نسخه چاپی

كاكایی در گفتگو با نما:

چرا واردات خودرو به صلاح نیست؟

عکس خبري -آزادسازي واردات خودرو نيازمند مصوبه مجلس نيست / وزير صمت بايد تصميم بگيرد

كارشناس صنعت خودرو معتقد است كه برای آزادسازی واردات خودرو نیازمند مصوبه مجلس نیستیم و باید وزیر صمت در این خصوص تصمیم بگیرد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با نما در رابطه با طرح واردات خودور اظهار داشت: اگر این طرح در مجلس تصویب شود، یک سال طول می کشد به مرحله اجرا درآید، البته ناگفته نماند که وادرات خودرو نیازمند مصوبه مجلس نیست؛ زیرا ممنوعیت واردات خودرو در سال 96 یک تصمیم مدیریتی برای کنترل مصرف ارز بود. در نتیجه وزیر صمت می تواند طبق اختیارات قانونی این روند را آغاز کند.

وی با بیان اینکه با این تصمیم ناگهانی در سال 96 حدود 19 هزار خودرو در گمرکات متوقف شد، گفت: ماجراها و بحث های بسیاری پیرامون آزادسازی این خودروها مطرح بود که در نهایت در سال 97، حدود 15 تا 16 هزار خودرو از این تعداد وارد شد و بعد از آن به طور کلی ممنوع شد.

کارشناس صنعت خودرو علت اصلی ممنوعیت واردات خودرو کنترل مصرف ارز را به دلیل کمبود درآمدها دانست و در این رابطه خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل ارز رفع نشده، اما قیمت نفت در حال عبور از 80 دلار است و از طرفی امیدواری نسبت به نتایج مذاکرات هسته ‌ای وجود دارد. در واقع با گشایش در مذاکرات منابع ارزی ایران آزاد می ‌شود. به نظر می ‌رسد صحبت های وزیر صمت در خصوص موکول واردات خودرو به سال آینده نیز با توجه به افزایش درآمدهای ارزی در نتیجه برجام و همچنین رفع مشکلات تولید بیان شده است.

کاکایی با بیان این مطلب که بحث واردات خودرو هرگز موضوع مهمی نبوده است، تأکید کرد: در سال 91 که اوج واردات خودرو بود؛ 70 هزار خودرو وارد کشور شد در حالی که نیازمند حدود یک میلیون و 500 هزار خودرو بودیم. مهم ‌ترین مسئله در بحث واردات خودرو ارز است و کشور نیز با محدودیت های ارزی مواجه است. در چنین شرایطی مسلم است که واردات غذای دام و طیور و یا مواد اولیه داروسازی بر واردات خودرو ارجحیت دارد؛ بنابراین اگر درآمد ارزی افزایش نیابد؛ باید هرگونه وارداتی در این زمینه ممنوع باشد.

وی معتقد است: در شرایطی که درآمدهای ارزی افزایش قابل توجهی داشته باشد، اختصاص مبلغی به واردات خودرو مشکل ساز نیست و اهمیتی ندارد. واردات خودرو باعث افزایش رقابت در بازار و تنوع محصولات برای مصرف مردم شده و حق انتخاب آنها را افزایش می ‌دهد.

کارشناس صنعت خودر با بیان اینکه بعد از رفع مشکلات مربوط به منابع ارزی، مسئله مهم بعدی این است که واردات به میزان کافی باشد، گفت: ضمن این که نباید متولی واردات اشخاص خاصی باشند و انحصار و رانت خواری در این زمینه را تشدید کنند.

۱۴۰۰/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...