نسخه چاپی

پاسخ وزارت اقتصاد به ابهامات انتشار اوراق

عکس خبري -پاسخ وزارت اقتصاد به ابهامات انتشار اوراق

كارشناس اقتصاد با یادآوری این‌كه از زمان رفسنجانی بحث این بود اقتصاد به گونه‌ای اداره شود تا مانند اقتصاد زمان شاه شود، گفت: دولت باید در اقتصاد دخالت كند.


به گزارش نما، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه روز سه‌شنبه در جلسه با جمعی از اقتصاددانان، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی را که دولت تحویل گرفته است شما به‌خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می‌دانید.

رئیس جمهور در ادامه ۴ سؤال از اقتصاددانان به‌شرح زیر پرسید:

چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟

چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟

ابراهیم رزاقی در پاسخ به این سوالات اظهار کرد: یکی از دلایل این است که پس از دفاع مقدس سیاست‌های سرمایه‌داری در اقتصاد ایران پیاده شد، سرمایه‌داری که اسم آنرا لیبرال گذاشتند، لیبرالی که تجربه ۲۵۰ سال قبل اروپاست و معنی اش این است که دولت در عرضه و تقاضا دخالت نکند.

وی ادامه داد: خود اروپایی ها بعد از گذشت ۴۰، ۵۰ سال دیدند دولت در بازار دخالت نکرده، اما انحصارات و قدرت‌هایی به وجود آمده‌اند که آنها بازار را علیه همه اداره می‌کنند، بنابراین در این باره تجدیدنظر کردند و گفتند امکان ندارد یک اقتصاد بدون دخالت دولت سالم حرکت کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با یادآوری این‌که از آن زمان تمام دولت‌های غربی انحرافات بازار را در چارچوب مورد نظر حذف می‌کنند، تصریح کرد:‌ بعضی وقت‌ها دخالت‌ها به گونه‌های دیگری است؛ به عبارت دیگر مانع کشورهایی می‌شوند که به لحاظ اقتصادی رقیب آنها محسوب می‌شوند.

رزاقی اضافه کرد: وقتی فضا این‌گونه شد شرایطی به وجود آمد که دولت وارد ماجرایی می‌شود تا منافع بخش خصوصی و منافع دولت را در سطح بین‌المللی تنظیم کند.به‌عنوان مثال آمریکایی‌ها با اروپایی پس از جنگ جهانی متحد شدند تا به‌گونه‌ای عمل کنند علیه کشورهایی که صنعتی نشده‌اند، باشند. چراکه بحث اصلی اقتصاد سرمایه‌داری از موقعی شروع می‌شود که تولید با ماشین انجام می‌شود. اولین کشور در این زمینه نیز انگلستان بوده است.

وی توضیح داد: وقتی تولید با ماشین انجام شود یک کشور برای یک دنیا می‌تواند تولید داشته باشد. زمانیکه این حالت پیش آمد اولین مشکل کشورها بازاریابی است. برای رفع این مشکل باید تمام کشورهای رقیب که با دست تولید را انجام می‌دهند، ورشکسته شوند.

وی با بیان این‌که انگلیسی‌ها همین کار را با خیلی از کشورها از جمله هندوستان انجام دادند،‌گفت: بحث دیگری در این زمینه پیش می آید و ان این‌که کشورهای صنعتی نیازمند مواد اولیه هستند. بنابراین با ورشکسته شدن کشورهایی که با دست تولید را انجام می‌دادند، این کشورها مجبورند مواد اولیه را تامین می‌کنند. از سوی دیگر برای ماشین سوخت می‌خواهند از این رو سوخت را از کشورهای دارای منابع سوختی تامین می‌کنند. در مجموع کشورهای سرمایه‌داری کاری می‌کنند که دیگران به سمت تولید نرود.

این اقتصاددان با یادآوری این‌که کشورهای دارای ذخایر نفت تاثیری روی بازار جهانی ندارند، اظهار کرد: اوپک به دلیل تولید و عرضه بیش از سهمیه‌ها توسط کشورهایی مانند عربستان هیچ نقشی در اقتصاد جهانی ندارد. ما با حدود ۸ کشور مواجه هستیم که با تمام قدرت در برابر کشورهایی که می‌خواهند صنعتی شوند مانند ایران ایستادند تا این کشورها موفق نشوند و نیازهای خود را از خارج تامین کنند.

