نسخه چاپی

جدیدترین اخبار كرونا در ایران؛

واقعیت آماری یك‌ ماه اخیر/ شرایط شكننده است/ معكوس‌شدن روند نزولی نرخ ابتلا

عکس خبري -واقعيت آماري يک‌ ماه اخير/ شرايط شکننده است/ معکوس‌شدن روند نزولي نرخ ابتلا

درحالی كه روند نزولی نرخ ابتلای روزانه در هفته‌ای كه گذشته ادامه داربود دومین روز از هفته جاری یكباره نرخ ابتلا دوباره در مدار صعود قرار گرفت و به این نكته اشاره كرده كه هنوز شرایط شكننده است.

به‌گزارش نما، درحالی که نرخ ابتلای روزانه و البته موارد بستری روزانه در مراکز درمانی در چند روز اخیر همواره روند نزولی را به خود گرفته بود روز گذشته تغییر جهت ۱۸۰ درجه‌ای نرخ ابتلای روزانه نشان داد هنوز خطر برطرف نشده و نگرانی از تشدید همه‌گیری همواره وجود دارد.

متخصصان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند در شرایطی که هنوز آمارها تک رقمی نشده و پوشش واکسیناسیون به سطح حداقل ۸۵ درصدی نرسیده هرگونه عادی انگاری می‌تواند مشکل ساز بوده و روند مقابله با ویروس منحوس را وارد فاز نگران کننده‌ای کند و دوباره همان تجارب تلخ تابستان تکرار شود.

به گفته متخصصان شاهد مثال این روند را می‌تواند در شاخص نرخ ابتلای روزانه آخرین روز آبان ۱۴۰۰ کاملاً تجربه کرد به صورتی که تنها در ۲۴ ساعت نرخ ابتلای روزانه رشدی معادل ۲۲.۶۳ درصد را تجربه کرده و بعد از چند روز روند نزولی نرخ ابتلا دوباره جهت نمودار به سمت صعود تغییر مسیر داد و به این واقعیت تاکید کرد که ویروس منحوس همچنان فعال و تهاجمی است و درصورت بی‌توجهی با سرعتی غیرقابل تصور می‌تواند آرامش فعلی را به بحرانی تمام عیار تبدیل کند.

واقعیت آماری آبان ۱۴۰۰

برای اینکه روند فعالیت ویروس منحوس در یک ماه گذشته را مدنظر داشته باشیم لازم است در آمارهای اولین روز همین دوره بیشتر دقت داشته باشیم چون براساس آمارهای رسمی نرخ ابتلای روزانه در اولین روز آبان ۱۴۰۰؛ ۷۰۸۱ مورد شناسایی جدید بیمار، ۱۰۷۸ مورد بستری در مراکز درمانی، ۴۳۴۶ مورد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و نهایتاً ۱۲۴ مورد فوتی بوده است.

اگر فرض کنیم این آمارها مبنای تحلیل ماهانه فعالیت ویروس منحوس در ایران است باید مدنظر داشته باشیم در این دوره نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های گسترده وزارت بهداشت و درمان روند واکسیناسیون با سرعت ادامه داشت و سطح قابل توجهی از هموطنان با مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون حداقل یک دوز از واکسن تهیه شده را تزریق کردند و حداقل نزدیک به نیمی از جامعه هدف هم فرآیند تزریق را تکمیل کردند.

برهمین اساس بدون تردید گسترش سطح واکسیناسیون در جامعه به همت مسئولان اثرگذاری بالایی در آمارهای روزانه داشت و بررسی کلی نشان می‌دهد از ابتدای آبان ۱۴۰۰ تا آخرین روز همین ماه سیر نزولی در مجموع ادامه داشته به صورتی که به ترتیب نرخ ابتلای روزانه ۳۸.۷۰ درصد، نرخ بستری روزانه ۳۹.۷۰ درصد، نرخ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۱.۵۶ درصد و در نهایت تعداد متوفیان ۱۶.۲ درصد نسبت به ابتدای دوره کاهش داشته است.

