نسخه چاپی

رویه مستمر دستگاه قضایی در عفو محكومان دارای شرایط / ویژگی‌ برجسته عفوها در دوره تحول و تعالی

عکس خبري -رويه مستمر دستگاه قضايي در عفو محکومان داراي شرايط / ويژگي‌ برجسته عفوها در دوره تحول و تعالي

در دوره تحول و تعالی نیز بنا بر تاكیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، مقوله عفو محكومان مشمول و دارای شرایط لازم از جمله محكومان امنیتی، مورد پیگیری جدی است.


به گزارش نما، یکی از رویه‌های دستگاه قضایی طی سال‌های متمادی که موافقت و عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را همراه داشته ، عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم، به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی است.

اما رویه قانونی و سیاست کلی عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم به مناسبت‌های مختلف، طی دو سال اخیر ویژگی‌های برجسته‌تری پیدا کرده است. از یک سو، تعداد این عفوها و افرادی که هربار شامل آن می‌شوند طی دو سال اخیر افزایش محسوسی یافته است؛ از سویی دیگر، برخی زندانی‌ها مثل محکومین امنیتی که در دوره‌های قبل شامل عفو قرار نمی‌گرفتند، برای اولین بار از این امتیاز بهره‌مند شده و اسامی آن‌ها نیز در لیست زندانیان عفو شده قرار گرفت.

در دوره تحول و تعالی نیز بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، مقوله عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم از جمله محکومان امنیتی، مورد پیگیری جدی است.

جزییات عفو و تخفیف مجازات سه هزار و چهارصد و پنجاه و هشت تن از محکومان/ ۷۶ محکوم امنیتی و ۱۰۰ اعدامی مورد عفو قرار گرفتند

طی روزهای اخیر، پس از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه مبنی بر عفو و تخفیف مجازات سه هزار و چهارصد و پنجاه و هشت تن از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، حسین نجفی، دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضاییه با اعلام جزییات این عفو گفت: ۱۰۰ نفر از افراد دارای محکومیت اعدام و ۷۶ محکوم امنیتی جزو عفوشدگان اخیر هستند.

۱۰۰ نفر اعدامی که بخشوده شدند چه افرادی هستند؟

همچنین در پی انتشار جزییات عفو و تخفیف مجازات سه هزار و چهارصد و پنجاه و هشت تن از محکومان و اعلام عفو صد محکوم به اعدام، حسین نجفی، دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه قضاییه اعلام کرد که این افراد عمدتا محکومین به اعدام ناشی از جرایم مواد مخدر هستند که پس از دارا بودن شرایط و استحقاق عفو، مشمول یک درجه تخفیف شدند که مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکومیت آنان به سی سال حبس و دو میلیارد ریال جزای نقدی تبدیل شده است.

عفو بیش از ۲ هزار محکوم و آزادی بیش از هزار زندانی در نتیجه عفوهای قبلی

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضاییه نیز در جریان نشست خبری خود در روز پنجم آبان ماه، گریزی به موضوع عفوها زد و گفت: در مدت ۱۰۰ روز اخیر که از آغاز دوره تحول و تعالی و ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در قوه قضاییه می‌گذرد، بیش از ۱۵ هزار نفر از زندانیان به مرخصی اعزام شدند و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از آن‌ها نیز مشمول عفو قرار گرفتند. البته این آمار عفو شدگان به استثناء عفو اخیر به مناسبت ۱۷ ربیع الاول است. همچنین بیش از هزار نفر از زندانیان در نتیجه عفوهای قبلی از زندان آزاد شدند. علاوه بر این‌ها قریب به ۲۳ هزار زندانی نیز مشمول نهادهای ارفاقی نظیر آزادی‌های مشروط، تعلیق مجازات و ... شدند. همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان نیز از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند.

دستور رئیس دستگاه قضا به مراجع قضایی برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸؛ امکان استفاده از عفو و بخشودگی را برای واجدان شرایط فراهم کنید

روز سوم مرداد نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در پایان این دیدارها به رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه و دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

حجت‌الاسلام‌‎والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تعدادی از خانواده‌هایی که امروز در این دیدار مردمی با آنها ملاقات کردیم و کسانی که پرونده آن‌ها مشابه است، شرایط برخورداری از عفو و بخشودگی را دارند.

رئیس دستگاه قضا خطاب به دادستان تهران دستور داد پرونده‌های این نوع محکومان را با فوریت بررسی کند و چنانچه در طول دوره محکومیت حسن رفتار داشته‌اند و این اطمینان وجود دارد که در صورت آزادی مرتکب جرم نمی‌شوند، نسبت به آزادی مشروط و قرارگرفتن آن‌ها در لیست مشمولان عفو اقدام شود.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...