نسخه چاپی

چرا مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نمی‌كند؟

عکس خبري -چرا مجلس به وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش اعتماد نمي‌کند؟

كارشناس حوزه تعلیم و تربیت، دلیل بلاتكلیفی بر سر انتخاب وزیر آموزش و پرورش بعد از رد ۲ گزینه پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه را توصیف كرد.


به گزارش نما، محی الدین محمدیان رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، درباره انتخاب وزیر آموزش و پروش و شرایط کنونی که در روند سکانداری این وزارتخانه وجود دارد، اظهار کرد: به اعتقاد بنده امروز وضعیت آموزش و پرورش بسیار حساس است علاوه بر آن که دستگاه بسیار مهمی است همچنین برونداد آن تاثیر مستقیم بر ملت سازی و دولت سازی دارد.

او ادامه داد: بنابراین هرگونه تاخیر و بی‌توجهی در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت به این حوزه‌ها ضربه سنگینی می‌زند، امروز به شدت نیازمند آن هستیم تا مسئله انسجام و وحدت ملی همچنین دولت مقتدر به آن پرداخته شود و اگر آموزش و پرورش را در نیابیم در تامین این نیاز بسیار اساسی یعنی دولت منسجم و ملت مقتدر دچار آسیب می‌شویم همچنانکه در حوزه نظام سازی عرصه‌های سلامت و بهداشت، اقتصاد و آموزش و پرورش سهم بسزایی دارد.

به گفته این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت، در بسیاری از اسناد بالادستی مانند سند تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی که در شرایط فعلی تصویب و باید اجرایی شود همه به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و گره اصلی آن‌ها در همین نهاد خواهد بود؛ اگر در آموزش و پرورش مدیریتی مستقل به روز و کارآمد نداشته باشیم تا نتواند مولفه‌های اصلی آموزش و پرورش را بشناسد، دچار مشکل می‌شویم.

محمدیان تصریح کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا توسعه اقتصادی داشته باشیم، رشد اقتصادی باید بالای ۱۰۰ درصد باشد و این موضوع با رونق بازار فرهنگی و آموزشی میسر است؛ در واقع بخش اقتصادی ما متاثر از آموزش ماست.

او اضافه کرد: اگر امروز در مورد برنامه‌ریزی‌های آموزش‌های مهارتی زمان را نشناسیم و تاخیر داشته باشیم به طور یقین در چند سال آینده، کشور محتاج نیروی انسانی کارآمد می‌شود؛ باید مدیریت آموزش و پرورش مدیریتی کارآمد باشد همچنین مشروعیت و کارآمدی دولت وابسته به این است که کارآمدی آن نشان داده شود و بخش مهمی از آن به عملکرد آموزش و پرورش وابسته است.

اختلاف نظر میان دولت و مجلس بر سر انتخاب وزیر آموزش و پرورش

محمدیان ابراز تاسف کرد، آنچنان که باید به آموزش و پرورش توجه نشده است و جایگاه آن در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به طور مناسبی دیده نشده است به همین دلیل اعتقاد داریم در شرایط فعلی باید خیلی جدی آقای رئیس جمهور شخصاً به مسئله وزیر آموزش و پرورش ورود کند و انتخاب وزیر آموزش و پرورش را منوط به مصاحبه و گزینش گروه‌ها و تیم‌های کارشناسی نکند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی آموزش و پرورش تصریح کرد: این تیم کارشناسی دو بار که گزینه خودش را اعلام کرده است نشان می‌دهد که شناخت کافی از بدنه آموزش و پرورش ندارد و آموزش و پرورش را نمی‌شناسند همچنین نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم در نظام مردم‌سالار دینی هستند، باید حرف نهایی را بزنند و زمانی که با این گزینه‌ها نمی‌توانند همراهی کنند و همراهی نکردن‌ها تکرار شود در واقع به تعبیری دیگر توافقی مشترک بین دولت و مجلس در این موضوع مشترک وجود ندرد.

محمدیان اظهار کرد: آموزش و پرورش فعلی مسائل مهمی را پیش رو داریم همچنین برخی از کاستی‌های مزمن را شاهد هستیم و باید امور معلمان را تمشیت کنیم همچنین آن‌ها را به کار موثر خودشان امیدوار کنیم؛ معلم اگر امیدوار نباشد نمی‌تواند سر کلاس دانش آموزانش را خوب تربیت کند.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: معلم اگر نسبت به آینده احساس امنیت نکند بنابراین نمی‌تواند کار بهتری انجام دهد معلمان ما با نجابت هستند باید این را ارزش گذاری کنیم و حتی اگر شده از نان شب به سایر نهادها کم شود باید به معلم برسیم امنیت، بهداشت و آموزش تفکیک ناپذیرند.

او با یادآوری اینکه آموزش بر محور معلمان استوار است، گفت که اگر معلم به کارش دلگرم باشد، سایر بخش‌ها را هم پشتیبانی می‌کند چرا باید در بخش‌های دیگر به افزایش حقوق و معیشت توجه جدی شود، اما وقتی به نوبت و معلمان می‌رسد این موضوع کمرنگ می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...