نسخه چاپی

فتنه انگیزی دولت تركیه در عراق

دولت تركیه در حال دامن زدن به اختلافات طایفه ای و فرقه ای در عراق است.

به گزارش نما، کیهان نوشت: قرائن مختلف حاكي از آن است كه تركيه در كنار نقش آفريني در بحران سوريه، به دنبال ايجاد تقابل ميان كردها با دولت مركزي عراق از يك سو و نزاع شيعه و سني از طرف ديگر است. برخي قرائن از نزديكي گروه موسوم به العراقيه- كه سوابق همكاري با رژيم سعودي را دارد- به برخي مقامات تركيه حكايت مي كند.

تركيه چند ماه پيش به طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق كه نقش وي در سلسله انفجارها و جنايت هاي تروريستي محرز شده بود، پناهندگي داد. روزنامه كريستين ساينس مانيتور در همين زمينه نوشت: در ماه سپتامبر (شهريور) در حالي كه دولت عراق به يكي از پايين ترين سطوح روابط خود با تركيه طي سال ها رسيد، آنكارا از «مسعود بارزاني» رئيس جمهوري منطقه كردستان عراق به عنوان ميهمان ويژه در اجلاسي به ميزباني حزب حاكم عدالت و توسعه تركيه استقبال كرد.

دولت منطقه اي نيمه خود مختار كردستان در شمال عراق و دولت فدرال در بغداد سال ها چشم در چشم نشده اند و اختلاف بين اين دو در حال حاضر به ويژه در مورد سياست خارجي در حال افزايش است. اين گزارش مي افزايد: تركيه كه همچنان مشتاق به جلوگيري از رواج گرايشات جدايي طلبانه كردها در مرزهاي خود است، اكنون كردهاي عراق را به عنوان يك متحد بالقوه در راه مخالفت با منافع ايران، بغداد و دمشق تلقي مي كند.

در حالي كه ديپلمات هاي منطقه اي و غربي انگشت اتهام خود را به سمت نوري مالكي نخست وزير عراق به دليل كمك به بشاراسد نشانه مي روند، اتهامي كه بغداد آن را به شدت رد مي كند، كردهاي عراق به طور روزافزوني با گروه مخالف سوريه سر و كار پيدا مي كنند به اميداينكه كردهاي سوريه احتمالا پس از اسد، بتوانند از درجه اي از خودمختاري برخوردار شوند. اين مساله به دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان در شمال عراق امكان مي دهد تا جاي پايش را سفت تر كند.

كريستين ساينس مانيتور در ادامه خاطرنشان كرد: دولت تركيه اگرچه با جمعيت كرد خود رفتار بدي دارد، اما بي اعتمادي عميق دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان به بغداد، باعث روابط تاكتيكي رو به رشدي بين آنكارا و اربيل شده است. اگرچه اكثريت كردها، مسلمانان سني هستند، اما علاقه مندي دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان نه به مذهب، كه به تلاش براي اهداف طايفه اي و ناسيوناليستي بيشتر معطوف است.

اين گزارش مي افزايد: هرچند قانون اساسي عراق به دولت فدرال كنترل ظاهري بر سياست خارجي اين كشور را مي بخشد، اما دولت منطقه اي نيمه خودمختار كردستان در مورد موضوعات مربوط به روابط بين المللي به ندرت تسليم بغداد مي شود. كردهاي عراق از دهه 90 ميلادي زماني كه غرب از وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز اين كشور براي محافظت از كردها در جريان شورش عليه رژيم صدام حسين حمايت كرد، از سطح بالاي خودمختاري در شمال عراق برخوردار بوده اند.

از سوي ديگر به گزارش شبكه الميادين تركيه در حال دامن زدن به اختلافات مذهبي ميان اهل سنت و دولت شيعه حاكم به عراق است.

10 روز پيش تعدادي از محافظان «رافع العيساوي» وزير دارايي عراق از اعضاي ائتلاف العراقيه، در چارچوب مبارزه با تروريسم بازداشت شدند. ائتلاف العراقيه بلافاصله به بهانه سياست هاي طايفه گرايي المالكي و ظلم دولت عراق به اهل سنت، تحصن و تظاهراتي را در مناطق سني نشين عراق، به ويژه استان الانبار و شهرهاي سامرا و تكريت سازماندهي كرد.

طبق اعلام شبكه الميادين، برافراشته شدن پرچم تركيه در تظاهرات اخير در استان الانبار، تشنج در روابط دو كشور را تشديد كرد، به طوري كه گروه «اهل الحق» شبه نظاميان جدا شده از ارتش المهدي، تركيه را تهديد كرد در صورتي كه به دخالت در امور عراق ادامه دهد، منافع اين كشور را در عراق هدف قرار خواهد داد. يكي از مسئولان دولتي عراق گفت، سخنان برتري جويانه مقام هاي تركيه درباره عراق قابل قبول نيست و براي آخرين بار به دولت تركيه هشدار داده مي شود.

۱۳۹۱/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...