نسخه چاپی

حركت پرشتاب بازار خودروهای برقی در جهان

عکس خبري -حرکت پرشتاب بازار خودروهاي برقي در جهان

سال ۲۰۲۱ سال رشد انفجاری بازار خودروهای برقی نسبت به سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این رشد برای اروپا ۱۵۷ درصد، چین ۱۹۷ درصد، آمریكا ۱۶۶ درصد و ژاپن ۲۰ درصد پیش بینی شده است.


به گزارش نمابه نقل از ویرتا، فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۳ درصد رشد کرد.

سال ۲۰۲۱ نیز از سوی ناظران بازار خودروهای برقی یک سال تحول آفرین در این حوزه محسوب شده است. انتظار می‌رود در این سال در مجموع ۶.۴ میلیون خودروی برقی و هیبریدی روانه بازار شود. این به معنای رشد ۹۸ درصدی این بازار نسبت به سال ۲۰۲۰ است.

افزایش ۱۶۰ درصدی میزان فروش در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱

موسسه تحلیلی کانالیس در آخرین گزارش خود در مورد بازار جهانی خودروهای الکتریکی تخمین می‌زند که در نیمه اول سال ۲۰۲۱، تعداد ۲.۶ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی و هیبریدی در سطح جهانی فروخته شده که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۶۰ درصدی نشان می‌دهد. رشد فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ بسیار بیشتر از کل بازار جهانی خودرو بوده که ۲۶ درصد افزایش داشته است. با بازگشت تقاضا به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونا در بسیاری از بازارها، اگرچه فروش کلی خودرو هنوز کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است، اما تقاضای شدید برای خرید خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

این امر به ویژه در دو بازار پیشرو، یعنی چین و اروپا ملموس است. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تعداد۱.۱ میلیون خودروی برقی در چین فروخته شد که ۱۲ درصد از کل خودروهای سواری فروخته شده در این کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین یک میلیون خودروی برقی در اروپا فروخته شد که ۱۵ درصد از خودروهای جدید این قاره را تشکیل می‌دهد. فروش خودروهای برقی در این دو بازار مجموعاً ۸۷ درصد از کل فروش خودروهای برقی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. در مقام مقایسه، بازار خودروهای برقی ایالات متحده همچنان عقب مانده است و تنها ۲۵۰ هزار خودروی برقی در نیمه اول ۲۰۲۱ در ایالات متحده فروخته شد که تنها ۳ درصد از خودروهای جدید فروخته شده را تشکیل می‌دهد.


در برخی از کشورهای اروپایی، خودروهای برقی بیش از یک چهارم خودروهای جدید فروخته شده را تشکیل می‌دهند. نروژ با فروش بیش از ۸۰ درصد خودروهای جدید برقی، رهبر جهانی استقبال از خودروهای برقی است. شرکت‌های مختلف خودروساز در حال گسترش خط تولید خودروهای برقی خود هستند و به مصرف‌کنندگان حق انتخاب بیشتری می‌دهند. کشورهای اروپایی به طور جداگانه مشوق‌هایی را به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند و اهدافی را برای ممنوعیت فروش خودروهای موتور احتراقی تعیین کرده اند. چالش پیش روی خودروسازان همگامی با تقاضای خودروهای برقی همزمان با ادامه بحران کمبود قطعات است.

سرمایه‌گذاری ویژه آمریکا برای جبران عقب‌افتادگی

با توجه به اقبال ضعیف به خودروهای الکتریکی در ایالات متحده، به ویژه در مقایسه با چین، بایدن رئیس جمهور آمریکا سرمایه‌گذاری ۱۷۴ میلیارد دلاری را برای موفقیت در بازار خودروهای الکتریکی پیشنهاد کرده است.

با توجه به برنامه ریزی بسیاری از کشورها برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ افزایش و رشد تولید خودروهای برقی در دستور کار کارخانه های خودروسازی زیادی قرار گرفته است.

تنها در قاره اروپا در حد فاصل ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۱ چهارده درصد از کل خودروهای فروخته شده خودروهای برقی و هیبریدی بوده اند. این رقم در سال ۲۰۲۰ در همان بازه زمانی تنها ۷ درصد بوده است. تعداد کل ناوگان خودروهای برقی از بیش از یک میلیون واحد در سال ۲۰۱۵ به هفت میلیون واحد در سال ۲۰۱۹، ده میلیون واحد در سال ۲۰۲۰ و نزدیک به ۱۷ میلیون واحد در پایان سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

رشد انفجاری بازار خودروهای برقی در ۲۰۱۰

سال ۲۰۲۱ سال رشد انفجاری بازار خودروهای برقی نسبت به سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این رشد برای اروپا ۱۵۷ درصد، چین ۱۹۷ درصد، آمریکا ۱۶۶ درصد و ژاپن ۲۰ درصد پیش بینی شده است. از آوریل تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ شاهد ثبت ۱۰۶ میلیون خودروی برقی جدید در اروپا و یک میلیارد و ۱۴۹ میلیون خودروی برقی تازه در چین بوده ایم. این رقم در مورد امریکا ۲۹۷ هزار دستگاه بوده و رکورد تازه ای در تمامی این مناطق به ثبت رسیده است.

خودروهای برقی همچنین به طور گسترده برای حمل و نقل عمومی و انتقال بار و کالا به کار گرفته شده اند. از این فناوری برای تولید موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس، شناور، کشتی و ماشین آلات راه سازی و عمرانی نیز استفاده شده است. بازار تولید کامیون های برقی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ ده درصد رشد کرده است. کامیون‌ها در آلایندگی محیط زیست و انتشار گاز دی اکسیدکربن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

تعداد کل اتوبوس های برقی فعال در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. در این میان چین ۷۸ هزار دستگاه اتوبوس برقی جدید را در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسانده و از این جهت رکوردشکن بوده است. شیلی از جمله کشورهایی است که قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس خود را برقی کند.

شرکت‌های مشهور خودروسازی، پیشتاز در تولید خودرو برقی

از سوی دیگر تلاش برای تاسیس ایستگاه های شارژ خودروهای برقی افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹ شاهد راه اندازی ۱۷۵ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی در جهان بوده ایم و این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۳ میلیون ایستگاه شارژ و تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۹ میلیون ایستگاه می‌رسد.

در میان شرکت های خودروساز تسلا ۱۵ درصد از بازار خودروهای برقی را در اختیار داشته و در رتبه اول است. فولکس واگن با سهم ۱۳ درصدی در رتبه دوم، SGMW که ترکیبی از جنرال موتورز، SAIC و Wuling با سهم ۱۱ درصدی در رتبه سوم است. بی ام و و Stellantis نیز با سهم های حدود ۶ درصدی به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم هستند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...