نسخه چاپی

متهم دیروز، طلبكار امروز

عکس خبري -متهم ديروز، طلبکار امروز

در دولت مرحوم هاشمی كه آقای كلانتری وزیر كشاورزی بودند بی محابا و بدون حساب و كتاب در مناطقی كه می دانستیم سطح آب های زیر زمینی بسیار پایین است، مجوز حفر چاه های عمیق صادر می شد.

به گزارش نما این روزها که مردم تشنه اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان، یزد و ایضا دیگر استان های کشور از سیاست گذاری های غلط دولت های گذشته در زمینه آب اعتراض می کنند تا صدای بلندشان بهتر شنیده شود که چه اتفاقی در طول این سالها در کشور افتاده است، بعضا شاهد انتشار مطالبی از سوی کسانی هستیم که متهمان اصلی این سیاست های نادرست بوده اند. یکی از این افراد که مطالب به ظاهر علمی او برای مردم آزاردهنده است، سخنان سه سال پیش عیسی کلانتری است که مرتب در فضای مجازی و حقیقی کشور این روزها باز نشر می شود. سخنانی که ظاهرا علمی و کارشناسی به نظر می آید اما مخاطب، بدون بررسی سوابق این فرد و بدون در نظر گرفتن مسئولیت های ۴۲ ساله او در بخش آب و کشاورزی کشور، پیش از آنکه او را به عنوان یک مسئول مستقیم در این حوزه ببیند، صرفا به عنوان یک کارشناس صاحب نظر به او نگاه می کند.

رئیس سازمان محیط زیست دولت روحانی که تا همین مهر ماه سال جاری در مسند محیط زیست کشور تکیه زده بود، در فروردین ماه ۱۳۹۷ اظهاراتی را بیان کرده بود که اکنون سخنان او در فضای مجازی دست به دست می شود و در رسانه های «ایران اینترنشنال سعودی» ، «بی بی سی» و «رادیو فردا» مورد توجه قرار گرفته و در حول این سخنان تحلیل ها گذاشته می شود. اما کلانتری در آن سخنان چه گفته بود و برای وضعیت فعلی کشور در حوزه آب باید یقه چه کسانی را گرفت و آنها را پاسخگو کرد.

او گفته بود:

- از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود ۳۵ سال پیش(یعنی از سال ۱۳۶۳ به بعد) ، برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم. در این ۳۵ سال فقط ۱۲۰ میلیارد مکعب آبهای شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود ۷۵% آبهای شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب آن در ۸ سال گذشته بوده است. دقت کنید این ۸ سال گذشته همان ۸ سالی است که حداقل ۶ سال آن محصول دولتی بوده که کلانتری یکی از مسئولان اصلی آب کشور بوده است.

- امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و اورمیه!

- ما امانتدار بسیار بدی برای این تمدن ۷۰۰۰ ساله بودیم.

- اگر سیاست هایمان را عوض نکنیم این کشور را همراه نسل خودمان خواهیم کشت.

- کاری که ما با آب های زیر زمینی می کنیم یعنی دزدی از نسل بعد. یعنی نسل کشی.

سوال اینجاست؛ اگر بپذیریم که سیاست گذاری های کشور در حوزه آب و کشاورزی چنین بلایی را در طول این ۳۵ سال به اذعان کلانتری سر کشور آورده است، مقصران یا بهتر است گفته شود جنایتکاران آن را در کجا و چه مسند هایی باید جستجو کنیم.

عیسی کلانتری که دارای مدرک دکترای فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعتی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا بود، زمانی که یک جوان ۳۵ ساله بود در سال پایانی دولت موسوی وارد دولت شد و مسئولیت وزارت کشاورزی را برعهده گرفت و پیش از آن نیز متناسب با رشته تحصیلی خود در مجموعه های تصمیم ساز کشور در بخش آب فعال بود. از آن پس کلانتری به مدت ۱۲ سال وزیر کشاورزی دولت های خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است و در ۸ سال دولت روحانی او یا مشاور معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم در امور آب، محیط زیست و کشاورزی بوده یا رسما ریاست سازمانی را بر عهده داشته که پیوند مستقیم با چالش های آبی کشور داشته است.

به تعبیر دیگر، از ۳۵ سال پر چالش آبی کشور که وی معتقد است با برداشت آب های زیر زمینی از نسل بعدی دزدی شده و عملا باعث مرگ نسل های بعد شده است، حداقل به مدت ۲۰ سال او مسئول مستقیم این وضعیت بوده است و در بستر تدوین و اعمال سیاست گذاری های او چنین فاجعه ای بر سر کشور آمده است.

به چند نمونه از اقداماتی که در دولت هایی که جناب کلانتری مسئولیت داشته و در حوزه آب های زیرزمینی و کشاورزی اتفاقاتی رخ داده است، دقت کنید:

۱- در دولت مرحوم هاشمی که آقای کلانتری وزیر کشاورزی بودند بی محابا و بدون حساب و کتاب در مناطقی که می دانستیم سطح آب های زیر زمینی بسیار پایین است، مجوز حفر چاه های عمیق صادر می شد که البته این اقدام برای برخورداران حزبی صورت می گرفت. نخلستان های مسیر رودبار به کهنوج استان کرمان که کیلومترها چشم نوازی می کرد نمونه ای از این اقدام بود. این در حالی بود که مردم آن منطقه محتاج حفر یک حلقه چاه نیمه عمیق بودند تا بتوانند از زمین حاصلخیز آن منطقه که صدها سال حداقل های زندگی خود را از آن تامین می کردند، محروم بودند.

۲- جناب آقای کلانتری می توانند بفرمایند که چه کسی مجوز نهال کاری دهها کیلومتری حاشیه جاده کرمان به ماهان را به نزدیکان فلان حزب سیاسی داد؟ آنچنان که امروز با تغییر کاربری آن مناطق، درآمد هنگفتی متوجه اطرافیان آن حزب سیاسی شده است و امروز باید بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی مردم کرمان در این سالهای خشکسالی که قطره آب هم حکم طلا را در کرمان دارد، در باغات و بوستان های آقایان مصرف شود.

۳- آقای کلانتری؛ بر اساس کدام سیاست در دولت خاتمی که شما وزیر آن بودید صنایع کاشی که آب، بخش لاینفک و مهم برای راه اندازی این صنعت است را به استان یزد به ویژه شهرهای میبد، اردکان و... انتقال دادید یا حداقل در توسعه این صنعت در این استان تلاش کردید. شما که می دانستید یزد فاقد آب کافی است و با دستکاری در اقلیم استان های چهارمحال بختیاری و اصفهان و انتقال آب به یزد در آینده ای نه چندان دور فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.

۴- اگر شما در راه اندازی و توسعه صنایع فولاد در اصفهان و استان های همجوار آن که فاقد آب کافی هستند، مستقیما دخیل نبودید و بخشی از آن را محصول سیاست های غلط رژیم گذشته می دانید که درست هم است ولی در دولت های گذشته به جز یک دوره ۸ ساله، جنابعالی مسئول مستقیم و تصمیم گیر در بخش آب، کشاورزی و محیط زیست بودید و نمی توانید امروز با فرافکنی و شانه خالی کردن از بار این مسئولیت بجای اینکه درجایگاه متهم بنشینید، طلبکارانه در جایگاه مدعی نشسته و صرفا با نقد عملکرد گذشته، خود را تبرئه کنید. شما متهم اصلی وضعیت موجود آب و کشاورزی کشور هستید و باید پاسخگو باشید.

۱۴۰۰/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...