کارشناسان به استناد این آمارها تاکید می‌کنند مدیریت کرونا در دوره یاد شده توسط مسئولان کاملا منطقی و البته اثربخش بوده اما فراز و فرودهای ثبت شده و البته جهش ناگهانی نرخ ابتلای روز گذشته تاکید براین نکته دارد که متاسفانه نرخ مشارکت همگانی در رعایت پروتکل‌ها و مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون آنطور که شایسته بوده نیست و این روند با درنظر گرفتن فعال بودن ویروس منحوس می‌تواند در آینده دردسر ساز باشد، چون به گفته مسئولان وزارت بهداشت هنوز خطر آغاز پیک ششم از کشور دور نشده و هر لحظه احتمال جهش ناگهانی آمارها و بحرانی تازه وجود دارد چون بسیاری از کشورهای همسایه اکنون درگیر همین شرایط شده‌اند.

آذربایجان غربی/ ۷۱ هزار نفر بیمار بستری کرونایی بهبود یافتند

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۰ نفر از هم استانی‌ها بر اثر کرونا جان باختند و تاکنون تعداد هفت هزار و ۶۹ نفر قربانی این بیماری شده‌اند.

وی از ابتلای ۳۳۰ نفر از مردم به کرونا خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۱۶ هزار و ۵۲۴ نفر به کرونا مبتلا شده و ۷۱ هزار و ۱۷۵ نفر بستری نیز بهبود یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به بستری ۷۵۶ نفر به علت بستری سندروم حاد تنفسی در استان گفت: ۴۳ نفر نیز به علت بیماری تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۹۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند بیان کرد: ۳۸۸ نفر نیز به علت مشکوک بودن به بیماری کرونا در مراکز درمانی آذربایجان‌غربی تحت مراقبت قرار دارند.

ولی‌زاده از واکسیناسیون ۹ هزار و ۳۰۵ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: تاکنون ۲۴ هزار و ۴۶۵ نفر سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ روز بدون فوتی کرونا

شهرام حبیب‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان در مجموع به ۱۶۸ نفر رسید و خوشبختانه طی این مدت فوتی ثبت نشده است.

وی افزود: همچنین ۶۶ بیمار مبتلا به کرونا نیز به‌صورت سرپایی تحت نظر قرار دارند و خوشبختانه ۳۱ بیمار کرونایی با بهبودی نسبی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون ۴۵ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل بستری هستند.

حبیب‌زاده به تزریق یک‌میلیون و ۵۹۴ هزار و ۶۱۳ دُز واکسن بر علیه بیماری کرونا در استان اشاره کرد و گفت: ۸۷۹ هزار و ۴۳۳ دُز واکسن مربوط به مرحله اول و ۷۰۳ هزار و ۸۴۹ دُز مربوط به مرحله دوم واکسیناسیون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: تنها راه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جامعه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن است که از هم‌استانی‌های عزیز خواستاریم به این موارد اهتمام جدی داشته باشند.

وی گفت: هم اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، خلخال، بیله‌سوار، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستان‌های گرمی، نمین و نیر در وضعیت آبی قرار دارند.

استان اصفهان/ ۱۳ مورد فوتی ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۲۳۵ نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۴ هزار و ۷۴ نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۵۸ نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۹۰۳ نفر آمار کل فوت شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۸۱ هزار و ۹۶۲ نفر نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا از از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز ۱۲۲ هزار و ۴۳۰ نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر۷۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد ۱۵۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی ۱۲۲ هزار و ۴۳۰ نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۴۲ نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین ۱۲۶ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و ۱۳ نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون نوبت اول در این استان به ۷۷ درصد و نوبت دوم به ۶۱ درصد رسید و تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۱۱۱ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شده است.

عقدک خاطرنشان کرد: تا کنون از جمعیت بالای ۱۲ سال استان اصفهان حدود سه میلیون و ۳۴۷ نفر نوبت اول و ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵ هزار و ۳۷۰ نفر هم دز سوم واکسن کرونا را در استان اصفهان دریافت کرده اند، اظهار داشت: در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز تا کنون ۷۱ درصد نوبت اول و ۴۸ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

