نسخه چاپی

چرا برجام پوسته‌ای خالی است!؟

تاكتیك امریكایی در مذاكرات وین

عکس خبري -تاکتيک امريکايي در مذاکرات وين

در حالی كه طی دو روز گذشته مقامات اروپایی در مورد مذاكرات سكوت پیشه كرده بودند و روند مذاكرات مثبت ارزیابی می شد دیروز پس از دیدار با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریكا در امور ایران كه به وین سفر كرده است، اقدام به صدور بیانیه‌ای مشترك كردند

مدنی- در حالی که طی دو روز گذشته مقامات اروپایی در مورد مذاکرات سکوت پیشه کرده بودند و روند مذاکرات مثبت ارزیابی می شد دیروز پس از دیدار با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به وین سفر کرده است، اقدام به صدور بیانیه‌ای مشترک کردند.
اگر در این بیانیه از اتهامات تکراری غرب مبنی بر عدم انعطاف ایران و... صرف نظر کنیم موضوع قابل توجه در بیانیه انگلیس، آلمان و فرانسه اشاره به این گزاره است که: " ما تا این تاریخ نتوانسته‌ایم وارد هیچ گفتگوی واقعی شویم. داریم وقت ارزشمند را با مواضع جدید ایران از دست می‌دهیم که انطباقی با برجام نداشته و یا فراتر از آن‌اند ایران ناامید کننده است و زمان به سرعت سپری می‌شود. بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته‌ای خالی تبدیل خواهد شد"
این سخنان در حالی از سوی طرف غربی مطرح می شود که ایران طی هفته ی گذشته اعلام کرده بود اگر در هرکجا از دو سند پیشنهادی ارائه شده موردی از عدم انطباق با برجام دیده شد آن را اعلام کنند ولی تا به امروز هیچ عدم انطباقی به ایران گزارش نشده است.
خبرنگار شبکه المیادین در وین، در گزارشی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت که مذاکرات در جریان است و موضع روز گذشته کشور‌های اروپایی تأثیری بر آن نگذاشته است. المیادین نوشت که موضع کشور‌های اروپایی اعمال فشار بر ایران به دلیل سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور است.
علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توئیتی نوشت: «بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعاً پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود. وی افزود: دیپلماسی، خیابانی دوطرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.
سید محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی با انتشار توئیتی نوشت: «ایران تحت تأثیر این بازی قرار نمی‌گیرد. مذاکره‌کنندگان اروپایی باید به این واقعیت عادت کرده باشند که ایران هیچ‌چیز کمتر از اجرای کامل و قابل راستی آزمایی برجام را نخواهد پذیرفت. زمان برای این دیپلمات‌های اروپایی چیز ارزشمندی نبود، آن‌وقت که ایران به تعهدات خود پایبند بود و آن‌ها با تحریم در حال قتل بچه‌ها بودند!».
این یک واقعیت است که سه کشور اروپایی در غیاب آمریکا به دنبال تامین منافع این کشور از طریق گروگان گرفتن روند مذاکرات هستند در واقع آمریکا به کمک سرسپردگان خود از تاکتیک فشار از بیرون و چانه زنی از داخل وارد عمل شده تا با استفاده از تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، مذاکره کنندگان ایرانی را تحت فشار قرار دهد اما با توجه به عزم دولت سیزدهم برای احقاق حق ایران و تجربه ی مذاکرات گذشته، تا به امروز موفق نشده است

۱۴۰۰/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...