نسخه چاپی

ایران رفع گام به گام تحریمها را نمی‌پذیرد/درمذاكرات ذوق‌زده نشویم

عکس خبري -ايران رفع گام به گام تحريمها را نمي‌پذيرد/درمذاکرات ذوق‌زده نشويم

وزیر اسبق امور خارجه گفت: اگر غربی بخواهند برداشتن تحریم‌ها را به صورت گام به گام انجام دهند، ما نیز باید در خصوص اجرای محدودیت‌های هسته‌ای، گام به گام عمل كنیم.


به گزارش نما، منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان، در واکنش به آغاز دور جدید گفتگوها برای رفع تحریم‌های ظالمانه، گفت: روند پرونده برای افکار عمومی و مردم جهان روشن است. ما فکر می‌کنیم که اولین نکته‌ لازم برای اینکه بتوانیم نسبت به مذاکرات جدید خوش‌بین باشیم، این است که در طرف‌های مذاکره‌کننده اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تقریباً در سال‌های بعد از برجام نشان دادند که اراده لازم را ندارند، افزود: اولین تحریم‌های بعد از برجام نیز در دوره‌ی اوباما شروع شد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ترامپ محصول شرایط جدیدی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا بود و فکر می‌کرد که بتواند دوران رهبری آمریکا بر جهان را به این کشور برگرداند و به همین دلیل رویکرد خاصی را نیز در پیش گرفت.

متکی افزود: این رفتار ترامپ شاید در سیاست داخلی این کشور جواب می‌داد اما در سیاست خارجی نتوانست موفق شود و این شکست مشخصا در قبال ایران نیز تحقق یافت.

وی تصریح کرد: همین شکست ترامپ در سیاست خارجی بود که موجب شد وی بعد از کارتر، دومین رئیس‌جمهور آمریکا باشد که در ۴۲ سال گذشته موفق نشد در دور دوم به کاخ سفید راه پیدا کند.

وزیر اسبق امور خارجه تاکید کرد: الان آمریکایی‌ها در مقابل یک تجربه شکست‌خورده هستند؛ ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا گمان می‌کردند با افزایش فشارها و به تعبیر خودشان تحریم‌های کُشنده، موفق خواهند شد که ایران را تسلیم کنند.

متکی با اشاره به اینکه در خصوص برجام زمانی که آمریکایی‌ها احساس کنند تدابیر گذشته‌شان در رابطه با ایران شکست خورده است، اراده سیاسی برای ورود به یک مذاکره جدی پیدا می‌کنند، اظهار داشت: این یک واقعیت است که دولت بایدن باید آن را درک کند و اگر به این درک برسند، در مذاکرات نیز جدی می‌شوند.

وی گفت: ما یک بار دیگر نیاز داریم، مبانی منطق و مواضعمان را بیان کنیم؛ هدفگذاری ما برگرداندن آمریکا به برجام نیست بلکه آمریکایی‌ها جرمی مرتکب شده‌اند و باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان افزود: اگر قرار است آمریکایی‌ها به برجام برگردند، همانگونه که سخنگوی وزارت خارجه گفت، باید شرط اصلی ورود به این بازی را بپذیرند.

متکی تصریح کرد: شرط اصلی نیز این است که متعهد به اجرای تعهدات خودشان باشند. اگر آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر عضو ۱+۵ سابق بپذیرند که همه تعهدات خودشان را عمل کنند، ما هم به اجرای برجام فکر می‌کنیم.

وی افزود: اگر غربی‌ها بخواهند برداشتن تحریم‌ها را به صورت گام به گام انجام دهند، ما نیز باید درخصوص محدودیت‌های ایجاد شده، گام به گام عمل کنیم. همان اصل مهمی که متاسفانه در بعد از برجام به دلیل ذوق‌زدگی و شتابزدگی اجرا نکردیم.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در پایان گفت: برای دوستان دستگاه سیاست خارجی و تیم مذاکره‌کننده آرزوی موفقیت می‌کنم و فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور با طمأنینه و صلابتِ منطق پذیرش مذاکره، رویکرد خوبی را در سه ماه گذشته نسبت به برجام نشان داده‌اند و امیدوار هستیم که در ادامه نیز موفق شوند.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...