نسخه چاپی

جزئیات آزادسازی ۳۲ میلیون پلاك بلااستفاده/ ظرفیت‌های جدید ایران ۱۱ و ایران ۲۲

عکس خبري -جزئيات آزادسازي ?? ميليون پلاک بلااستفاده/ ظرفيت‌هاي جديد ايران ?? و ايران ??

آخرین وضعیت ارائه خدمت در مراكز شماره گذاری،اتصال تمام مراكز تعویض پلاك در همه شهرها به سامانه نوبت دهی از جمله مطالبی است كه رئیس مركز شماره گذاری پلیس راهور ناجا آنها را تشریح كرد.

به گزارش نما، «پایان آذر ماه، آخرین مهلت اعتبار وکالت نامه‌های منقضی سال جاری است؛ وکالت‌نامه‌هایی که به علت تعطیلی مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری در پی قرمز بودن وضعیت کرونا یا نه؛ بعد از آن هم به علت شلوغی این مراکز و عدم توفیق در رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی از درجه اعتبار ساقط شده و برای دارندگان مشکل ایجاد کردند». این جملات را سرهنگ محمدی رئیس مرکز تعویض و شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا می‌گوید.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

آگاهی از آخرین روند شماره‌گذاری، رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی، تعویض پلاک اینترنتی، اعتبار وکالتنامه‌ها و ساعت کار مراکز تعویض پلاک و مدارک لازم و... ما را بر آن داشت تا با سرهنگ «علی محمدی» رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک راهور پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

پایان آذر، آخرین مهلت اعتبار وکالتنامه‌های منقضی خرید خودرو

** جناب سرهنگ، از وکالتنامه‌ها چه خبر ؛ پلیس راهور در راستای اعتبار بخشی به وکالتنامه‌هایی که در پی تعطیلی یا شلوغی مراکز تعویض پلاک منقضی شده و سردرگمی مراجعان را در پی داشته، چه تدبیری اندیشیده است؟

با توجه به تعطیلی مراکز تعویض پلاک در شرایط قرمز کرونایی و بعد از آن هم بازگشایی مراکز در همین شرایط قرمز و فعال بودن با ۵۰ درصد ظرفیت با شلوغی و ازدحام مراجعان روبه رو بودیم به طوری که بسیاری از افرادی که دارای وکالتنامه بودند در این مدت به علت تعطیلی یا شلوغی مراکز فرصت مراجعه پیدا نکرده و اعتبار وکالتنامه هایشان از دست رفت؛ بر همین اساس پلیس راهور ناجا در راستای تسهیل در امور مراجعان مقرر کرد که تمام وکالتنامه‌های منقضی امسال تا پایان آذرماه اعتبار پیدا کنند تا متقاضیان بتوانند بدون مراجعه دوباره به فروشنده برای تمدید وکالتنامه‌ و صرف وقت و هزینه با همان مدارک برای تعویض پلاک اقدام کنند.

** در حال حاضر برای تعویض پلاک به چه مدارکی نیاز است؟

اسناد هویتی، سکونتی و مدارک خودرو نیاز است

اسناد هویتی عبارت است از کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده؛ اسناد خودرو اعم از سند مالکیت خودرو، کارت خودرو، بیمه نامه، گواهی بیمه شخص ثالث، گواهی معاینه فنی، برگه عوارض، مالیات و خلافی اعم از عوارض شهرداری و آزادراهی و همچنین برای احراز سکونت نیز مدارکی همچون سند مالکیت یا اجاره نامه و دفترچه بیمه لازم است.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

**ساعت کار مراکز شماره گذاری در روزهای هفته چگونه است؟

از روز شنبه تا چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیل مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور ناجا در تهران و حدود ۲۰ استان کشور با یک ساعت افزایش کاری از ساعت ۷ تا ۱۵ پذیرش متقاضی را در دستور کار داشته و بعد از آن‌هم تا هر ساعت که کار متقاضی در داخل مرکز طول بکشد خدمات ارائه می‌شود، در ۱۰ استان دیگر که رزرو نوبت به روز شده است ساعت کاری ۷ تا ۱۴ است.

در روز پنجشنبه نیز پذیرش از ساعت ۷ تا ۱۲ است

** مراکز تعویض پلاک در روزهای قرمز کرونایی با ۵۰درصد ظرفیت فعال بوده و بعضاً در برخی مراکز با ازدحام مراجعان مواجه بودید. در حال حاضر وضعیت مراکز از چه قرار است؟

بله؛ بعد از پیگیری پلیس راهور و بازگشایی مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری که بعد از تعطیلی چند ماهه در شرایط قرمز کرونایی صورت گرفت مراکز تعویض پلاک به علت شرایط قرمز با ۵۰ درصد ظرفیت شروع به فعالیت کردند که با توجه به انباشت متقاضیان در چند ماهه تعطیلی، هنگام بازگشایی در برخی مراکز به خصوص کلانشهرها با ازدحام جمعیت مواجه بودیم.

