نسخه چاپی

بزرگ‌ترین خطای قرن 21 تركیه

یكی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش تركیه در واكنش به استقرار سیستم راداری سپر موشكی آمریكا و ناتو در پایگاه كوره‌جیك در استان مالاتیا، این اقدام را بزرگ‌ترین خطای قرن 21 تركیه ارزیابی كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، «نژات اسلن» ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه در واکنش به تصمیم دولت آنکارا در زمینه صدور مجوز استقرار سیستم راداری سپر موشکی آمریکا و ناتو در پایگاه کوره جیک استان مالاتیا اظهار داشت که این تصمیم بزرگترین اشتباه جدی و ژئوپلتیک دولت ترکیه در قرن 21 بوده و ترکیه با این تصمیم در واقع موقعیت ژئوپلتیک و طرف خود را دوباره تعریف کرده است.

وی تصریح کرد: دولت ترکیه با این تصمیم در واقع در کنار آمریکا و ناتو و در مقابل ایران، روسیه و چین صف آرایی کرده و این در حالی است که این کار ریسک‌های خیلی جدی برای ترکیه دربر دارد.

وی افزود: وقتی به مسئله سیستم راداری سپر موشکی آمریکا و ناتو در کوره جیک نگاه می‌کنیم باید سیستم موشکی پاتریوت را هم در همین چارچوب ارزیابی نماییم.

اسلن در ادامه خاطرنشان کرد وقتی سیستم راداری سپر موشکی آمریکا و ناتو در کوره جیک را با موشک‌های پاتریوت و نقاط تعیین شده برای استقرار این موشک‌ها در یک بسته ارزیابی کنیم متوجه می‌شویم که این موشک‌ها نه برای حفاظت از ترکیه و مردم این کشور، بلکه برای حفاظت از پایگاه کوره جیک که آن هم با هدف تامین امنیت اسرائیل در ترکیه مستقر شده، در نقاط تعیین شده مستقر می‌شود.

وی افزود: برد موثر موشک‌های پاتریوت در مقابله با موشک‌های بالیستیک تنها 20 کیلومتر است و اگر موشکی از خاک سوریه شلیک شود، موشک‌های پاتریوت این موشک‌ها را خواهد زد ولی به فرض استفاده سوریه از کلاهک‌های شیمیایی، بقایای این موشک‌ها بر سر مردم ترکیه فرو خواهد ریخت و لذا معلوم است که هدف این موشک‌ها حفاظت از مردم ترکیه نیست و در واقع این موشک‌ها تدبیری علیه ایران و با هدف حفاظت از پایگاه آمریکایی کوره جیک و یا پایگاه انجیرلیک است.

این ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه در ادامه ارزیابی خود از تصمیم ترکیه در زمینه استقرار سیستم راداری سپر موشکی آمریکا و ناتو و موشک‌های پاتریوت تصریح کرد که با این اقدام نیروهای ناتو و در واقع آمریکا عملا در خاک ترکیه و در جنوب این کشور مستقر می‌شوند و این امر به منزله آن است که در صورت بروز هرگونه درگیری احتمالی با ایران این نیروها در خاک ترکیه به طور خودکار وارد عمل می‌شوند و در این شرایط ترکیه تبدیل به جبهه‌ای علیه ایران می‌شود و در این صورت اگر فردا روزی جنگ با ایران آغاز شود، ترکیه نمی‌تواند خود را از این درگیری کنار بکشد.

اسلن در مورد تحولات سوریه نیز به دولت آنکارا هشدار داد که از مداخله در امور داخلی این کشور پرهیز کند، چونکه در غیر این صورت ترکیه تاوان سنگینی باید بپردازد.

وی احتمال مداخله مستقیم آمریکا در سوریه را خیلی ضعیف دانست و افزود: ولی اگر اسرائیل به ایران حمله کند، آمریکا از تل آویو حمایت خواهد کرد و چنانچه ترکیه حریم هوایی خود را به روی موشک‌ها و جنگنده‌های اسرائیل باز کند، در این صورت خود را در میان آتش این جنگ خواهد یافت.

۱۳۹۱/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...