نسخه چاپی

مذاكرات وین و فضاسازی رسانه‌های غربی

عکس خبري -مذاکرات وين و فضاسازي رسانه‌هاي غربي

پس از پایان دور جدید مذاكرات وین، رسانه‌های خارجی یك موج منفی از فضای مذاكرات را منتشر كردند.

به گزارش نما، ایران در این دور از مذاکرات برجام در چارچوب توافق هسته‌ای ورود کرده است در حالی که غرب خواهان یک برجام جدید است.

اکنون که ایران با سه پیشنهاد کاربردی وارد میدان شده است، همه معادلات غرب در جریان مذاکرات را بر هم زده و باعث شده تا سردرگمی میان آن‌ها ایجاد شود.

هر آنچه که ایران در آن سه پیشنهاد که دو مورد از آن به طرف‌های مذاکره کننده ارائه شده وجود دارد، بر اساس و چارچوب توافقی است که به امضا رسیده است.

غرب سعی دارد تا با فرافکنی‌های معمول که همواره از سوی آن‌ها دیده شده است، خواسته‌های ایران را فراتر از برجام معرفی کند.

پیشنهادهای ایران هیچ مغایرتی با توافق هسته‌ای ندارد و در واقع غرب با فضا سازی رسانه‌ای قصد آن را دارد تا مطالبات ایران را غیر قانونی و غیر منطقی جلوه دهد.

به واقع هر گونه اقدام، تصمیم و سیاستی که از سوی اروپا و آمریکا در ماجرای برجام دیده شده غیر منطقی و غیر قانونی بوده است.

اگر در جریان مذاکرات احیای برجام نتیجه‌ای به دست نیاید مقصر اصلی و مطلق آن اروپا و آمریکا خواهند بود همانگونه که برجام را نابود کردند و تأثیر آن را از بین بردند.

آیا می‌توان نقش مخرب و منفی اروپا و آمریکا را در نابودی برجام نادیده گرفت؟

ماجرا آنجا جالبتر می‌شود که مقام‎های آمریکایی خود اعتراف می‌کنند که خروج واشنگتن از برجام یک اشتباه بزرگ بود، این اعتراف از سوی وزیر خارجه آمریکا پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین، گفته شده است.

در کنار چنین موضعی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته؛ ایران با پیشنهادهای سازنده به وین نیامد!

پیشنهادهای سازنده از نظر آمریکا چیست؟

آمریکایی‌ها توقع دارند ایران نه تنها به همه تعهدات برجامی خود پایبند باشد، بلکه انتظار آن را نداشته باشد که از مزایای توافق نیز بهره‌مند شود.

خبرنگار «وال استریت ژورنال» پس از پایان دور هفتم مذاکرات در وین، مدعی شد که دیپلمات‌های ارشد اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که احیای توافق هسته‌ای احتمالا دیگر امکان‌پذیر نیست.

نتیجه گیری زودهنگام «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های اروپایی تا به اینجا رسید که حتی ادعا کردند؛ «برخی پیشنهادهای ایران مغایر برجام و برخی دیگر فراتر از برجام است.»

اما بر اساس آنچه که از زبان «انریکه مورا»، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا شنیده شده این است که گفته «مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.»

ضد و نقیض گویی‌های اروپایی‌ها و امریکا تا جایی است که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه هم که به کشورهای عربی خلیج فارس سفر کرده گفته؛ «به نظر می‌رسد دور فعلی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفق نبود و مواضع تغییری نکرده است.»

قدر مسلم مواضع اروپا در این دور از مذاکرات تغییر نداشته که آن هم با هماهنگی با آمریکا پیگیری می‌شود..
منبع: میزان

۱۴۰۰/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...