نسخه چاپی

نامه‌ای كه بازار طلا را به هم ریخت +تصویر

خبرگزاری "مهر" تصویر نامه "فوری" رئیس اتحادیه طلا و جواهر مبنی بر جایگزینی دلار مبادلاتی به جای دلار آزاد در قیمت‌گذاری طلا و سكه براساس "دستور مقامات اقتصادی كشور" را منتشر كرد.

به گزارش نما، انتشار جزئیات این تصمیم مهم، در روزهای اخیر به سوژه اول و داغ خبرگزاریها و روزنامه‌های کشور تبدیل شده است و همچنان واکنش‌های متفاوتی درباره این تصمیم وجود دارد.

حال بار دیگر این نامه را دقیق‌تر مرور می‌کنیم. نخست اینکه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر که از مخالفان سرسخت جایگزینی دلار مبادلاتی به جای دلار آزاد در قیمت‌گذاری طلا و سکه بوده، چرا این نامه را به صورت "فوری" و در تاریخ ششم دی ماه جاری به روسای اتحادیه طلا و جواهر استانهای مختلف ابلاغ کرده است؛ قطعا همین موضوع ، پرونده را رازگشایی می‌کند.

تاریخ 27 مهرماه بود که خبرنگار مهر پس از آشفتگی بازار ارز و تاثیرات شدید آن بر قیمت سکه و طلا، گفتگویی با محمد کشتی آرای انجام می‌دهد و می‌پرسد که چرا قیمت‌‌گذاری طلا و سکه به جای ارز بازار آزاد، براساس دلار مبادلاتی انجام نمی‌شود؟ او هم چنین پاسخ می‌دهد: "درصورتی که این کار انجام شود، به دلیل ارزان شدن قیمت طلا در بازار داخلی نسبت به بازارهای جهانی شاهد قاچاق آن به خارج از کشور خواهیم بود. برهمین اساس، قیمت سکه و طلا برمبنای قیمت دلار بازار آزاد تعیین می‌شود."

حال پس از گذشت 69 روز از آن اظهارنظر کشتی‌آرای، چه اتفاقی افتاده است که وی حاضر می‌شود نامه‌ای مبنی بر جایگزینی دلار مبادلاتی به جای دلار آزاد در قیمت‌گذاری طلا و سکه به اتحادیه‌های طلا و جواهر در استانهای مختلف ابلاغ ‌کند.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این نامه "فوری" که در ششم دی ماه ابلاغ کرده، این تصمیم را براساس "دستور مقامات اقتصادی کشور" اعلام کرده؛ نامه‌ای که او گفته است براساس دستور مسئولان مافوق صادر کرده است.

موضوعی که مشخص است آنکه یقینا اکثریت اتحادیه‌های طلا و جواهر از مخالفان این تصمیم هستند اما باتوجه به موضع‌گیری مقامات بانک مرکزی مبنی بر اینکه قیمت طلا و سکه در بازار تعیین می‌شود، پشت این بانک پنهان شده‌اند.

تصویر نامه فوری تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه

nf00263639-2.jpg

۱۳۹۱/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...