نسخه چاپی

اوباما و كارزار با ایران در دور دوم ریاست جمهوری اش

"استفان ام والت" در مقاله اخیر خود در نشریه "فارین پالسی" تحت عنوان "نگاه به پیش و نگاه به جلو" پیش بینی كرده است كه دولت اوباما در دور دوم ریاست جمهوری هم در مورد مسئله هسته ای ایران كاری را از پیش نبرد

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "استفان ام والت" در مورد احتمال ناكامي "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا در زمينه سياست خارجي در دور دوم رياست جمهوري خود مي گويد "من نگران آن هستم كه كابينه اوباما موضوعات گسترده اي را از جمله صلح خاورميانه، افغانستان، امنيت هسته اي، تغييرات اقليمي و غيره را در پيش روي خود قرار دهد اما در در نهايت نتواند راه حلي موثر براي هيچ از آنها ارائه نمايد".

وي در مورد مسائل مهم و صدر اولويت هاي سياست خارجي دولت جديد اوباما مي گويد "مسائل اصلي دور دوم رياست جمهوري اوباما مسئله هسته اي ايران، منازعه فلسطين و رژيم صهيونيستي، افغانستان و تغييرات اقليمي هستند كه يافتن راه حلي موثر براي آنها كار آساني نيست و در بهترين حالت هم اوباما قادر نخواهد بود هر يك از آنها را بخوبي مديريت نمايد. پيش بيني من آنست كه در چهار سال آينده هر يك از اين موارد بسوي بدتر شدن پيش مي روند و دولت اوباما در هيچ يك از مسائل مذكور از جمله مسئله هسته اي ايران نمي تواند پيروزي بزرگي را از آن خود سازد".

"ام والت" در مورد ايران معتقد است كه اوباما كار چنداني را از پيش نخواهد برد و در اين باره مي گويد "در مورد ايران، اوباما با بيشترين ميزان فشار به منظور يافتن راه حلي براي مسئله هسته اي ايران مواجه خواهد بود. در چنين شرايطي رسيدن به نتيجه موثر در مذاكرات آمريكا با ايران بر سر برنامه هسته اي آن كشور دشوار خواهد بود و قطعا پيشنهادات اوباما به ايران از سوي دولت آن كشور رد خواهند شد. از سوي ديگر هرگونه پيشنهاد كاهش تحريم هاي وضع شده ضد ايراني در مقابل محدود نمودن غني سازي اورانيوم از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته با تهديد رژيم صهيونيستي و جنگ طلبان آمريكا مواجه خواهد شد. بنظر مي رسد كه در صورت مقاومت اوباما در مقابل خواسته جنگ طلبان آمريكائي در مورد آغاز جنگي پيش دستانه عليه ايران، كابينه وي در پايان سال ۲۰۱۷ نيز بدون حل مسئله هسته اي ايران عرصه سياسي را ترك خواهد كرد".

نويسنده در مورد وضعيت كنوني منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي نيز مي افزايد "شرايط سياسي كنوني در فلسطين و رژيم صهيونيستي كار را براي اوباما سخت تر مي كند."
وي معتقد است كه آينده افغانستان را افغان ها تعيين مي كنند اما چشم انداز روشني را براي آن كشور نمي بيند.

۱۳۹۱/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...