نسخه چاپی

نامه ای كه باعث بازگشت دایی به تیم ملی شد/ آیا ماجرای طارمی با آقای گل سابق جهان یكی است؟

عکس خبري -نامه اي که باعث بازگشت دايي به تيم ملي شد/ آيا ماجراي طارمي با آقاي گل سابق جهان يکي است؟

رئیس وقت فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۷۶ برای بازگشت علی دایی به تیم ملی با سرمربیگری محمد مایلی‌كهن نامه‌ای نوشت كه ظاهرا براساس واقعیت نبود.


به گزارش نما، این روزها و در آستانه دو دیدار تیم‌ ملی فوتبال کشورمان مقابل لبنان و سوریه، خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی توسط دراگان اسکوچیچ سرو صدای زیادی به پا کرده و کارشناسان مختلف در این مورد اظهار نظر می‌کنند.

عده‌ای از اهالی فوتبال این اتفاق را مشابه رفتار محمد مایلی کهن با علی دایی می‌دانند و معتقدند طارمی هر چقدر هم بازیکن بزرگی باشد باید در چارچوب و قواعد عمل کرده و در نهایت با عذرخواهی به تیم ملی برگردد به خصوص وقتی که مربیان تیم ملی مدعی شدند که این بازیکن به تماس‌های آنها پاسخ نداده است.

در آن زمان علی دایی به عنوان یک ستاره بزرگ با سرمربی وقت تیم ملی به مشکل خورد و به تیم ملی هم دعوت نشد. محمد مایلی کهن شرط گذاشته بود که دایی باید عذرخواهی کند تا دوباره دعوت شود و همان روزها داریوش مصطفوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال نامه ای به سرمربی تیم ملی می زند که دایی با وی تماس گرفته و عذرخواهی کرده است.

به همین بهانه سراغ نادر فریاد شیران مربی وقت تیم ملی در آن سال رفتیم تا در خصوص شباهت این دو ماجرا نظرات او را جویا شویم که وی موضوعی را افشا کرد که بعد از سالها در نوع خودش جالب و قابل تامل است و هم اینکه باعث می شود به فدراسیون فعلی فوتبال این تلنگر زده شود که چرا قبل از اینکه بخواهد چنین جنجال و حساسیتی به وجود بیاید وارد عمل نشده و چرا باید کار به جایی برسد که طارمی پاسخ مربیان تیم ملی را ندهد؟

فریاد شیران پیش از افشا کردن ماجرای عذرخواهی دایی اظهار داشت: اگر بخواهیم این ماجرا را از نظر اصول مربیگری ببینیم باید بگوییم اسکوچیچ اصول مربیگری را رعایت کرده است اما واقعیت این است که مهدی طارمی شروع کننده این اتفاق نبود. اسکوچیچ در مصاحبه‌ای ساختار فوتبال ایران، بازیکنان و اینکه آموزش فوتبال آکادمیک نیست را زیر سوال برده است. باید از او پرسید اگر فوتبال ما این همه ایراد دارد چرا سرمربیگری تیم ملی ایران را قبول کرده است؟

وی افزود: اصلا چه لزومی داشت اسکوچیچ چنین حرف‌هایی را در این مقطع زمانی بزند. در زمانی که تیم ملی با ستارگان فوق‌العاده‌ای که دارد خوب نتیجه گرفته و در آستانه صعود به جام جهانی است چرا سرمربی تیم ملی اینگونه در مورد بازیکنان ایرانی موضع گرفته است؟ در چنین وضعیتی باید گفت دم مهدی طارمی گرم که پاسخ اسکوچیچ را داد.

فریاد شیران با اشاره به اتفاق مشابهی‌ که برای علی دایی در زمان سرمربیگری محمد مایلی کهن در تیم ملی رخ داد عنوان کرد: این دو ماجرا شباهتی با هم ندارند زیرا در آن زمان این علی دایی بود که به سرمربی تیم ملی احترام نگذاشت.دایی گفته بود اگر من جای سرمربی تیم ملی بودم هم به جام جهانی صعود می‌کردیم و هم در جام جهانی از گروه‌مان هم صعود می‌کنیم.

وی افزود: بعد از این صحبت‌ها بود که مایلی‌کهن، علی دایی را از فهرست تیم ملی خط زد. بعد هم گفت علی دایی کافی است که متوجه حرف اشتباهش شده باشد و با من یا رئیس فدراسیون فوتبال تماس بگیرد تا به تیم ملی برگردد. در نهایت هم داریوش مصطفوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال در نامه‌ای اعلام کرد که علی دایی با او تماس گرفته و متوجه رفتارش شده است. نامه‌ای که البته بعدها مشخص شد براساس واقعیت نبوده و مصطفوی از خودش چنین چیزی را گفته بود.

