نسخه چاپی

علائم بیماری پاركینسون در نحوه غذا خوردن

عکس خبري -علائم بيماري پارکينسون در نحوه غذا خوردن

علایم بیماری پاركینسون می تواند در افراد متفاوت باشد اما در مراحل اولیه این بیماری را می توانید با علامتی كه هنگام غذا خوردن ایجاد می شود تشخیص دهید.


به گزارش نما، در اکثر مواقع علائم بیماری نادیده گرفته می شوند اما اگر کمی دقت داشته باشید، می توانید بعضی از آن ها را تشخیص دهید. متخصصین عقیده دارند که بیماری پارکینسون علائم اولیه ای با خودش به همراه دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توانید این بیماری را بهتر کنترل و مدیریت کنید، یکی از این علائم که در بخش بهداشت و سلامت هم به آن پرداخته ایم مشکل بلع است.

مشکل در بلع

طبق مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به پارکینسون در بلع دچار سختی می شوند. در واقع یک نوع اختلال حرکتی در بین این افراد وجود دارد که روی بلع آن ها نیز اثر می گذارد و باعث می شود که حرکات پیچیده ای در قسمت بلع غذا ایجاد گردد که غیر عادی است. همچنین آرام شدن حرکات بدنی در این بیماری باعث ایجاد مشکل در خوردن مواد غذایی و مایعات می شود.

برای اطلاع از تمام نشانه های بیماری پارکینسون سری به مطلب " علامتی که ثابت می کند پارکینسون دارید " بزنید.

دیسفاژی تشخیص داده نشده

مقاله ای در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که در آن به بیماری دیسفاژی اشاره کرد که اکثر افراد از آن آگاهی ندارند. علائم دیسفاژی همیشه مشهود نیستند اما بسیاری از افراد ممکن است بدون این که از آن خبر داشته باشند، به این بیماری مبتلا شوند. بسیار مهم است بدانیم دیسفاژی شبیه به حالات سرفه و خفگی بروز پیدا نمی کند و گاهی اوقات کاملاً پنهان است.

به عنوان مثال کاهش وزن بدون تلاش، احساس گیر کردن غذا در گلو، تجمع غذا روی خط لثه، تپش قلب، سوزش معده، گلو درد و مشکل نگهداری غذا در داخل دهان از علائم آن محسوب می شود. اگر این علائم را داشتید، حتما با پزشک در میان بگذارید زیرا معمولاً در افراد مبتلا به پارکینسون دیده می شود.

مشکل در تکلم و جویدن

پارکینسون روی حرکت بدن تاثیر می گذارد. بلع تنها عملکردی نیست که بر اثر این بیماری تحت تاثیر قرار می گیرد. بیماری پارکینسون همچنین می تواند ماهیچه های صورت، دهان و گلو را درگیر کند و در تکلم و جویدن مشکل ایجاد کند. علائم اولیه آن شامل مشکلاتی در نوشتن، مشکلات خواب، مشکل در راه رفتن، کاهش حس بویایی، یبوست، نازک شدن صدا و سرگیجه است.

تشخیص زودهنگام دیسفاژی

دیسفاژی ممکن است مشکلات دیگری را هم به وجود بیاورد که تشخیص سریع آن، یکی از راهکارهای کلیدی است. مشکلات بلع ممکن است باعث سوء تغذیه، کم آبی و مشکلات تنفسی شود و یا حتی ذات الریه را هم ایجاد کند اما تشخیص اولیه این بیماری می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به پارکینسون را بهبود ببخشد و خطر مرگ و میر را در آن ها تا حد زیادی کاهش دهد.

منبع: نمناک

۱۴۰۰/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...