورت باید از سوخت مایع استفاده کرد که خود نیازمند استمرار روند سوخت‌رسانی در دوره ۱۰۰ روزه سرماست.

رجبی مشهدی اطلاع‌رسانی و آموزش مشترکان در بخش‌های مختلف را یکی از اقدامات مهم در کاهش مصرف برق و گاز و جلوگیری از مصرف بی رویه و خارج از الگو دانست و گفت: در هر حال تداوم سوخت رسانی و مدیریت مصرف برق و گاز توسط مشترکان، دو شرط اصلی تامین برق پایدار در ۱۰۰ روزه سرماست که امیدواریم با همکاری خوب همه بخش‌ها و مشترکان محقق شود.

ایسنا 

۱۴۰۰/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...