نسخه چاپی

غلامرضا مرحبا در گفتگو با نما:

باید الگوی دستیابی اقشار متوسط جامعه به مسكن مناسب را طراحی كنیم

عکس خبري -بايد الگوي دستيابي اقشار متوسط جامعه به مسکن مناسب را طراحي کنيم

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:عمده افراد جامعه ما اقشار متوسط هستند كه یك كیفیت و سطح قیمت خاص از مسكن را مطالبه می‌كنند كه باید سعی كنیم عرضه مسكن برای این گروه را افزایش دهیم.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «نما» درباره احتمال عدم ساخت مسکن با زمین ارزان و تسهیلات ارزان با توجه به حجم بسیار زیاد متقاضیان طرح جهش تولید مسکن، اظهار داشت: ما باید کل بازار مسکن خود را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

وی بیان کرد: طبیعی است که خانه‌هایی که ساخته می‌شود، از لحاظ قیمت با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند و بر اساس مکانی که آن خانه در آنجا قرار دارد و همچنین کیفیت ساخت، خانه‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عمده افراد جامعه ما اقشار متوسط هستند که یک کیفیت و سطح قیمت خاص از مسکن را مطالبه می‌کنند که باید سعی کنیم عرضه مسکن برای این گروه را افزایش دهیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما کویر زیاد داریم، اما این اماکن قابلیت لازم برای آن که مسکن در این بخش‌ها ساخته شود را ندارند. شاهد بودیم که در مسکن مهر هم در برخی از اماکن از جمله بالای کوه خانه ساختند که اصلاً قابل سکونت نیست، به گونه‌ای که الان خانه‌های زیادی در این بخش‌ها ساخته شده است، اما هیچ فردی در این اماکن سکونت نمی‌کند.

مرحبا اظهار داشت: در وهله اول باید مسکن انبوه صنعتی تولید کنیم که این کاری نیست که از سوی خود متقاضیان انجام شود بلکه تعاونی‌ها و شرکت‌هایی که مسکن را به صورت انبوه می‌سازند، باید وارد عمل شوند، هزینه‌ها را کاهش دهند و از طرف دیگر با پشتیبانی نظام بانکی این مسکن‌های انبوه را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی یادآور شد: الگویی که ما بر اساس مسکن مهر پیش رفتیم، الگوی صحیحی نیست و در کشور‌های دنیا بر آن روش عمل نمی‌کنند. ما باید تولید صنعتی و انبوه مسکن را داشته باشیم، به نحوی که اقشار متوسط جامعه بتوانند با مقداری پس انداز و تامین مالی که از بانک انجام می‌دهند، به این مسکن‌ها دسترسی داشته باشند. نحوه واگذاری این مسکن‌ها هم می‌تواند مثلاً اجاره به شرط تملیک باشد.

مرحبا گفت: البته همه این موارد پیشنهاداتی است که به صورت بالقوه می‌تواند وجود داشته باشد. کارشناسان بخش مسکن باید الگوی دستیابی اقشار متوسط جامعه به مسکن مناسب را طراحی کنند و بر همان اساس برنامه‌ریزی و عمل شود. در این صورت مشکل مسکن اقشار متوسط و حتی ضعیف جامعه حل می‌شود.

۱۴۰۰/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...