بعد از آن هم با روتین شدن فعالیت و باز بودن مراکز در تمام شرایط کرونایی در مراکز تعویض پلاک به جز چند شهر، رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی به راحتی و بدون معطلی انجام شده و در حال حاضر با توجه به اینکه تمام شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار دارند مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعال هستند.

در حال حاضر در تهران و حدود۲۰ استان کشور رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی اینترنتی برای ۲ تا ۳ روز آینده امکان پذیر است که با افزایش یک ساعته فعالیت مراکز تعویض پلاک در صدد هستیم تا نوبت‌ها به روز شوند.

**در حال حاضر چند مرکز تعویض پلاک اینترنتی فعال است؟

در تهران تعویض پلاک اینترنتی در تهران در دو مرکز میثم و خاوران انجام شده و مراکز تعویض پلاک اینترنتی در اصفهان و خراسان رضوی نیز راه اندازی شده و به متقاضیان ارائه خدمت می کنند، راه اندازی این مراکز در سایر شهرها نیز در دستور کار قرار دارد.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

تعویض پلاک در ۱۰ دقیقه!

**جناب سرهنگ، آیا شرایط تعویض پلاک اینترنتی تغییری کرده است، چراکه در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی، متقاضیان بدون پیاده شدن از خودرو تعویض پلاک را انجام می‌دادند، آیا باز هم همین روند برقرار است؟

بله؛ روند تعویض پلاک اینترنتی از این قرار است که خریدار و فروشنده، ۸۵ درصد از کارها اعم از بارگذاری مدارک هویتی، سکونتی و مدارک خودرو را با گوشی تلفن همراه و در منزل انجام می دهند و فقط ۱۵ درصد کار برای انجام در مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور ناجا باقی می ماند.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

هنگامی که خریدار و فروشنده با خودرو در زمان رزرو شده به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند بدون اینکه از خودرو پیاده شوند اصالت خودرو توسط کارشناسان پلیس راهور بررسی شده و بعد از آن سند خودرو به نام خریدار صادر و چاپ شده و پلاک قبلی فک و پلاک جدید نصب می‌شود و تمام این مراحل در ۱۰ دقیقه بدون آنکه هیچ کدام از مراجعان از خودرو پیاده شوند انجام می شود.

** چگونه می توان از سوابق خودروی خریداری شده به خصوص تصادف اطلاع حاصل کرد؟

یکی از مزیت‌های تعویض پلاک اینترنتی همین آگاهی از اطلاعات خودرو است چرا که با بارگذاری مدارک خودرو اعم از سند، بیمه، معاینه فنی و غیره خریدار می تواند از سابقه خودرو و تصادفی بودن آن مطلع شود چرا که بعد از بارگزاری اطلاعات، سوابق خودرو اعم از اینکه کی تصادف داشته و در چه ناحیه‌ای بوده قابل مشاهده برای خریدار است و آگاهی از وضعیت بیمه و معاینه فنی خودرو هم از دیگر مزیت‌های تعویض پلاک اینترنتی است.

**در حال حاضر رزرو نوبت برای تعویض پلاک چگونه است؟

همانطور که قبلاً گفته شد افراد با استفاده از گوشی تلفن همراه به صورت رایگان می‌توانند وارد سایت پلیس راهور ۱۲۰ شده و در سامانه نوبت دهی اینترنتی ثبت نام کرده و بعد برای دریافت خدمات و تعویض پلاک به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنند.

ریتم کار به این صورت است که بعد از ورود به سامانه نوبت دهی اینترنتی و بارگذاری مدارک هویتی و سکونتی و مدارک خودرو باید خریدار و فروشنده، مرکز مد نظر و ساعت مراجعه را مشخص کرده و سپس در وقت مقرر به این مراکز مراجعه کنند نه زودتر و نه دیرتر؛ چرا که اگر زودتر بیایند معطل شده و اگر دیرتر بیایند وقت‌شان گذشته و اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

همچنین اگر خریدار دارای پلاکی باشد که یک سال از زمان نگهداری آن در مراکز تعویض پلاک نگذشته باشد می تواند در هنگام ثبت نام در سامانه نوبت دهی متقاضی پلاک قبلی خود باشد در این صورت پلاک اگر در مراکز دیگر باشد به مرکز مد نظر برای شماره گذاری خودروی جدید منتقل شده یا پلاک‌جدیدی بر اساس همان شماره برایش ساخته شده و پلاک قبلی قدیمی امحا می شود.

** تکلیف پلاک‌های موجود در انبارها چه می‌شود؟

طبق قانون پلاک های آزاد افراد تا یک سال در انبارهای مراکز تعویض پلاک نگهداری می‌شود اما بعد از یک سال از مالکیت افراد خارج شده و با حفظ سوابق به اشخاص وارد واگذار می شود.

