نسخه چاپی

چراغ سبز برلین به آل سعود

یك نشریه آلمانی در گزارشی از تصمیمات عربستان برای معامله تسلیحاتی جدید با آلمان در سایه انتقادهای شدید مخالفان صادرات تسلیحات به كشورهای نقض كننده حقوق بشر خبر داد.

به گزارش نما، مهر به نقل از روزنامه "آگسبورگر آلگماینه" آلمان و بر اساس گزارشی که امروز نشریه "بیلد ام زونتاگ" منتشر کرده است نوشت: ریاض می خواهد در یک معامله تسلیحاتی به ارزش 100 میلیون یورو ابتدا حدود 30 نفربر زرهی پیشرفته مدل "دینگو2" و در دراز مدت 100 عدد از این نفربرهای زرهی پیشرفته را از آلمان خریداری کند.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت فدرال آلمان موافقت خود را با چنین معامله تسلیحاتی اعلام کرده و به این ترتیب راه را برای مذاکرات سازندگان این نوع تسلیحات با عربستان سعودی باز گذاشته است، اما بر اساس اطلاعات ارائه شده چنین معامله ای هنوز قطعا به تصویب نرسیده است.

مسئله معاملات تسلیحاتی با کشورهایی که حکومت دیکتاتوری دارند به دلیل نقض حقوق بشر گسترده ای که در این کشورها صورت می گیرد، به شدت در آلمان مورد اختلاف بوده و بحث های بسیاری را ایجاد کرده است.

اوایل ماه جاری بود که "اشپیگل" گزارشی مبنی بر تقاضای عربستان سعودی برای خرید بیش از یکصد نفر بر زرهی مدل "بوکسر" را از آلمان منتشر کرد. پیش از آن نیز آل سعود برای خرید حدود 200 تانک" لئوپارد" از این کشور ابراز علاقه کرده بودند. دولت آلمان معمولا درباره چنین گزارشهایی اظهار نظر نمی کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در "بیلد ام زونتاگ" نفربرهای زرهی "دینگو" قرار است با 36 نفر بر مدل "فوکس" که در سال 1991 به عربستان تحویل داده شد، جایگزین شود. مذاکرات برای انجام این معامله تسلیحاتی با وزارت دفاع عربستان سعودی مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.

با وجود انتقادهای شدید احزاب مخالف از سیاستهای تسلیحاتی دولت آلمان در قبال کشورهای نقض کننده حقوق بشر، اما صدر اعظم آلمان در اوایل ماه جاری بود که تجارت تسلیحاتی با کشورهایی از جمله عربستان سعودی را اعلام کرد. به ادعای دولت آلمان، پادشاهی عربستان یک فاکتور ثبات در منطقه به شمار می رود.

در سال گذشته تسلیحاتی به ارزش 30 میلیون یورو از آلمان به عربستان سعودی صادر شده است. البته صادرات تسلیحات به ارزش 140 میلیون یورو نیز به این کشور تصویب شده است.

مخالفان افزایش صادرات تسلیحات نظامی آلمان به کشورهای درگیر بحران، همیشه درباره اینکه سلاح های نظامی این کشور در سرکوب قیامهای مردمی از سوی حاکمان دیکتاتور مورد استفاده قرار گیرد، به دولت هشدار می دهند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...