نسخه چاپی

راه‌اندازی مجدد یك رآكتور هسته‌یی در كره‌جنوبی

خبرگزاری فرانسه گزارش داد كه ناظر هسته‌یی كره‌جنوبی روز دوشنبه با راه‌اندازی مجدد یكی از سه رآكتوری كه به دلایل ایمنی تعطیل شده بودند، موافقت كرد و به این ترتیب از نگرانی‌ها درباره كمبود برق در فصل زمستان كاست.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، در ماه نوامبر میلادی سال جاری نیمی از شش رآکتور نیروگاه یونگوانگ، یکی از بزرگترین مجتمعات هسته‌یی کره‌جنوبی تعطیل شد؛ قرار بود قطعات دو رآکتور هسته‌یی از این سه رآکتور که با مجوزهای امنیتی تقلبی خریداری شده بودند، تعویض شوند.

شیم اون جونگ، سخنگوی کمیسیون امنیت و ایمنی هسته‌یی کره‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: امروز (دوشنبه) یکی از رآکتورهای یونگوانگ اجازه پیدا کرد که فعالیتش را از سر گیرد. انتظار می‌رود یک رآکتور دیگر به زودی آزمایشات ایمنی را به پایان برساند و فعالیت عادی خود را مجددا آغاز کند.

رآکتور سوم نیروگاه یونگوانگ به دنبال تشخیص ترک‌های جزیی در تیوب‌های میله‌های کنترل آن تعطیل شد.

اگرچه اپراتورهای نیروگاه یونگ وانگ تاکید دارند که هرگز تهدید نشت مواد رادیو اکتیو وجود نداشته است، این حوادث به نگرانی‌ها درباره ایمنی هسته‌یی نیروگاه‌ها که به دنبال حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی ژاپن افزایش یافته بود، دامن زد.

کره‌جنوبی 23 رآکتور هسته‌یی دارد که جمعا 35 درصد برق هسته‌یی این کشور را تامین می‌کند.

دولت کره‌جنوبی اعلام کرده است با وجود حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی به برنامه‌های هسته‌یی خود، پایبند خواهد ماند و قصد دارد تا سال 2030، 16 رآکتور هسته‌یی جدید بسازد.

حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی که نتیجه زمین‌لرزه و سونامی ماه مارس سال 2001 بود موجب نشت مواد رادیواکتیو در محیط پیرامون این نیروگاه شد و بیش از 160 هزار نفر از ساکنان اطراف این نیروگاه مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. در ماه‌های بعد همه‌ نیروگاه‌های هسته‌یی ژاپن به تدریج برای بررسی‌های امنیتی دوره‌یی تعطیل شدند و پس از چند هفته رایزنی و تلاش از سوی دولت ژاپن، سرانجام دو راکتور در ماه ژوییه فعالیت خود را از سر گرفتند.

حادثه فوکوشیما که بدترین حادثه هسته‌یی ژاپن پس از فاجعه چرنوبیل در سال 1986 لقب گرفته است آینده انرژی هسته‌یی در سرتاسر جهان را زیر سوال برد و با واکنش‌های مختلف کشورها روبه‌رو شد. آلمان، سوییس و بلژیک تصمیم گرفتند از انرژی هسته‌یی فاصله بگیرند و وابستگی خود را به انرژی برگشت‌پذیر افزایش دهند.

پیش از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی، انرژی هسته‌یی یک سوم برق ژاپن را تامین می‌کرد، اما بعد از وقوع این حادثه نگرانی‌های عمومی در مورد ایمنی انرژی هسته‌یی افزایش یافت و مردم ژاپن در تظاهراتی کم‌سابقه در این کشور خواستار کنار گذاشتن این منبع انرژی شدند.

مقامات تپکو اعلام کرده‌اند که حدود 40 سال طول می‌کشد تا بقایای راکتورهای آسیب دیده کاملا برچیده شود.

لازم به ذکر است که دو راکتور هسته‌یی نیروگاه اوهی تنها راکتورهایی هستند که به دنبال حادثه نیروگاه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی اجازه راه‌اندازی مجدد پیدا کردند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...