عقدک با تاکید بر اینکه برای ایمن سازی بهتر و بیشتر در مقابل همه گیری بیماری کووید-۱۹ باید بین ۸۰ تا ۸۵ درصد جامعه زیر پوشش واکسن کرونا قرار بگیرند، تصریح کرد: سرعت مراجعه مردم برای نوبت اول واکسن مانند ماه های قبل نبوده و کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که تا کنون برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده اند دلایلی مختلف دارند مانند مشکل در دسترسی، تردید، مخالفت با واکسن و یا ابتلا به بیماری که امید است با اجرای طرح ضربتی افزایش پوشش واکسیناسیون با عنوان " شهدای سلامت " تعداد افراد دریافت کننده واکسن باز هم افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمار کرونا نشان می دهد در مرحله نزولی پیک پنجم قرار داریم، اضافه کرد: آمار کرونا در استان اصفهان رو به کاهش است و رنگ‌بندی بیشتر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفته و فقط یک شهرستان در وضعیت نارنجی داریم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره آموزش حضوری در مدارس نیز توضیح داد: تمهیدات و برنامه ریزی لازم برای این موضوع از سوی دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش اصفهان انجام شده و مدارسی می توانند درخواست آموزش حضوری داشته باشند که شرایطی مانند تهویه مناسب، واکسیناسیون کامل کادر آموزشی و دانش آموزان، حضور تعداد محدود دانش آموز در هر کلاس و رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی را داشته باشند.

وی با تاکید بر نظارت و بازرسی ناظران بهداشت بر کلاس های درس در مدارس، افزود: مدارس در شهرهای قرمز اجازه بازگشایی ندارند.

عقدک اظهار داشت: توصیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مردم این است که علاوه بر واکسیناسیون، سایر اصول مراقبتی در برابر کرونا را رعایت کنند که شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی مداوم دست ها است.

استان البرز/ ۷ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند

مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز ، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۷۸ هزار و ۴۳۷ نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۹۷ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: ابتلای ۹۸ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

بابایی با بیان اینکه روند مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان البرز روندی نزولی است، بیان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته هفت بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۶۴۲۶ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۸۰ درصد واجدین شرایط البرز دز اول و بیش از ۶۰ درصد آنها دز دوم را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۱ هزار و ۷۱۲ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

استان ایلام/ ۴ فوتی و ۹۸ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۵ هزار و ۷۸۶ هفت نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۹۸ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۳ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۴ هزار و ۵۳۰ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان دو مورد در شهرستان چرداول، یک مورد شهرستان دهلران و یک مورد مربوط به شهرستان آبدانان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۵۴ نفر بوده است.

استان بوشهر/ ۷۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال مراحل واکسیناسیون را تکمیل کردند

سعید کشمیری با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر مبتلا به کرونا در مهرماه به یک‌هزار و ۲۳۰ نفر در آبان‌ماه رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیشترین بستری بخش کرونایی بیمارستان‌ها را در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان دانست و بیان کرد: فوتی‌های کرونایی از ۳۴۴ نفر در مرداد به ۲۶ نفر در آبان‌ماه رسید و این روند کاهشی تداوم دارد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر بیشترین فوتی‌های کرونایی را در گروه سنی ۶۰ تا ۷۴ سال دانست و خاطر نشان کرد: آمار فوتی‌های استان بوشهر در آبان نسبت به مهرماه امسال ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر اکنون ۶۰ نفر دانست و تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۰ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری ۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری از ترخیص ۲۸ بیمار بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر در شبانه‌روز گذشته خبر داد و بیان کرد: از این تعداد ۱۰ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

وی با اشاره به روز گذشته فوتی کرونایی ثبت نشد افزود: در ۲۰ ماه گذشته ۲ هزار و ۱۸ نفر در استان بوشهر به سبب ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۸ هزار و ۸۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی به طرح واکسیناسیون عمومی علیه کرونا پرداخت و خاطر نشان کرد: تاکنون به ۷۵۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسن کرونا تزریق شده که از این تعداد ۶۱۴ هزار نفر معادل ۷۳ درصد ۲ نوبت دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اکنون ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و تاکنون به ۵ هزار نفر نوبت سوم هم تزریق شده است.

استان خراسان جنوبی/ شمار قربانیان کرونا از ابتدای همه‌گیری به ۱۲۱۷ نفر رسید

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۵ ۱آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۴ بیمار جدید شناسایی شدند.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۶ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۱ مورد از سربیشه، ۱۰ مورد از طبس، ۸ مورد از فردوس، ۵ مورد از قاین و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

وی گفت: از ۱۸۴ تست سریع کرونا ۲۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۰۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۱ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است.

