نسخه چاپی

شافعی: مشكل خودروسازان تحریم نیست

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: صنعت خودروسازی با 50 درصد ظرفیت سال گذشته كار می‌كند كه ناشی از وضعیت تحریم‌ها نیست، بلكه به دلیل كمبود سرمایه در گردش است.

به گزارش نما به نقل از فارس، غلامرضا شافعی در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی مدیریت در جمع مدیران بنگاه‌های بزرگ و نیز استادان دانشگاه‌های مهم کشور اظهار داشت: صنعت خودروسازی با حدود 50 درصد ظرفیت سال گذشته کار می‌کند که البته این ناشی از وضعیت تحریم‌ها نیست، بلکه به دلیل وضعیت سرمایه در گردش آنهاست که به قدر کافی منابع در اختیار ندارند.

وی افزود: حاکمیت باید با وضع قوانین راهگشا و تخصیص بودجه مناسب از سازمان‌های توسعه‌ای حمایت کند.

شافعی گفت: در سال 1346 همزمان با تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، چهار کارخانه بزرگ ماشین‌سازی تبریز، تراکتورسازی تبریز، آلومینیوم اراک و ماشین سازی اراک با سرمایه گذاری 200 میلیون دلار ایجاد شد.

وی ادامه داد: در آن زمان، قانون محکمی برای سازمان گسترش نوشته شد که آن را از قوانین دولتی مستثنی می‌کرد و حتی سازمان بازرسی وقت هم به این سازمان تسلط و اشراف نداشت.

شافعی اضافه کرد: رئیس وقت سازمان گسترش بیان می‌کرد که وی می‌توانست کل بودجه تخصیصی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کند، در حالی است که در سال‌های اخیر سهام شرکت‌های وابسته سازمان گسترش فروخته شده و مقدار اندکی به سازمان بازپس داده شده و این تصور بود که دیگر سازمان توسعه‌ای نیاز نیست.

رئیس هیات عامل ایدرو تصریح کرد: خیلی زود مشخص شد همه امور را نمی‌توان به بخش خصوصی سپرد و بخش خصوصی در بعضی نقاط مثل مناطق محروم حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.

شافعی افزود: از سال 89 ضوابطی قرار داده شد که سازمان گسترش در حوزه صنایع نوین و در مناطق کمتر توسعه یافته با سهم 49 درصدی سرمایه‌گذاری کند، لیکن این امر نیز محقق نشد، زیرا انگیزه و جاذبه کافی برای بخش خصوصی در این حوزه‌ها وجود نداشت.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: پس از این به سازمان اجازه داده شد به هر میزان در برخی طرح‌ها سرمایه‌گذاری کند، لیکن باید اسامی طرح ها هر ساله در قانون بودجه ذکر می شده که این اتفاق نیفتاده است.

شافعی افزود: به سازمان گسترش اجازه داده شده تا هر مقدار و به هر میزان در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری کند، لیکن واژه «به هر میزان» هم قابل تفسیر بود که آیا 100 درصد را هم در بر می‌گیرد، یا نه، بعد معلوم می‌‌شود 100 درصد هم می‌شود، سرمایه‌گذاری کرد.

وی با بیان این که ایدرو به دنبال افرادی است که در صنایع نوین صاحب تحقیقات قابل تجاری سازی باشند، گفت: در این بخش تا 49درصد می‌توانیم با بخش خصوصی مشارکت کنیم، تا طرح‌های تحقیقاتی صنایع پیشرفته، تجاری شوند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...