نسخه چاپی

یارانه‌نقدی برافزایش حجم‌نقدینگی تاثیر دارد؟

انتشار گزارشی درباره افزایش حجم نقدینگی طی دولت‌های نهم و دهم واكنش‌هایی را در پی داشته و بعضا یكی از دلایل بزرگ شدن آن به پرداخت نقدی یارانه‌ها نسبت داده می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی در مهرماه سال جاری از مرز 415 هزار میلیارد تومان گذشته است و این در حالی است که این رقم در پایان شهریور ماه 402 هزار میلیارد تومان بوده است.


در این باره برخی کارشناسان بر این باورند که پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش حجم نقدینگی شده است اما محمود احمدی نژاد - رییس جمهوری- معتقد است که اگر پول مردم را به دست خودشان بدهیم، در مصرف نیز کنترل دوباره‌ای بوجود می‌آید. به اعتقاد وی برخی گمان می‌کنند پولی که به دست مردم می‌رسد، موجب افزایش نقدینگی می‌شود اما اشتباه می‌کنند، چراکه نقدینگی یعنی افزایش پایه پولی.


نگاهی به آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم حدود هفت برابر رشد داشته است و از 11 هزار و 655 میلیارد تومان به عدد 76 هزار و 711 میلیارد تومان رسید اما میزان رشد نقدیندگی در حالی که حدود هفت ماه به پایان دولت دهم مانده است در دولت احمدی نژاد حدود 5.5 برابر شده است که در قیاس با توجه به شرایط دشوار تحریم رشد کمتری نشان می‌دهد.


همچنین محمدرضا فرزین - دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها - با بیان اینکه بیش از 71 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است، تصریح می‌کند: اگرچه برخی معتقدند هدفمندی‌ یارانه‌ها باعث افزایش سریع نقدینگی شده اما چنین چیزی نیست و نرخ رشد نقدینگی در سال 90 نسبت به سال‌های قبل کمترین میزان را داشته است و در نتیجه بررسی‌ها این نظریه که پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش نقدینگی شده است را رد می‌کند.


وی همچنین نرخ رشد نقدینگی را در سال‌های 88، 89 و 90 به ترتیب 23.9، 25.2 و 19.4 درصد اعلام و اظهار می‌کند: این رقم برای شش ماهه امسال 14.2 درصد اعلام شده است به علاوه در شش ماهه اول سال 90 نرخ رشد پایه پولی منفی 3.4 درصد بوده است.


وی مدیریت متغیرهای کلان در اقتصاد را امری مهم اعلام و در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که پرداخت نقدی یارانه باعث افزایش نقدینگی شده است، خاطرنشان می‌کند: بنا به گزارش بانک مرکزی در سال 1390 کل پایه پولی 76 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی پنج هزار و 500 میلیارد تومان کاهش یافته است.


اما در این باره محمد باقر صدری - اقتصاددان - اظهار کرد: میزان نقدینگی به 415 هزار میلیارد تومان رقمی بیش از ظرفیت اقتصاد است.


این اقتصاد دادن با اشاره به نقش تحریم‌های اعمال شده در بروز شرایط فعلی در اقتصاد کشور و نیز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گوید: آنچه دولت‌های گذشته انجام ندادند در دولت نهم و دهم انجام شد که اقدامی مهم بود.


این اقتصاد دان تاکید می‌کند: پرداخت 71 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی نمی‌تواند نقش چندانی در 415 هزار میلیارد تومان داشته باشد و نمی توان افزایش نقدینگی را به گردن اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها انداخت.

۱۳۹۱/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...