وی افزود: متاسفانه دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان ثبت شد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان ۵۲۹ هزار و ۵۰۵ نفر واکسن نوبت اول، ۴۲۹ هزار ۶۹۶ نفر واکسن نوبت دوم و دو هزار ۹۱۱ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ ۷۸ درصد دانش‌آموزان دوز اول واکسن را دریافت کردند

محمد احمدیان، با اشاره به اینکه جلسات متعددی با شورای سلامت مدارس تشکیل شده است تا مدیران مدارس به فاکتورهای حفظ سلامت مدرسه آشنا شوند و براساس شرایط مدرسه گزارش خود را تنظیم کنند،اظهارداشت: در دبستان‌ها، نواحی کم جمعیت و روستاها،مدارس ابتدایی بازگشایی شده اند.

وی افزود: در بازگشایی مدارس به ویژه در سنین قبل از واکسیناسیون باید فاصله‌گذاری حداقل دو متر و تهویه مناسب و استفاده از ماسک اجرایی شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مقطع متوسطه دوم از ۱۵ آبان ماه و متوسطه اول از ابتدای آذر ماه رسما بازگشایی می‌شوند،گفت: تاکنون ۲۵۰۰ بازدید توسط کارشناسان بهداشتی ثبت شده است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس مورد بررسی قرار گرفته است.

احمدیان با اشاره به اینکه برای بازگشایی مدارس اصول و معیارهایی تعیین شده است که از آن جمله می‌توان به واکسیناسیون کادر اموزشی مدرسه و دانش آموزان و ظرفیت کلاس‌ها حداکثر ۱۵ نفر اشاره کرد، عنوان کرد: تهویه مناسب نیز از دیگر مواردی است که باید در مدارس رعایت شود.

وی گفت: واکسیناسیون دانش آموزان باید به بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد از همین رو از دانش آموزان درخواست می‌کنیم هر چه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند.

استان سمنان/ ۷ بیمار جدید بستری شدند

کامران قدس، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۸ هزار و ۹۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد ۱۰ هزار و ۵۳۲ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد ۹ هزار و ۴۲۱ نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز ۳۸ هزار و ۴۱۸ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.
استان فارس/ شهرستان قرمز کرونایی نداریم

براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه شهرستان‌های استهبان، جهرم، خفر، ممسنی و بخشی از رستم در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های گراش، خنج، لامرد، فراشبند، مهر و بخشی از کازرون در وضعیت آبی و مابقی شهرستان‌ها از جمله شیراز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۵۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۴۳۷ هزار و ۶۱۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۴۴ هزار و ۵۰۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۷ هزار و ۱۱۰ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۹۴ هزار و ۷۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۱۴۳ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان به هزار و ۲۶۱ نفر رسیده که از این تعداد ۱۶۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن ۹ هم استانی دیگر طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۱۸۸ نفر رسید.

استان قزوین/ نرخ مرگ و میر صفر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۴۶ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ مورد جدید ابتلای کرونایی در آزمایشگاه‌های منتخب کووید شناسایی کردیم که این آمار نسبت به روز قبل ۵۲ نفر کاهش داشته است.

جلال رحمانی با اشاره به کاهش ۲۴ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر ۵۲ بیمار کرونایی جدید به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۱۰ نفر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران کرونایی بدحال هم ۱۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده و در حال‌ حاضر ۱۶ بیمار کرونایی با حال وخیم زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین بستری شده‌اند که این آمار از روز پیش ۲ نفر بیشتر شده است.

رحمانی از صفر شدن نرخ روزانه مرگ‌ومیر کرونایی برای نخستین بار بعد از وقوع پیک پنجم خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ بیمار کرونایی در استان قزوین فوت نکرد و بعد از ۶ ماه آمار مرگ‌ومیر روزانه صفر شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین به افزایش ۳۳ درصدی موارد بهبودیافتگان کرونایی روزانه هم اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر ۵۲ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که در قیاس با روز قبل ۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با حدود ۱.۱ درصد کاهش به ۲۵۵ نفر رسید که این آمار از روز گذشته فقط ۳ نفر کمتر شده است.

