نسخه چاپی

انتشار مقاله واكسن ایرانی كرونا در یك نشریه بین‌المللی

عکس خبري -انتشار مقاله واکسن ايراني کرونا در يک نشريه بين‌المللي

مقاله پژوهشگران حوزه سلول‌های بنیادی كشور در زمینه طراحی و ساخت واكسن كووید-۱۹در یك نشریه بین المللی منتشر شد.


به گزارش نما، به دنبال شیوع پاندمی کرونا و نیاز مبرم کشور به واکسیناسیون مطالعه بر روی واکسن mRNA با پلتفرمی مشابه با واکسن‌های در حال توسعه شرکت‌های سازنده واکسن، در دستور کار تیم پژوهشی به مدیریت و هدایت مسعود سلیمانی در یکی از شرکت‌های فناوری قرار گرفت.

این محققان با آغاز مطالعات فناوری سنتز mRNA، منطبق با استانداردهای تعیین شده در مطالعات پیشین، اقدام به تکمیل و کارایی مولکول حاصل شده در ایجاد پاسخ ایمنی در موش کردند که مورد تایید قرار گرفت. طراحی و ساخت نانوذرات لیپیدی به عنوان حامل مولکول های mRNA از دیگر مراحل انجام این تحقیقات بود که طی آن عدم سمیت، کارایی بالا در محصورسازی و تحویل mRNA به سلول های هدف، ارزیابی و تایید شد.

با نهایی شدن سازه به دست آمده، فاز مطالعات حیوانی بر روی موش و "میمون رزوس" با تکیه بر امکان سنجی و اثبات مفاهیم (Proof of Concept) آغاز شد و در اواسط اسفندماه ۱۳۹۹ تکمیل شد.

به گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، مقاله حاصل از این تلاش به عنوان اولین مقاله بین المللی ایران در زمینه طراحی و تولید واکسن علیه کووید۱۹و همچنین اولین گزارش موفقیت آمیز از دستیابی کشور به فناوری واکسن‌های بر پایه mRNA، در نشریه تخصصی Vaccines (Q۱ on Drug Discovery) پذیرفته و در ۱۹ شهریورماه سال جاری منتشر شد.

۱۴۰۰/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...