نسخه چاپی

بیماران قلبی كمتر كلسیم دریافت كنند

عکس خبري -بيماران قلبي کمتر کلسيم دريافت کنند

رئیس انجمن آترواسكلروز ایران گفت: بیماران قلبی و عروقی باید كلسیم كمتری را به صورت روزانه دریافت كنند.

به گزارش نما، مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران در برنامه «در انتهای الوند، اظهار کرد: کلسیم یک فلز است و خیلی فکر می کنند باید پودر باشد اما کلسیم سومین عنصر زمین بعد از آهن و آلومینیوم است و تمام عناصر کره خاکی کلسیم دارند.

وی ادامه داد: در صنعت باطری و صابون و سیمان و کاغذ از کلسیم استفاده می شود و در بدن نیز این عنصر اهمیت دارد.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران توضیح داد: کلسیم عنصر ارزشمند در ساخت سلول های عضلانی است در سلول های مسیر عصبی نقش ویژه دارد و در آنزیم ها و ساخت پروتئین نقشی اساسی دارد و از منابع تشکیل استخوان است. مواد لبنی و سویا و ماهی سرشار از کلسیم هستند.

قاسمی ادامه داد: مکمل کلسیم ویتامین دی است. مصرف کلسیم یک تا ۱۸ سالگی متوسط ۳ گرم در روز است و از ۲۰ تا ۵۰ سالگی ۲.۵ گرم و در ۵۰ سالگی به بالا ۲ گرم است و نباید بیشتر از این حجم مصرف کنیم. ویتامین دی و پاراتورمون باید در بدن وجود داشته باشد که کلسیم دریافتی روی استخوان بنشیند. اگر این دو ماده در بدن کم باشد کلسیم کارکرد خود را از دست می دهد.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران تاکید کرد: درباره کلسیم تناقضات پزشکی در مصرف وجود دارد. مقالات زیادی در این باره نوشته شده اما یک مقاله جمع بندی به این نتیجه اشاره می کند که باید در میزان دریافت کلسیم در بیماران قلبی توجه کنیم و این بیماران باید کلسیم کمتری دریافت کنند. این در شرایطی است که بیمار در شرایط ویژه به کلسیم نیازی نداشته باشد. کسانی که دچار تنگی جداره رگ قلب هستند بخصوص باید در مصرف کلسیم دقت کنند. کلسیم یکی از عوامل تشکیل لخته هم هست اما باید یادمان باشد این لخته یک عنصر دفاعی نیز محسوب می شود و وقتی دست می بُرد لخته جلوی خونریزی را می گیرد از اینرو باید در مصرف کلسیم تعادل رعایت شود.

قاسمی یادآور شد: کسانی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند حتماً دریافتی کلسیم روزانه را محاسبه کنند و فراتر از میزان ۱۰۰۰ میلی گرم مصرف کلسیم نداشته باشند. کسانی که ثابت شده کلسیم در جداره رگ دارند باید توجه بیشتری داشته باشند و کاهش دریافتی کلسیم روزانه را مد نظر قرار دهند.

وی گفت: درباره ویتامین دی به این نتیجه رسیدیم که آقایان ۶۰۰ واحد ویتامین دی در روز لازم دارند و خانم ها ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد.کلسیم بخصوص در دوران شیردهی بانوان نباید کمتر از میزان نرمال باشد اما بعد از دوراه یائسگی به دلیل پوکی استخوان شروع می شود میزان مصرف کلسیم باید بیشتر شود. کلسیم یا باید با منیزیم باشد یا با ویتامین دی که عوارض نداشته باشد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۸/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...