کاشان/ بستری بیماران کرونایی دو رقمی شد

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد هفت بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و دو بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و دو بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۹ و حداکثر ۹۵ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۴۴ و حداکثر ۵۶ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۱۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۷۷ بیمار در شهرستان کاشان و ۳۹ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۱۷ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۱۵ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت متاسفانه یک آقا ۸۵سال در شهرستان کاشان جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۳۶ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۹۳ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۵۴۹ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ ۴۱ مورد بیمار جدید شناسایی شد

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر امروز اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۶۵ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۵۶ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۴۱ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۲ هزار و ۹۵۱ مورد رسیده است.

وی به فوت ۳ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۲۰ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۴۲ هزار و ۸۸۸ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۳۹ مورد است.
استان گیلان/ ۲۵۰ مورد ابتلای جدید ثبت شد

۲۵۰ نفر از مبتلایان به کرونا در حال حاضر در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۵۰ نفر از این تعداد بیماران در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان افزوده شده‌اند.

۵۰ نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و شرایط مساعدی ندارند؛ اکثر بستری‌شدگان این بخش از افراد واکسینه نشده‌اند.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌اکنون ۱۲ شهرستان استان گیلان در رنگ‌بندی آبی کرونایی و مابقی ۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

واکسیناسیون کرونا همچنان با شتاب خوبی در گیلان در حال انجام است و ۹۰.۵ درصد گروه‌های هدف بالای ۱۲ سال در استان گیلان دز نخست و ۷۵.۵ درصد نیز هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

شایان ذکر است که برای رسیدن به ایمنی نسبی جامعه در برابر کرونا باید میزان پوشش‌دهی واکسیناسیون به ۸۵ درصد برسد این در حالی است که هنوز ۹.۵ درصد مردم گیلان نسبت به زدن واکسن اقدام نکرده‌اند.

استان مرکزی/ ۷۲ مورد بیمار جدید ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر به ۷۲ مورد رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۲۱ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۵۱ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۴ هزار و ۷۹۱ نفر رسید همچنین متاسفانه یک بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باخت و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

جمالیان با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان مرکزی گفت: یک میلیون و ۶۸ هزار و ۹۷۰ نفر در استان مرکزی یک دز و ۸۵۶ هزار و ۷۰۹ نفر هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.باتوجه به بازگشایی مدارس،واکسیناسیون دانش آموزان از حساسیت زیادی برخوردار است و اکنون دانش آموزان تمامی شهرستان ها به غیر از اراک و آشتیان در برابر کرونا واکسینه شده اند.

وی افزود: ما این توقع را داریم که در این طرح تمام افرادی که تزریق واکسن را انجام نداده‌اند تزریقشان تکمیل شود و هم در مراسم پیش رو برای بحث آموزش واکسیناسیون از آن‌ها استفاده بکنیم که برای اقلام سازی بسیار مناسب است.

رئیس علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: خیلی از مدارس اقدام به بازگشایی کرده اند براساس گزارشی که داریم علی‌رغم اینکه تیم های مدیریتی آموزش و پرورش وجود دارد فاصله‌گذاری های اجتماعی در کلاس ها به خوبی رعایت نمی شود و توقع داریم که مدیران محترم این روندها را اصلاح کنند ما در این باره حتی یکی از مدارس را در یکی از شهرستانها پلمپ نیز کرده‌ایم و هرچه بتوانیم ابتدای این روند مدارس را با دقت بازگشایی کنیم کمک خواهد کرد که در آینده این روند ادامه پیدا کند.

استان یزد/ آمار بستری‌های مراقبت ویژه کاهش چشمگیری داشته است

ابراهیم سلمانی در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: در حال حاضر، ۳۷۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید در ارتباط با کرونا سهل‌انگاری داشته باشیم و با کوچک‌ترین بی‌توجهی امکان شیوع بیشتر بیماری هست ادامه داد: از این تعداد، ۹۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه‌روز گذشته، ۷۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

سلمانی با بیان اینکه دورهمی‌های خانوادگی و ‌تجمعات همچنان از کانون‌های اصلی شیوع کرونا به حساب می‌آیند تصریح کرد: همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن اصلی‌ترین راه های مهار کووید ۱۹ است.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...