نسخه چاپی

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه؛

وصول ۴۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانكی ظرف دو سال گذشته/ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان از اموال متهمان دانه درشت به بیت‌المال بازگشته است/ «هادی رضوی» و «شبنم نعمت‌زاده» رد مالشان را كامل پرداخت كرده‌اند

عکس خبري -وصول ?? هزار ميليارد تومان از مطالبات بانکي ظرف دو سال گذشته/ بيش از ?? هزار ميليارد تومان از اموال متهمان دانه درشت به بيت‌المال بازگشته است/ «هادي رضوي» و «شبنم نعمت‌زاده» رد مالشان را کامل پرداخت کرده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: وصول مطالبات بانكی در وهله اول به عهده بانك‌هاست و ظرف دو سال گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان از طریق اجراییه ثبتی وصول كرده‌ایم.


به گزارش نما، پنجمین نشست خبری ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه از طریق ارتباط مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید طهرانی مقدم اظهار کرد: امروز اگر استکبار جهانی شعار موشکی را به زبان نمی‌آورد به دلیل جانفشانی این شهید بزرگوار است.‌

خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت بدهکاران بانکی به چه صورت است، گفت: افرادی که اقدام به اخذ تسهیلات از بانک‌ها می‌کنند در ابتدا باید بانک‌ها هنگام پرداخت این تسهیلات ضمانت‌های لازم را از آنها اخذ کنند. بنابراین وصول مطالبات در وهله اول به عهده بانک‌ها است اما برخی از افراد هستند که وام‌های کلان را گرفته‌اند و از پرداخت بدهی‌های خود هم خودداری می‌کنند و اقساط را به موقع پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: مبالغ کلانی تاکنون وصول و برخی کاملاً تسویه کرده‌اند و ظرف دو سال گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان از طریق اجراییه ثبتی وصول کرده‌ایم. اگر چنانچه دولت نتوانست از راهکارهایی که دارند مطالبات را وصول کنند دستگاه قضائی همکاری‌های لازم را با دولت دارد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده بیژن قاسم زاده بیان کرد: این فرد قبلاً محکوم شده بود به جرم ارتشا، رأی این پرونده در دیوان عالی کشور نقض شده است و به دادگاه صادر کننده حکم ارجاع داده شده است و هم اکنون دادگاه در حال برگزاری و رسیدگی است. قسمت دیگر حکم صادره نقض بلاارجاع شده بود، دیوان عالی این بخش را نقض کرده تا حکم صادر متناسب با جرم ارتکابی باشد که بعد از تکمیل تحقیقات پرونده اگر اعتراضی داشته باشد مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود.

خدائیان با اشاره به آخرین احکام دادگاه‌های مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: حکم پرونده مجرمان بانک تجارت استان کرمان صادر شد. علی اکبر عمارت ساز به همراه ۲۲ نفر دیگر حکم محکومیت گرفتند. عمارت ساز به ۷۴ سال حبس محکوم شده که مجازات اشد برای او که ۲۰ سال است اجرا خواهد شد. شمسی تقی پور به ۷۴ سال حبس محکوم شده که اشد آن ۲۰ سال اجرا خواهد شد. محکومیت مجید زنگی آبادی زاده ۳۴ سال و ۶ ماه حبس، که اشد آن بیست سال حبس است اجرا خواهد شد. محمود تیکداری نژاد مجموعاً به ۷۴ سال حبس محکوم شده که اشد آن بیست سال حبس اجرا خواهد شد

وی ادامه داد: در ارتباط با اموالی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی و همچنین اموال دپو شده در گمرکات است باید بگویم که رئیس قوه قضائیه مستقیماً به این موضوع ورود کرده است. کالای متروکه یا قاچاق عمده کالای موجود در این انبارها هستند، تعدادی از این کالاها از طریق ادارات تعزیرات در این انبارها است.

خدائیان گفت: دولت در زمینه سازمان اموال تملیکی همکاری بسیار خوبی دارد. امیدواریم دیگر شاهد وضعیت نابسامان کالاها چه در گمرک و چه در انبارها نباشیم. هنوز پرونده‌ای در خصوص قصور و کوتاهی مسئولان در سازمان اموال تملیکی تشکیل نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص حکم محکومیت یک محیط‌بان به قصاص اظهار کرد: اگر ضابطان در چارچوب قانون از سلاحی که دارند استفاده کنند مسئولیت کیفری و حقوقی نخواهند داشت ولی اگر خارج از مقررات عمل کنند مسئولیت کیفری خواهند داشت.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در خصوص این مورد خاص حوزه قضائی صادرکننده رأی توضیحاتی را ارائه کرده است که براساس آن اگر این حکم به محکومیت محیط بان صادر شده است برای این است که رعایت مقررات صورت نگرفته است و قتل در محیط حفاظت شده صورت نگرفته است و در محیط مسکونی صورت گرفته. افرادی که به آنها تیراندازی شده مسلح نبودند و محیط بانان در خطر نبودند. بنابراین حکم به محکومیت محیط بان صادر شده است که البته مراحل تجدیدنظر برای آن باقی است.

خدائیان در ارتباط با ممنوع الخروج کردن بی ضابطه برخی از افراد گفت: ممنوع الخروحی هایی که داریم چند دسته هستند، یک سری افرادی هستند که با قرار قضائی ممنوع الخروج می‌شوند که نهایتاً از این طریق شخص ۶ ماه ممنوع الخروج می‌شوند. برخی دیگر با حکم دادگاه است و تعدادی دیگر به موجب ماده ۱۶ قانون گذرنامه است که در مورد این افراد پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود. اخیراً با دستور رئیس قوه قضائیه باید هر گونه ممنوع الخروجی با دستور قاضی باشد.

