نسخه چاپی

درمان آبسه‌ های عمقی گردن را جدی بگیرید

عکس خبري -درمان آبسه‌ هاي عمقي گردن را جدي بگيريد

گردن ما انسان‌ها حاوی عناصر مهم و حیاتی مانند عروق و اعصاب، راه گوارشی‌-تنفسی فوقانی و غدد لنفاوی بسیار است كه در كنار آنها عضلات و فضاهای حاوی چربی نیز وجود دارد.

به گزارش نمادر حالت طبیعی فضای گردن راهی به بیرون ندارد و فضایی استریل و عاری از میکروب است که اگر به هر دلیلی میکروب‌ها به فضاهای عمقی گردن نفوذ کنند به عفونت و گاه تشکیل کیسه‌های حاوی چرک یا همان آبسه منجر می‌شود که در شرایط خاص تهدیدکننده حیات و درمان آنها گاه بسیار اورژانسی است.

چه وقت عفونت به گردن راه باز می‌کند؟

شایع‌ترین علت عفونت فضاهای عمقی گردن در بزرگسالان عفونت‌ های دندان و ساختارهای اطراف دندان است که با نام کلی پریودنتال خوانده می‌شوند.

اغلب عفونت‌های حاد دندانی که به گردن گسترش می‌یابند در زمینه مشکلات طولانی‌مدت و ظاهرا خفیف پریودنتال یا پوسیدگی‌های دندانی رخ می‌دهند.

علاوه بر آن عفونت‌ های خفیف و طولانی ساختارهای اطراف دندان می‌توانند سر منشأ بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی زایمان زودرس باشند.

در کودکان عفونت‌هایی که به التهاب غدد لنفاوی گردن خصوصا غدد لنفاوی پشت حلقی منجر می‌شود، می‌تواند مولد آبسه‌های گردن شود.

سینوزیت و گلودرد چرکی از جمله بیماری‌های شایعی است که التهاب غدد لنفاوی پشت‌حلقی می‌دهند.

باید توجه کنیم که بلع جسم‌خارجی مانند استخوان که باعث پارگی مخاط راه گوارشی شود، هرگونه ضربه نافذ به گردن یا تزریق داخل عروق گردن هم می‌تواند در هر سنی زمینه‌ساز عفونت عمقی گردن شود.

آبسه‌ های گردنی در شرایطی که نزدیک راه‌هوایی یعنی حنجره و نای باشند، می‌توانند به سختی تنفس منجر شوند و اقدام اورژانسی برای نجات جان بیمار لازم است. تجویز آنتی‌بیوتیک داخل رگی و تخلیه جراحی آبسه‌ها جزو اصول اصلی درمان است.

در شرایطی ممکن است قبل از تصمیم به جراحی، دو سه روز درمان با آنتی‌بیوتیک برای بیمار گذاشته شود.

در کل به‌نظر می‌رسد پیشگیری از بروز چنین عفونت‌های وسیعی حداقل با رعایت بهداشت دهان و دندان، پیگیری به‌موقع عفونت‌های راه تنفسی و گوارشی و درمان پوسیدگی‌های دندانی مقرون‌به‌صرفه باشد.

دکتر مهتاب ربانی انارکی - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه جام جم

۱۴۰۰/۹/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...