نسخه چاپی

وزیر دفاع ترامپ علیه پنتاگون به دادگاه رجوع كرد

عکس خبري -وزير دفاع ترامپ عليه پنتاگون به دادگاه رجوع کرد

«مارك اسپر» وزیر دفاع آمریكا در دولت دونالد ترامپ، از وزارت دفاع (پنتاگون) این كشور به دلیل سنگ‌اندازی در مسیر انتشار كتاب خاطراتش به دادگاه شكایت كرد.

به گزارش نما، وزیر دفاع اسبق آمریکا از وزارتخانه‌ای که قبلش ریاستش را برعهده داشت به دلیل کارشکنی در مسیر انتشار کتابش شکایت کرد.

مارک اسپر که به عنوان بیست و هفتمین وزیر دفاع تاریخ آمریکا از اول مرداد ۱۳۹۸ تا ۱۹ آبان ۱۳۹۹ مسئولیت این وزارتخانه را برعهده داشت، از وزارت دفاع آمریکا به دادگاه شکایت کرد.

به گزارش وبگاه «هیل»، اسپر در تلاش است که کتاب خاطرات خود را منتشر کند و وزارت دفاع آمریکا را به سنگ‌اندازی در مسیر انتشار این کتاب متهم کرده است.

وی که در زمان دولت دونالد ترامپ ریاست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را برعهده داشت، در متن شکایت‌نامه خود گفته است که این وزارتخانه به صورت غیرقانونی مانع انتشار بخش‌هایی از کتابش شده و پنتاگون به این ادعا متوسل شده که این بخش‌ها حاوی اطلاعات محرمانه است.

اسپر که ۱۹ آبان ماه سال گذشته توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا از منصبش برکنار شد، روز یکشنبه (دیروز) شکایت خودش از پنتاگون را در دادگاه ثبت کرده است.

به گفته وزیر دفاع پیشین آمریکا، پنتاگون به‌طور نادرست و تحت مستمسک «اطلاعان محرمانه» مانع از انتشار «متن مهم» از کتاب خاطراتش شده است.

در شکواییه رئیس پیشین پنتاگون آمده است: «متن پنهان شده برای بیان داستان‌های مهم مورد بحث در دست‌نوشته (کتاب خاطراتش) بسیار مهم است».

کتاب مارک اسپر تحت عنوان «یک سوگند مقدس» قرار است در ماه می ۲۰۲۲ منتشر شود. این کتاب درباره خاطرات او به عنوان وزیر دفاع آمریکا در دولت ترامپ است.

رئیس اسبق پنتاگون در شکایت خود ادعا کرده که پنتاگون به طور غیرقانونی محدودیت‌هایی را با «تاخیر، ممانعت و نقض حق قانونی او برای انتشار» کتابش اعمال می‌کند.

اسپر با صدور بیانیه‌ای درباره شکایتش تصریح کرد: «من بیش از این ناامید هستم که دولت کنونی حقوق قانون اساسی من در متمم اول قانون اساسی (حق آزادی بیان) را نقض می‌کند و با کمال تاسف که رجوع قانونی تنها راهی است که اکنون در اختیار من است تا داستان کامل خود را برای مردم آمریکا بازگو کنم».

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای به وبگاه هیل گفت که این وزارتخانه «از نگرانی‌های آقای اسپر در مورد پیش‌انتشار خاطراتش آگاه است».

وی افزود: «مانند تمام این بررسی‌ها، وزارتخانه تعهدات خود را برای ایجاد تعادل بین امنیت ملی و میل روایت‌گری نویسنده جدی می‌گیرد. با توجه به اینکه این موضوع هم اکنون در حال رسیدگی است، از اظهار نظر بیشتر خودداری می‌کنیم».

طبق متن شکایت، اسپر نسخه خطی کتاب خود را حدود ۲۴ می ۲۰۲۱ (سوم خرداد) به پنتاگون ارسال کرد تا فرآیند بررسی لازم‌الاجرای پیش از انتشار که کارکنان بخش اجرایی (دولت) باید از آن پیروی کنند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا مدعی است، که او «درگیر تعاملات و هماهنگی گسترده» با دفتر پیش از انتشار و بررسی امنیتی وزارت دفاع آمریکا بوده است اما مدت زمانی که فرآیند بازنگری برای او طول کشیده، «برای یک وزیر دفاع سابق، غیرمعمول بوده است».

اسپر ۷ اکتبر(۱۵ مهر) ایمیلی از «دفتر پیش از انتشار و بررسی امنیتی وزارت دفاع آمریکا» دریافت کرد که به او اطلاع داد که بررسی نسخه ارسالی پیش از انتشار کتاب خاطراتش کامل شده است و نسخه‌ای از صفحاتی که نیاز به «اصلاح» دارند برای او ارسال خواهد شد.

به گفته مارک اسپر، او هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ مهر) با مقام‌های پنتاگون ارتباط برقرار کرده و از آنها پرسیده است که چرا باید متن کتابش را «اصلاح» کند اما پاسخی به سوالاتش داده نشده است.

وزیر دفاع اسبق آمریکا همچنین خبر داده که شانزدهم مهر ماه با ارسال ایمیلی به «لوید آستین» وزیر دفاع کنونی این کشور، درباره نگرانی‌هایش در خصوص روند بازبینی کتابش در پنتاگون از جمله عدم توضیحات مکتوب درباره چرایی اصلاح متن کتابش صحبت کرد اما وزیر دفاع دولت جو بایدن پاسخی به ایمیل او نداده است.

مارک اسپر در ایمیل خود به آستین که در متن شکایت‌نامه او ذکر شده است، گفت که از او خواسته شده است که از ترامپ در کتاب نقل قول نکند، از او خواسته شده است که هنگام نوشتن در مورد رویدادهای تاریخی از برخی افعال یا اسم‌ها استفاده نکند و از او خواسته شده است که دیدگاه خود را در مورد اقدامات دیگر کشورها و گفتگوهایی که با مقامات خارجی داشت، حذف کند.

به گفته وزیر دفاع اسبق آمریکا، برخی از ویرایش‌های درخواستی «قبلا در عرصه عمومی بودند (علنا از قبل منتشر شدند) و برخی از آنها حتی توسط وزارت دفاع منتشر شد».
منبع: فارس

۱۴۰۰/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...