نسخه چاپی

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با نما:

اصلاح روند پرداخت ارز ترجیحی ضروری است

عکس خبري -اصلاح روند پرداخت ارز ترجيحي ضروري است

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ فردی شكی ندارد كه باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و باید گفت كه به اندازه هزینه اجرایی كشور، ما فقط یارانه پنهان در كشور داریم و باید فكری در این زمینه كرد


علی جدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی "نما" با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی از اقتصاد کشور، گفت: همه ما با نحوه فعلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستیم چرا که فضای رانتی زیادی از این طریق ایجاد شده است و اتلاف سرمایه در کشور ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: بر این اساس بسیاری از افراد با وضعیت فعلی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستند اما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم تصمیم بسیار سختی است و این مسئله نگرانی‌هایی را برای مجلس و دولت ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رانت چند صد هزار میلیاردی از طریق توزیع نامناسب ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور به وجود آمده است. بالاخره تصمیمات بزرگ هم جرات زیادی می‌خواهد و هم ممکن است که عواقبی را به دنبال داشته باشد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تدابیری اتخاذ کنیم که عواقب منفی تا حد امکان نداشته باشد و نحوه اجرای آن وظیفه دولت است. البته مجلس هم آماده همکاری با دولت در این زمینه است.

جدی تاکید کرد: هیچ فردی شکی ندارد که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و باید گفت که به اندازه هزینه اجرایی کشور، ما فقط یارانه پنهان در کشور داریم و باید فکری در این زمینه کرد. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه‌های پنهان به نفع قشر ضعیف جامعه بود، ضریب جینی تا این حد افزایش نمی‌یافت و بین غنی و فقیر تا این حد اختلاف طبقاتی به وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: سیاست فعلی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه است و باید اصلاح شود. دولت سیزدهم در ابتدای کار خودش است و می‌تواند به این موضوع ورود کند و مجلس هم آماده همکاری با دولت است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: البته مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ نظرش بر این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود اما دولت روحانی تا حدی نگران بود و ۶ ماه اول سال به آنان فرصت داده شد و تا سقف ۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شد.

وی گفت: به احتمال زیاد در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به طور جدی‌تر بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دنبال خواهد شد. یکی از پیشنهادات دولت این است که در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک کارت اعتباری در اختیار دهک‌های پایین قرار دهد. چرا که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود که قیمت برخی از کالاها افزایش یابد که لازم است در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حمایت‌هایی از اقشار ضعیف جامعه به عمل آید.

۱۴۰۰/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...