رزاقی تصریح کرد: در واقع کشورهای لیبرالیستی هر وقت اراده کنند کشورها را تحریم می‌کنند. می گویند، ایران نباید نفت بفروشد چون مشکل ایجاد می‌شود. این فضایی است که به نفع آن چند کشور است که با هم متحد شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تلاش‌های فراوان برای تک رقمی شدن تورم، هنوز نتوانسته‌ایم به این هدف در اقتصاد کشور دست یابیم، تاکید کرد: ایران یک کشور نفتی بود تا زمان کودتا (قبل از انقلاب). نیازهای کشور را تامین می‌کردیم و نفت هم خیلی در اقتصاد کشور مطرح نبود. از وقتی نفت کشف شد این بحث مطرح شده که ایرانی‌ها به چه چیز دیگری غیر از فروش نفت نیاز دارند. اروپایی وقتی ایران را به خصوص طی ۲ دهه اخیر تحریم کردند جلو فروش نفت را گرفتند.

وی اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی این سیاست که نفت نباید تبدیل شود از سوی آقای هاشمی رفسنجانی شروع شد، در دوره خاتمی ادامه داشت، دولت نهم و دهم هم آنرا پیگیری کرد و در دولت حسن روحانی به اوج رسید. چون فرصت نیست و باید چیزهای دیگر را بفروشیم.

این کارشناس اقتصاد با بیان این‌که چند کشور در دنیا وجود دارد که مانند ایران نفت می‌فروشند،‌ اضافه کرد:‌ این کشورها دچار مشکل می‌شوند اما آیا همه کشورهای دنیا نفت دارند که اقتصاد خود را اداره کنند و اگر تحریم شدند مشکلی نداشته باشند. آیا منابع دیگری برای دولت نیست زمانیکه کشور تحریم نفتی است؟

رزاقی با بیان این‌که پاسخ این پرسش مثبت است، گفت: دولت‌های غربی برای بقای خودشان (سرمایه‌داری) ثروت افراد را شناسایی می‌کنند. درآمد، مصرف، امکانات در خارج کشور و نحوه جمع آوری ثروت مردم را شناسایی کرده و بر حسب این‌که ثروت از تولید به دست آمده یا غیر تولید مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

وی بیان کرد:‌ براین اساس است که آمریکایی که همه دنیا را غارت می‌کند،‌ اداره مالیاتش قوی‌ترین سازمان دولتی این کشور است. در واقع سازمان سیا که این همه امکانات در سایر کشور دارد، به اندازه اداره مالیات نیست. وقتی مالیات دریافت می‌شود در ابتدا نیازهای دولت برطرف می‌شود. در مرحله بعد چون می‌دانند مهم‌ترین حرکت در اقتصاد تولید است از این بخش مالیات کمتری را دریافت می‌کنند. در نتیجه فعالیت‌هایی که جلو تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد سرمایه‌ها به بخش تولید برود را با ابزار مالیات‌ها خنثی می‌کند.

وی تاکید کرد: این‌گونه می‌شود که منابع مالی مورد نیاز برای اداره دولت به دست می‌آید. در برخی موارد نیز اسکنانس چاپ می‌شود در این صورت باید بلافاصله نقدینگی به سمت تولید برود اگر این‌گونه نشد باید با ابزار مالیات از حرکت نقدینگی به طرف بخش‌های غیرمولد جلوگیری کنند. در این صورت تورم به وجود نمی آید و اگر هم باشد ۲ تا ۳ درصد است.

این اقتصاددان با بیان این‌که این اتفاق در ایران روی نداده است، اظهار کرد:‌ به نطر می‌رسد این اتفاق عمدی بوده و هیچ ارتباطی به بیرون از کشور هم ندارد. از زمان آقای هاشمی رفسنجانی بحث این بود که اقتصاد به گونه‌ای اداره شود که مانند اقتصاد زمان شاه شود تا هر زمان خواستند ما را تحریم کنند و نیازهای -کشور- از طریق خارج تامین شود.

رزاقی افزود: آمریکایی ها می‌دانند ایران را از طریق نیروی نظامی نمی‌توانند کنترل کنند، در دوره جنگ تحمیلی ۸۰ کشور به صدام کمک کردند و هر چه زمان گذشت نیروی دفاعی ایران بیشتر تقویت شد. آمریکایی‌ها در بیش از ۱۲۰ کشور پایگاه دارند و می‌دانند مثلا در خلیج‌فارس نفت‌دزدی کنند (که قصد این کار را هم داشتند) توان مقابله با نیروهای نظامی ایران را ندارند.

وی ادامه داد: از این رو آمریکا و کشورهای متحد آن با ایجاد تورم، افزایش قیمت‌ها و نگرفتن مالیات به دنبال رسیدن به هدف خود در قبال ایران هستند تا مردم به ستوه آمده و شرایطی به وجود آید تا از نظام نفرت پیدا کنند. وقتی فضا این‌گونه می‌شود به نظر می‌رسد خواسته اروپایی‌ها، آمریکا،‌کانادا و کلا دشمنان ایران را دولت تامین می‌کند.

منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...