نسخه چاپی

چند تفاوت علائم كرونای دلتا با آنفلوانزا

عکس خبري -چند تفاوت علائم کروناي دلتا با آنفلوانزا

دبیر انجمن متخصصین عفونی كشور به بیان توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت شیوع و واكسیناسیون بیماری آنفلوانزا در كشور پرداخت.


به گزارش نما، آمیتیس رمضانی در خصوص آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: تعداد زیادی از افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، هنوز واکسن آنفلوانزا را دریافت نکرده اند و همچنان توصیه می‌شود که حداقل گروه‌های پرخطر این واکسن را تزریق کنند. می‌توان گفت طی سال گذشته تقریبا موردی از ابتلا به این بیماری را نداشتیم، اما امسال شاهد مواردی از درگیری به آنفلوانزا در نواحی مختلف کشور به ویژه استان مرکزی هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه هنگامی که در کشور با موارد مثبت تایید شده این بیماری مواجه هستیم یعنی ویروس در گردش است، ادامه داد: نکته مهم در این خصوص این است که از آنجایی که در حال حاضر با توجه به شیوع کووید درصورت مشاهده علائم تنفسی اولین تشخیص کرونا است، در خصوص افرادی که نتیجه تست PCR آن‌ها منفی شده باید به آنفلوانزا شک کنیم و این بیماری را برای آن‌ها مورد توجه قرار دهیم تا ببینیم میزان شیوع این بیماری در کشور چه قدر است.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با بیان اینکه علائم کرونای دلتا بسیار شبیه به آنفلوانزا است و در هر دوی آن‌ها شاهد تب، گلو درد، سردرد، بدن درد و.. هستیم، افزود: تنها تفاوتشان این است آنفلوانزا زودتر بهبود پیدا می‌کند و کرونا با شدت کمتر و به صورت آرام‌تر ادامه پیدا می‌کند.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه هنوز هم برای دریافت واکسن آنفلوانزا دیر نیست، اظهار کرد: احتمالا امسال ابتلا به آنفلوانزا به نسبت سال گذشته بیشتر است و توصیه می‌شود افرادی که با علائم تنفسی مواجه هستند و تست PCR آن‌ها منفی شده است تست آنفلوانزا بدهند البته پزشک معالج با توجه به نوع و شدت علائم و براساس یکسری از مسائل تا حدی توانایی تشخیص این دو بیماری از هم را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: البته نیاز نیست تمام مواردی که جواب تست کرونایشان منفی شده برای انجام آزمایش آنفلوانزا اقدام کنند، اما مواری که احتمال ابتلا به این بیماری برای آن‌‎ها بیشتر مطرح است، بهتر است تست آنفلوانزا بدهند. برای مثال فردی که دچار علائم تنفسی است و در بین اعضای خانواده‌اش یک بیمار مبتلا به کرونا وجود دارد، حتی اگر نتیجه تست PCR او هم منفی شود باز هم برایش ابتلا به کووید را در نظر می‌گیریم، اما در مواردی هیچ شواهدی وجود ندارد و هیچکدام از نزدیکان بیمار به کووید دچار نیستند و بیماری رو به بهبودی است، توصیه می‌شود که برای بررسی وضعیت گردش ویروس آنفلوانزا در کشور تست این بیماری انجام گردد.

وی ضمن اشاره به اینکه تا زمانی که موارد ابتلا به آنفلوانزا در کشور شناسایی نشوند، ما نمی‌توانیم در خصوص وضعیت این بیماری و اینکه شیوع آن می‌تواند در ماه‌های آینده سبب ایجاد مشکل گردد یا نه اظهار نظر کنیم و با انجام تست‌های آزمایشگاهی می‌توانیم این امر را راحت‌تر مورد بررسی قرار دهیم، عنوان کرد: وضعیت واکسیناسیون آنفلوانزا در کشور تا کنون خوب بوده است، اما انتظار ما بیش از این مقدار است و توصیه می‌کنیم که تمام افرادی که در گروه خطر قرار دارند، واکسینه شوند.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...