نسخه چاپی

كعبه زرتشت ثبت جهانی شد

عکس خبري -کعبه زرتشت ثبت جهاني شد

معاون میراث فرهنگی كشور گفت: كعبه زرتشت و مجموعه‌های باستانی پیرامون تخت جمشید به پرونده جهانی تخت جمشید الحاق می‌شود.

به گزارش نما، فارس به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور نوشت: مسعود علویان صدر اظهار داشت: اهمیت محوطه ها و بناهای باستانی در استان فارس باعث شد تا پرونده های این آثار را به عنوان الحاق به تخت جمشید آماده کنیم.

وی با اشاره به سهمیه های سالانه یونسکو در ثبت آثار تاریخی افزود: از آنجایی که در کشور آثار متعددی برای ثبت در فهرست جهانی وجود دارد کارشناسان برجسته معاونت میراث فرهنگی درحال مشاوره با یونسکو هستند تا پرونده های تهیه شده را به صورت الحاق به تخت جمشید اضافه کنند چرا که تلاش داریم این 2سهمیه سالانه کشورمان را برای سایر آثار ثبت نشده قرار دهیم.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: کعبه زرتشت، نقش رستم، نقش رجب، شهر پارسه، شهر استخر، کوه های رحمت و کوه های حسین آباد از جمله آثار مهمی هستند که سعی در الحاق آنها به پرونده تخت جمشید داریم.

علویان صدر ادامه داد: از 4 سال قبل اقدامات مطالعاتی، پژوهشی و باستان شناسی این محوطه ها آغاز شده که با توجه به گستردگی پهنه ثبت و تکمیل پرونده، حداقل به 2 سال دیگر زمان نیاز داریم.

وی تاکید کرد: هم اکنون درحال بررسی روش‌های مختلف هستیم تا با ثبت این آثار ارزشمند سهمیه‌های سالانه را از دست ندهیم ضمن اینکه این مجموعه های بی بدیل تاریخی را نیز به فهرست آثار جهانی اضافه کنیم.

۱۳۹۱/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...