نسخه چاپی

دكتر علیرضا اسلامی مطرح كرد؛

راهكارهایی برای بهبود حركت مجلس در مسیر اصلی خود

عکس خبري -راهکارهايي براي بهبود حرکت مجلس در مسير اصلي خود

مجلس فاقد استراتژی و راهبرد است و معمولاً مطابق خواسته دولت‌ها یا نمایندگان حركت می‌كند و این امر سبب فراز و نشیب و حركت زیگزاگی می‌شود درحالی‌كه با داشتن راهبرد مشخص می‌توان به تحقق گام دوم انقلاب كمك نمود.

سالگرد شهادت فقیه آگاه به زمان و دشمن‌شناس و عالم شهید سید حسن مدرس که به‌عنوان روز مجلس شناخته‌شده است باید سخنان او مجلس مطالعه شود و زندگی وی الگوی شایسته‌ای برای نمایندگان باشد؛ چنانچه حضرت امام خمینی(ره) نیز به ایشان ارادت داشت، چندین موضوع باید در بحث مجلس مورد توجه قرار گیرد:

-شایسته است که از عملکرد چهل‌ساله مجلس شورای اسلامی تفحص صورت بگیرد و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

-مجلس فاقد استراتژی و راهبرد است و معمولاً مطابق خواسته دولت‌ها یا نمایندگان حرکت می‌کند و این امر سبب فراز و نشیب و حرکت زیگزاگی می‌شود درحالی‌که با داشتن راهبرد مشخص می‌توان به تحقق گام دوم انقلاب کمک نمود.

-بعضی از اصول قانون اساسی مانند اصل 45 با موضوع انفال تاکنون تبیین و تقنین نشده و شایسته است این اصول بررسی و برای آن‌ها قانون وضع شود.

-تنقیح قوانین بیش از یک‌صد ساله مجلس از زمان مشروطه تاکنون بوده است باید به‌روز و یکپارچه و معیارمند شود.

-مجلس فاقد بانک اطلاعاتی مدیران کشور است درحالی‌که وظایفی مثل تأیید اعتبارنامه نمایندگان، رأی اعتماد به وزرا و تأیید صلاحیت حدود دویست هزار نامزد شوراهای شهر داشتن بانک اطلاعاتی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

-مجلس باید الگوی سایر نهادها برای کوچک‌سازی و چابک سازی باشد.

-مجلس باید الگوی تلاش و کوشش برای سایر نهادها باشد و در این شرایط باید برای انقلاب اسلامی تلاش مضاعف کرد و نباید شاهد مرخصی‌های طولانی‌مدت باشیم؛ انقلاب تعطیل‌بردار نیست و مجلس نیازمند تعطیلی‌های طولانی‌مدت نیست.

-سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب باید کاربردی و تقنینی شود تا از این طریق اجرایی و عملیاتی کرد.

-بعد نظارتی مجلس ضعیف است و بسیاری از مشکلات ناشی از این ضعف است و اگر این نظارت به‌صورت به‌روز و آنلاین باشد شاهد کاهش تخلف، فساد، کم‌کاری و مانع‌تراشی هستیم .

-مجلس در حدود 70 شورا، مجمع و ناظر دارد که نظارت آن‌ها بیشتر به‌صورت استطلاعی است؛ یعنی بیشتر مطلع می‌شوند و اثربخشی لازم مشاهده نمی‌گردد اگر بخواهند این مسئله مؤثر شود باید مصوبات این شوراها به هیئت تطبیق مجلس ارجاع داده شود و پس از بررسی اشکالات آن رفع شود؛ زیرا دولت بر ریل قوانین حرکت می‌کند و در صورت انحراف قوانین مسیر درست را طی نمی‌کند.

-جلسات کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزایش یابد و دستور جلسات به‌روز باشد.

-تعیین روزشمار برای اجرایی سازی موارد ذکرشده توسط هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نکته آخر می‌تواند برای بهبود عملکرد مجلس مورد توجه قرار گیرد.

۱۴۰۰/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...