نسخه چاپی

محسن زنگنه در گفتگو با نما:

پایان هشت سال شیرین‌كاری بیژن زنگنه / ارتقای سهم تجارت با تركمنستان تا مرز ۶ میلیارد دلار

عکس خبري -پايان هشت سال شيرين‌کاري بيژن زنگنه / ارتقاي سهم تجارت با ترکمنستان تا مرز ? ميليارد دلار

عضو كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:پیرو ارتباطات اقتصادی با تركمنستان احتمالاً اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و سهم پایینی كه در حوزه تجارت با این كشور داریم را تا مرز ۵ الی ۶ میلیارد دلار ارتقا خواهد داد.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی "نما"، با اشاره به انعقاد قرارداد گازی سه جانبه بین ترکمنستان ایران و آذربایجان و ضرورت برخورداری از دیپلماسی اقتصادی دولت در منطقه ، گفت: کشور ترکمنستان به جهت مجاورت با جمهوری اسلامی ایران و استان خراسان که استان بسیار مهمی در عرصه اقتصادی است، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان خراسان سهم مناسبی در تولید ناخالص داخلی دارد، بیان داشت: همچنین خراسان استانی است که مراودات و حجم گردشگران و زائرانی زیادی دارد. همچنین این استان ظرفیت هایی زیادی در حوزه معادن فولاد داشته و گاز سرخس هم در این منطقه هست.

زنگنه با بیان اینکه همجواری و تعاملات اقتصادی ایران از استان خراسان با ترکمنستان از نقش مهمی در امنیت مرزهای شرقی کشور خواهد داشت: بنده فکر می‌کنم اگر ما نسبت به ارتقای همکاری با کشور ترکمنستان مقداری بیشتر اهتمام داشته باشیم، احتمالاً اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و سهم پایینی که در حوزه تجارت با این کشور داریم را حداقل تا ۵ الی ۶ میلیارد دلار ارتقا خواهد داد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین ظرفیت‌های اقتصادی بین کشورهای ایران ترکمنستان وجود دارد.

وی با اشاره به منابع آبی ترکمنستان تاکید کرد: حتی ما می توانیم در حوزه کشاورزی و در موضوع کشت جایگزین ارتباطات خوبی با این کشور داشته باشیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: همچنین بسیاری از کالاهای اساسی ما در حوزه نهاده‌های دامی از ترکمنستان وارد کشور می شود لذا بنده فکر می‌کنم که این ارتباطات، اتفاقات خوبی را رقم بزند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت :در حوزه گاز هم مستحضرید که ما قبلا بخش زیادی از گاز کشور را از ترکمنستان تامین می‌کردیم که بنا به دلایلی این موضوع قطع شد. لذا در این بخش هم ارتباطات می تواند موثر باشد.

۱۴۰۰/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...