نسخه چاپی

كدام كشور بیشترین جنس ایرانی را می‌خرد؟

عکس خبري -کدام کشور بيشترين جنس ايراني را مي‌خرد؟

اتاق بازرگانی تهران به بررسی كارنامه تجاری ایران در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ پرداخته كه نشان می‌دهد در میان شركای اصلی تجاری ایران جابجایی خاصی صورت نگرفته است.


به گزارش نما، بر اساس آمارهایی که به تایید گمرک رسیده، تجارت ایران در مهر ماه با تغییراتی نسبت به عملکرد شهریور مواجه شده است. میزان واردات کشور در مهر نسبت به ماه قبل حدودا ۲۹ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که میزان صادرات در این مدت، ۲۸ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب در مجموع تجارت در یک ماه هفت درصد کاهش یافته است.

در حوزه واردات، حدودا ۱۶.۶ میلیون تن کالای اساسی با نرخ ارز ترجیحی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار در هفت ماه به ایران وارد شده و همچنین میزان ترانزیت کالا در ایران نیز افزایشی ۸۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده است.

در میان شرکای تجاری ایران در هفت ماهه امسال اما تغییر محسوسی دیده نمی‌شود. چین با واردات ۷.۷ میلیارد دلار کالا از ایران، همچنان اصلی‌ترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می‌رود.

پس از چین، عراق با ۵.۵، ترکیه با ۳.۴، امارات متحده عربی با ۲.۶ و افغانستان با ۱.۱ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

در تحلیل آمارهای صادراتی به نظر می‌رسد چین جایگاه نخست خود را قطعی کرده، این در حالی است که در برخی ماه‌ها از سال گذشته، عراق به عنوان اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران نام خود را مطرح کرده بود. همچنین ترکیه جایگاه امارات را گرفته و صادرات به افغانستان نسبت به ماه‌های ابتدایی سال جاری سرعت کمتری پیدا کرده که احتمالا تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی در این کشور بوده است.

در میان اصلی‌ترین واردکنندگان کالا به ایران اما امارات متحده عربی صدرنشین است. این همسایه جنوبی از سال قبل توانست جایگاه چین را از آن خود کند با صادرات ۸.۶ میلیارد دلار کالا به ایران در هفت ماهه سال جاری، اصلی‌ترین شریک ایران در این حوزه بوده است. چین با ۶.۱ میلیارد دلار در رده بعدی قرار دارد و ترکیه نیز با صادرات ۲.۹ میلیارد دلاری سوم است.

در میان صادرکنندگان کالا به ایران، نام دو کشور اروپایی آلمان و سوییس نیز دیده می‌شود. این کشورها در مجموع دو میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند.

در بررسی تراز تجاری ایران و اصلی‌ترین شرکای تجاری نیز آمارها متفاوت است. تراز تجاری با امارات متحده عربی منفی شش میلیارد دلار است. تراز تجاری با چین و ترکیه اما مثبت شده و ایران بیش از آنکه از آن ها کالا وارد کند، به این مقاصد صادرات داشته است. عراق نیز همچنان واردکننده عمده کالا از ایران است و در مقابل صادرات قابل توجهی ندارد.

در مجموع صادرات و واردات، همچنان چین اصلی‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌آید و پس از آن امارات متحده عربی و ترکیه قرار دارند. مجموع تجارت با چین ۱۳.۸ میلیارد دلار بوده، این عدد در رابطه با امارات به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده و تجارت با ترکیه نیز در مجموع ۶.۳ میلیارد دلار بوده است.

منبع: ایسنا

۱۴۰۰/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...