بیشتر بخوانید:

توضیح طارمی درمورد جواب ندادن به تلفن باقری

مربی اسبق تیم ادامه داد: در حال حاضر این سرمربی تیم ملی بوده که به بازیکنان ایرانی انتقاد کرده است.مربی که عنوان حرفه‌ای را هم یدک می‌کشد نباید در این شرایط حساس و بازی با لبنان که شاید خیلی هم سخت نباشد چنین حرفی را می زد. تیم پشتیبان اسکوچیچ هم می‌خواهند گفتار او را معقول و منطقی جلوه بدهند. در حالیکه اسکوچیچ که از کی‌روش و ویلموتس بزرگتر نیست و اگر رفتار و گفتارش را اصلاح نکند ممکن است به سرنوشت آنها دچار شود. اسکوچیچ خواب سرمربیگری تیم ملی کشورمان را هم نمی‌دید اما از بد یا خوب روزگار او اکنون سرمربی تیم ملی شده است و باید قدر این موقعیتش را بداند و کار خود را انجام بدهد نه اینکه با انجام مصاحبه علیه فوتبال ما حرف بزند. اگر فوتبال ما ساختار ضعیف و هزار ایراد دارد او که حاضر شده حتی در لیگ دسته اول باشگاه‌های ما هم مربیگری کند پس چرا از این فوتبال انتقاد می‌کند؟!

وی با اشاره به اتفاق خط خوردن علی دایی از تیم ملی گفت: بعد از مصدومیت شدید علی دایی که طحالش پاره شد حتی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی هم به مایلی کهن گفت او دچار مصدومیت است و نمی‌تواند به تیم کمک کند اما مایلی کهن گفت که او بهترین است و همان طور هم شد.

فریاد شیران تصریح کرد: دایی یکی از پرافتخارترین بازیکنان فوتبال ایران بوده و هست. با این حال در مقطعی که مایلی‌کهن خودش علی دایی را خط زده بود بسیاری از مسئولان ارشد کشور خواستار دعوت علی دایی به تیم ملی می‌شدند اما مایلی‌کهن گفت امکان ندارد دایی را با این دستورها دعوت کند. او فقط کافی است خودش به اردوی تیم ملی بیاید. اکنون هم از اسکوچیچ از یکی از بهترین تیم‌های ملی کشورمان بهره می برد و باید کارش را انجام بدهد.

مربی اسبق تیم ملی تاکید کرد: اگر در این ماجرا طارمی شروع کننده بود قطعا حق را به اسکوچیچ می دادم اما بهتر است با برخی صحبت‌ها فوتبال‌مان را تحقیر نکنیم. فوتبال ما اگر به قول اسکوچیچ مشکلات آموزشی و ساختاری دارد اما باز هم فوتبال اول آسیا است و تیم ملی کشورمان در رده بندی اول قاره قرار دارد. بازیکنانی مثل سامان قدوس، طارمی، آزمون و ... را در اختیار دارد. بهتر است اسکوچیچ به داشتن چنین تیمی افتخار کند و سرش را پایین بیندازد و کارش را بکند.

اما ماجرای نامه ای که فریاد شیران مدعی است که بعدها مشخص شد از طرف دایی نبوده از این قرار است که در سال ۱۳۷۶ بعد از صحبت‌های علی دایی علیه سرمربی وقت تیم ملی منجر به این شد که محمد مایلی‌کهن نام علی دایی را از فهرست تیم ملی کنار بگذارد.

تصویری از نامه مصطفوی که در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۷۶ نوشته شده برای نخستین مرتبه منتشر می شود.

شباهت ماجرای دایی با طارمی

در آن زمان مصطفوی رئیس وقت فدراسیون فوتبال با این شیوه غائله را ختم داده که البته بعدها مشخص می شود که دایی تماسی با مصطفوی نداشت اما او این کار را از طرف خودش انجام داد تا این بازیکن به تیم ملی برگردد. در واقع یک رفتار کدخدامنشانه که بدون هیچ اصولی انجام شده اما اکنون از فدراسیون فوتبال انتظار می رود به جای سکوت و هدر دادن زمان، مهدی طارمی و اسکوچیچ را فرا بخواند و مشکل به وجود آمده که حاصل مصاحبه بی موقع سرمربی تیم ملی و واکنش دور از انتظار مهاجم تیم ملی به عنوان یک بازیکن است را حل کنند. البته ناگفته نماند که شروع کننده این ماجرا برخلاف تصور سرمربی تیم ملی نبوده است. طارمی در دو مقطع دیگر هم در مورد نحوه فعالیت اسکوچیچ واکنش منفی داشته که یکی از مهمترین های این واکنش مصاحبه اش با شبکه تلویزیونی بوشهر بود. او چندی قبل در شبکه استانی بوشهر با کنایه از سرمربی تیم ملی انتقاد کرد اما مرد کروات نسبت به این اظهارات واکنشی نشان نداد.

موضوع پیش آمده می تواند با یک تصمیم درست مدیریتی تبدیل به بحران نشود. قطعا سرمربی تیم ملی این حق را داشته که در قبال شاگردش واکنش نشان دهد اما بر کسی هم پوشیده نیست که طارمی بازیکن تاثیرگذاری است و اگر قرار به اصلاح این رفتارهاست اکنون نوبت فدراسیون فوتبال است که خودی نشان دهد و اجازه ندهد چنین اتفاقاتی تبدیل به نقطه آشیل تیم ملی شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...