نسخه چاپی

بخشنامه جدید ارزی برای فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از بخشنامه جدید بانك مركزی خبر داد كه بر مبنای آن، افرادی كه گشایش اعتبار با ارز مرجع صورت داده و كالای آنها تا شهریور وارد كشور نشده است، باید تسویه حساب خود را با ارز مبادلاتی انجام دهند.

به گزارش نما به نقل از مهر، یحیی آل اسحاق در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران از صدور بخشنامه جدیدی از سوی بانک مرکزی خبرداد که بر مبنای آن، آن دسته از وام گیرندگان ارزی که با ارز مرجع گشایش اعتبار کرده اند، می توانند تسویه حساب را با ارز مرجع داشته باشند.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه، آن دسته از وارد کنندگانی که گشایش اعتبار خود را با ارز مرجع صورت داده ولی کالای آنها تا شهریور وارد کشور نشده است، باید تسویه حساب را به ارز مبادلاتی صورت دهند.

آل اسحاق تصریح کرد: البته بانک مرکزی بند دیگری را در این بخشنامه گنجانده و آن اینکه بانکها باید وام ارزی پرداختی به این متقاضیان را از منابع داخلی بانکی و نه از منابع بانک مرکزی پرداخت کنند در حالی که هم اکنون بانک منابع ندارد.

به گفته آل اسحاق، حتی اگر قرار است تغییری در نحوه محاسبه باز پرداخت وامهای ارزی صورت گیرد باید گمرک اجازه دهد که اجناس ترخیص شود؛ نه اینکه جنس در گمک بماند تا اینکه تکلیف بخشنامه های بانک مرکزی مشخص شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به یک نمونه از پرونده دریافت وام ارزی از سوی یک وارد کننده اشاره کرد و گفت: شش ماه قبل این وارد کننده 120 درصد معادل وام ارزی دریافتی از بانک مرکزی را به بانک عامل به صورت ریالی پرداخت کرده اما هم اکنون با گذشت این مدت حتی یک دلار هم ارز دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بخشی از کالای این متقاضی وارد گمرک شده ولی متاسفانه گمرک به دلیل همین مسائل بانک اجازه ترخیص نمی دهد.

ال اسحاق روابط فعالان اقتصادی و نظام بانکی در حوزه های مختلف را یک چالش جدی دانست و گفت: هم اکنون رابطه میان فعالان اقتصادی و بانکها و بانکها با بانک مرکزی به یک چالش اساسی در اقتصاد ایران تبدیل شده است که امید می رود هر چه سریعتر سامان یابد. وی افزود: اصل این چالش از زبان رئیس جمهور مجلس و مسئولان بانکی شنیده می شود اما متاسفانه برای آن راهکاری دیده نشده است.

۱۳۹۱/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...