نسخه چاپی

دادگاه فدرال عراق می‌تواند نتایج انتخابات پارلمانی را رد كند

عکس خبري -دادگاه فدرال عراق مي‌تواند نتايج انتخابات پارلماني را رد کند

یك نماینده سابق پارلمان عراق در سخنانی تأكید كرد كه دادگاه فدرال از لحاظ قانونی می تواند نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام را رد كند.

به گزارش نمابه نقل از المعلومه، «سلیم همزه» نماینده سابق پارلمان عراق سخنانی را در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام مطرح کرد. وی گفت: دادگاه فدرال عراق می تواند نتایج انتخابات پارلمانی را رد کند.

بر اساس این گزارش، این نماینده سابق پارلمان عراق تأکید کرد: دادگاه فدرال امکان تصمیم‌گیری درباره بازشماری دستی آرا را ندارد اما اگر نحوه برگزاری انتخابات را در تعارض با قانون اساسی و قانون انتخابات تشخیص دهد، می‌تواند نتایج این فرایند انتخاباتی را باطل اعلام کند.


وی ادامه داد: در صورت رد نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال عراق، کمیساریای عالی برگزاری انتخابات موظف است با رد نتایج انتخابات اخیر، زمانی جدید را برای برگزاری یک انتخابات دیگر تعیین کند.

چندی پیش «علی الفتلاوی» عضو ائتلاف «فتح» عراق سخنانی را در خصوص دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی این کشور مطرح کرد. این عضو ائتلاف فتح گفت: «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح اسناد و ادله مربوط به دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی را در اختیار قوه قضاییه قرار داده است. اگر دادگاه فدرال به اسناد ارائه شده در خصوص تقلب در انتخابات پارلمانی توجه نکند، اعتراض خود را در مجامع بین المللی مطرح می کنیم.

این شخصیت عراقی یادآور شد: امیدواریم قوه قضائیه منصفانه رفتار کند تا موضع آن فصل الخطاب قرار گیرد. گفتنی است، «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح عراق اخیراً در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی ارائه دلایل و مستندات تقلب در انتخابات پارلمانی عراق گفت: امیدوار بودیم که انتخابات در سلامت کامل و به دور از تقلب برگزار شود. ما بر لزوم تسریع در برگزاری انتخابات پس از رخدادهای مردمی تاکید داشتیم و معتقد بودیم که انتخابات زودهنگام گامی رو به جلو است اما این انتخابات در فضای مورد انتظار ما برگزار نشد.

رئیس ائتلاف فتح عراق اظهار داشت: ترس ما از تقلب در این انتخابات تصادفی نبود و از ابتدا از دستکاری الکترونیکی نتائج نگرانی داشتیم زیرا تجربه سال ۲۰۱۸ را هنوز از خاطر نبرده ایم.ما از همان ابتدا شک داشتیم. در کلیه نشستها با کمیساریای عالی انتخابات ما درباره دستکاری الکترونیکی در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردیم.

وی اعلام کرد: آنچه رخ داد نشانه سردرگمی کمیساریا و عدم صلاحیت آن برای مدیریت این انتخابات سرنوشت ساز بود. ما امیدوار به برگزاری انتخاباتی به دور از تقلب بودیم اما به نظر ما، کمیساریا آماده برگزاری انتخابات نبود.

رئیس ائتلاف الفتح با بیان اینکه کمیساریای عالی انتخابات هیچ گزارشی درباره دستگاه‌های الکترونیکی انتخابات به پارلمان ارائه نکرد، گفت: کمیساریای عالی انتخابات مرتکب اشتباهات زیادی شد و فراتر از اختیاراتش عمل کرد. این نهاد در اعلام نتایج انتخابات، قانون را زیر پا گذاشت و متعهد نشد که نوار نتایج انتخابات را پیش از ارسال به نمایندگان به نهادهای سیاسی تحویل دهد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...