نسخه چاپی

عفو بین الملل: جان میلیون ها نفر در افغانستان در خطر است

عکس خبري -عفو بين الملل: جان ميليون ها نفر در افغانستان در خطر است

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با اشاره به وضعیت بحرانی اقتصادی افغانستان، از جامعه بین الملل خواست محدودیت ها و تحریم های مالی اعمال شده بر كابل را برطرف كند.

به گزارش نمابه نقل از اسپوتنیک، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد که جامعه بین الملل باید فورا محدودیت های مالی اعمال شده بر افغانستان را کاهش دهد، چرا که این محدودیت ها مانع از ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی، غذا و دیگر خدمات ضروری می شود و باعث به خطر افتادن جان میلیون ها نفر می گردد.
در بیانیه مذکور آمده است: مجموعه ای از تعلیق کمک های بین المللی، بلوکه شدن دارایی های دولت افغانستان و همچنین تحریم های بین المللی علیه طالبان، باعث شده است این کشور که در حال حاضر سطح بالایی از فقر در آن بیداد می کند، وارد یک بحران اقتصادی تمام عیار شود.

بیانیه عفو بین الملل همچنین به گزارش سازمان ملل متحد اشاره می کند که تخمین می زند ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار افغان، یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور، اکنون با کمبود غذایی حاد و گرسنگی مواجه هستند و حداقل یک میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می برند.

سازمان ملل همچنین تخمین می زند که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه در ماه برای جلوگیری از فاجعه مورد نیاز است.

چند روز پیش نیز سازمان ملل متحد با قید فوریت هشدار داد که چنانچه برای سرپا نگه داشتن بانک‌های افغانستان اقدامی صورت نگیرد، با توجه به ناتوانی مردم از بازپرداخت وام‌ها، کاهش سپرده گذاری و همچنین کندی چرخش نقدینگی، نظام مالی این کشور در کمتر از چند ماه فرو خواهد پاشید.

همچنین سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که غرب عمدا به بحران اقتصادی در افغانستان دامن می زند.

پیشتر نیز امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، مصادره ثروت و پول افغانستان را دور از منطق خوانده و گفته بود که مسدود ‌کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...