وی افزود: برخی از ممنوع الخروجی ها از طریق واحدهای ثبتی انجام می‌شوند که افراد می‌توانند از درگاه ثبت من مشاهده کنند و ببینند که ممنوع الخروج هستند یا خیر.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: معمولاً افرادی که به اتهام مفاسد اقتصادی تحت تعقیب قرار می‌گیرند برای آنها حکم رد مال صادر می‌شود. آماری که از دادسرای تهران گرفته‌ایم چیزی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از اموالی که توسط افراد دانه درشت بوده است.

خدائیان خاطرنشان کرد: سید محمد هادی رضوی بخشی از رد مال را نقدی پرداخت کرده و دو فقره پلاک ثبتی را معرفی کرده و با احتساب پلاک‌های ثبتی ردمالش تمام می‌شود و خانم نعمت زاده ۶۳ میلیارد تومان از رد مال را تسویه و مابقی در جریان وصول است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه تا به امروز چند زندانی با استفاده از پابند الکترونیک از زندان خارج شده اند اظهار کرد: استفاده از پابند الکترونیک یا به اصلاح نظارت الکترونیکی دارای شرایطی است که در قانون پیش بینی شده است، همه جرایم و مجازات‌ها مشمول این حکم نیستند.

وی افزود: طبق اعلام سازمان زندان‌ها در سال جاری بیش از ۲۵۰۰ نفر از نظارت الکترونیکی استفاده کردند و طبق اعلام دادسراها نیز ۱۴۲۴ نفر تحت نظارت الکترونیکی قرار گرفتند که هم اکنون ۵۳۲ نفر تحت نظارت الکترونیکی هستند و اقدام مثبتی است برای جرایمی که مهم نباشند می‌توانند به جای حبس از آن استفاده کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا استفاده از پابند الکترونیک برای زندانی-سلبریتی هایی همچون نعمت زاده، هادی رضوی، حسین فریدون و … در دستور کار قرار دارد یا خیر، گفت: نوع جرم اینها به شکلی است که مشمول نظارت الکترونیکی نیستند، البته در قانون کاهش مجازات تعزیری اشاره شده است حبس‌های درجه ۲ و ۳ هم مشمول استفاده از پابند الکترونیک بشوند.

خدائیان ادامه داد: این افراد هم اکنون مشمول حکم این ماده نیستند و از پابند الکترونیک استفاده نمی‌کنند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: مدیرعامل شهر جدید صدرا در استان فارس و تعدادی از اعضای هیأت مدیره این شهر به اتهام تبانی در معاملات دولتی، ارتشا، پولشویی و … تحت تعقیب قرار گرفتند. مدیرعامل و دونفر دیگر به این اتهامات قرار بازداشت موقت صادر شده و در بازداشت هستند. سه نفر دیگر از متهمان با قرار وثیقه به علت عجز از تودیع وثیقه در بازداشت هستند.

خدائیان گفت: تحقیقات خوبی در ارتباط با پرونده انتشار فایل صوتی آقای ظریف انجام شده است و این پرونده در حال تکمیل است و همچنان مفتوح است و با کیفرخواست به دادگاه ارسال نشده است.

وی با اشاره به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت افزود: گزارشی در این خصوص به دادسرا واصل شده است ولی در جریان تحقیقات است و هنوز کسی بازداشت نشده است و پرونده در حال تکمیل تحقیقات است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص قرارداد کرسنت گفت: بعد از انعقاد این قرارداد، بررسی‌هایی می‌شود که در جریان انعقاد قرارداد سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته است و محتوای قرارداد به نفع کشور ما نبود.

وی ادامه داد: در همان زمان دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات گزارشاتی در خصوص سوءاستفاده‌هایی که در این قرارداد صورت گرفته به قوه قضائیه ارسال کرد که در نتیجه آن برای اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ایران و همچنین وزیر وقت وزارت نفت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بخشی از پرونده کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و پس از رسیدگی ۷، ۸ نفر به جزای نقدی و ۳ نفر در این پرونده به ۲ تا ۳ سال حبس محکوم شدند.
وی افزود: در خصوص بخش دیگر پرونده که مربوط به وزیر نفت و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و در دادگاه در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در خصوص علت عدم تسلیم رأی نهایی این پرونده به شکات پرونده اظهار کرد: پرونده مربوط به نگین غرب یک پرونده قدیمی است که انصافاً اقداماتی بسیار مثبتی در روند رسیدگی به آن صورت گرفته است. این پرونده حدود ۱۵ هزار شاکی داشت و متهمان حدود ۲ هزار و هشتصد و یازده واحد آپارتمانی را ساخته بودند یا در دست ساخت داشتند.

وی افزود: در این پرونده هزار و ۷۶۶ واحد تکمیل شده و در اختیار مردم قرار داده شده. مابقی واحدها هم امیدواریم تا انتهای سال در اختیار مردم قرار گیرد.

خدائیان گفت: از ۱۵ هزار مالباخته این پرونده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت نقدی جبران شده که ۳۷۷ نفر از گرفتن وجهی که به آنها اختصاص داده شده امتناع کردند که این وجه در حساب دادگستری قرار داده شده است و هر وقت بخواهند می‌توانند آن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: از افرادی که مرتکب به این جرم شدند ۳ نفر محکومیت پیدا کردند که یک نفر به ۲۰ سال حبس قطعی محکومی شد که هم اکنون در زندان است و دو نفر دیگر نیز هم اکنون با قید وثیقه آزاد هستند و به روند اجرای پروژه کمک می‌کنند.

۱۴۰۰/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...