نسخه چاپی

واردات خودرو باید منتفی شود/ در خودروسازی انحصار نداریم

عکس خبري -واردات خودرو بايد منتفي شود/ در خودروسازي انحصار نداريم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واردات خودرو باید منتفی شود، چرا كه برخلاف سیاست‌های كلی نظام است.

به گزارش نما، سید مصطفی میرسلیم، با اشاره به مخالفت مجدد هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو، اظهار داشت: واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

خودرو جزو کالاهای اساسی نیست

وی در تشریح علت مخالفت هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو، گفت: کشور ما در شرایط کنونی وضعیت خوبی از لحاظ ارزی ندارد و باید ارز در اختیار کشور صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شود، اما خودرو جزو کالاهای اساسی نیست و نباید ارز کشور را صرف واردات خودرو کرد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: واردات خودرو باعث می‌شود به تولیدکنندگان داخلی لطمه وارد شود و این کار به مصلحت نیست. البته مشکلاتی از نظر کیفیت تولیدات داخلی خودرو وجود دارد که باید حل و فصل شود اما راهکار آن فنی است، نه اینکه با واردات خودرو باعث تعطیلی و یا رکود فعالیت‌های داخلی صنعت خودرو شویم.

میرسلیم متذکر شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده که نشان می‌دهد صنعت خودرو داخلی ما حرکت اصلاحی خوبی را در زمینه‌های فنی آغاز کرده است، اما هنوز این اقدامات تکمیل نشده است و باید این روند اصلاحی ادامه پیدا کند.

واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واردات خودرو به کل منتفی می‌شود، گفت: واردات خودرو باید منتفی شود، چرا که برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه واردات خودرو به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو است، تصریح کرد: واردات خودرو به صورت کلی برخلاف سیاست‌های نظام است چرا که ما تولید داخلی خودرو را داریم و میزان تولید داخلی خودرو پاسخگوی نیازهای داخلی کشور است و حتی میزان تولید، بیشتر از نیازهای کشور است.

آنقدر خودرو در خیابان‌ها ریخته که نمی‌توانیم راه برویم

میرسلیم درباره اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه باید با واردات، انحصار تولید خودرو را از بین ببریم، بیان کرد: در حال حاضر انحصاری در خودروسازی‌ نداریم. صرفا شرایط توزیع خودرو در کشور ما ایراد دارد که باید این مشکل هم حل شود. میزان تولید خودرو در کشورمان زیاد است و آنقدر خودرو در خیابان‌ها ریخته است که نمی‌توانیم راه برویم.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اگر تولید داخلی خودرو به اندازه کافی است، پس چرا مردم ماه‌ها در صف قرعه‌کشی خرید خودرو می‌مانند، اظهار داشت: برخلاف تمام کشورهای دنیا خودرو در کشور ما کالای مصرفی نیست، بلکه متاسفانه کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که مردم ما نمی‌دانند با پول خود چه کار کنند تا ارزش آن کاهش نیابد، خودرو، طلا و کالاهای اینچنینی خریداری می‌کنند که این راه‌ها انحرافی است.

خودرو در کشورمان به اندازه کافی تولید می‌شود

میرسلیم با تاکید بر اینکه خودرو کالای سرمایه‌ای نیست بلکه کالای مصرفی است، گفت: خودرو در کشورمان به اندازه کافی و به میزان نیاز مردم تولید می‌شود، البته باید کیفیت تولید خودروی داخلی بهبود یابد و قیمت آن کاهش پیدا کند. همچنین لازم است دولت توزیع درست خودرو و جلوگیری از دلالی، سوء استفاده و واسطه‌گری در بازار خودرو را در دستور کار خود قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالف است و ما این موضوع را ابلاغ کردیم.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...