**هنوز هم پلاک‌های ایران ۱۱ و ۲۲ موجود است؟

بله پلاک هایی که بعد از نقل و انتقال به انبارهای تعویض پلاک منتقل می شود فارغ از اینکه چه شماره ای داشته باشند اگر یک سال از مدت نگهداری شان بگذرد به گردونه شماره گذاری وارد شده و به اولین متقاضی واگذار می‌شود.

** پلاک رند هم دارید؟

چند سالی می شود که پلاک رند از گردونه شماره گذاری خارج شده است، بدین صورت که از واگذاری پلاک‌هایی که غیر از کدپلاک، ۵ رقم دیگر آن تکرار شده از سال ۹۵ به بعد جلوگیری کردیم تا حدی که حتی ۴ رقم تکرار را به سیستم وارد کردیم که به پلاک‌ها اختصاص ندهد تا شائبه‌های قبلی مبنی بر اختصاص پلاک رند به برخی افراد و حرف و حدیث ها پیش نیاید اگرچه در آن زمان هم این پلاک‌ها به تمام خودروها اعم از ایرانی یا خارجی یا مدل بالا و پایین تعلق می گرفت.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

در حال حاضر پلاک با ۴ یا ۵ رقم تکراری غیر از کدپلاک واگذار نمی‌شود.

**در تخصیص پلاک آیا رابطه و دوست و آشنا داشتن در بین کارکنان مرکز تعویض پلاک نفع و تاثیری دارد؟

به هیچ عنوان، چرا که تخصیص پلاک به صورت کاملا سیستمی انجام شده و واگذاری به صورت دستی نیست.در روند انتخاب پلاک برای هر وسیله نقلیه، سامانه از ۲۰ پلاک موجود در آن تایم، یکی را برای وسیله نقلیه مدنظر انتخاب می‌کند و هیچ کاربری نمی‌تواند دخل و تصرفی در این موضوع داشته باشد.

درحال حاضر شماره پلاک‌ها به ایران ۴۰ رسیده است اما با توجه به اینکه طبق مصوبه هیأت دولت پلاک‌هایی که یک‌سال از فک آنها گذشته است به چرخه شماره‌گذاری بازگشته‌اند، به صورت سیستمی پلاک‌های قدیمی با حفظ سوابق شخصی به متقاضیان جدید واگذار می‌شود.

به طور مثال پلاک‌های ایران ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۵۵، ۶۶، ۹۹ (‌برای متقاضیان تهرانی)‌ و ‌سایر کدپلاک‌ها با توجه به استان و شهر سکونت برای سایر ‌مراجعان‌ از جمله ۲۰ گزینه‌ای هستند که سامانه، پلاک نهایی را از بین آنها انتخاب می‌کند.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

**برخی مالکان خودرو بعد از مدتی آدرس سکونت یا شماره تلفن‌شان تغییر می کند؛ آیا نیازی به ثبت تغییرات است؟

بله، طبق قانون باید مالکان وسایل نقلیه، تغییر آدرس یا شماره تلفن خود را به پلیس راهور اطلاع دهند؛ برهمین اساس افرادی که آدرس محل سکونت یا شماره تلفن آنها تغییر کرده برای ثبت تغییرات در احراز سکونت باید به مراکز تعویض پلاک شهر محل سکونت مراجعه کنند.

باید به این نکته توجه داشت که همه افراد مهارت کافی و آشنایی کامل به رایانه نداشته و برخی نیز دسترسی به اینترنت را ندارند و با توجه به اینکه در حال حاضر تمام شهرستان های کشور برای تعویض پلاک باید از سیستم نوبت دهی اینترنتی استفاده کنند بنابراین کافی نت ها و مراکز اینترنتی می‌توانند در این زمینه به افرادی که آشنایی لازم را ندارند کمک کنند.

ذکر این نکته ضروری است که خدماتی که کافی نت ها برای دریافت نوبت تعویض پلاک می کنند هیچ مغایرتی ندارد چراکه سیستم نوبت دهی به گونه ای نیست که «نوبتی» رزرو و بعد به خودروی دیگری واگذار شود بلکه کافی‌نت‌ها با تخصص بیشتر و دسترسی به نت پر سرعت تر می توانند راحت تر وارد سامانه شده و رزرو نوبت را برای هر خودرو با درج مشخصات فروشنده و خریدار و خود وسیله نقلیه انجام دهند.

پلیس: پلاک رند و پارتی بازی نداریم!

خوشبختانه در حال حاضر سیستم نوبت دهی آنلاین تعویض پلاک هیچ مشکلی نداشته و متقاضیان به راحتی می توانند نوبت رزرو کنند.

فقط در شهریور ماه که مراکز تعویض پلاک بعد از چند ماه تعطیلی آغاز به فعالیت کرده بودند سیستم با توجه به ازدحام مراجعان به مشکل برخورده بود در همان روزهای اولیه بلافاصله مرتفع شد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...