نسخه چاپی

تفاوت كرونای اُمیكرون با دلتا در چیست؟

از علایم سویه «اومیكرون» چه می‌دانیم؟

عکس خبري -از علايم سويه «اوميکرون» چه مي‌دانيم؟

سازمان جهانی بهداشت بعد از واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا، پنجمین واریانت كرونا را با نام امیكرون در لیست واریانت‌های نگران‌كننده قرار داد.

به گزارش نما، با هر عفونت جدید کرونا، ویروس‌های کوچک Sars-CoV-۲ میلیون‌ها تا میلیاردها بار تکثیر می‌شوند. در طول این فرآیندهای تکثیر، خطاهای کوچک بارها و بارها رخ می‌دهد. برخی از این خطاها به ویروس‌ها مزیتی می‌دهند که به آن‌ها اجازه می‌دهد، بهتر پخش شوند و در نهایت پاتوژن در طول همه گیری، به رشد خود ادامه می‌دهد.

این تکامل طبیعی ویروس، دانشمندان را شگفت زده نکرد. آن‌ها تصور می‌کنند تا زمانی که تعداد عفونت‌های جدید در سراسر جهان به میزان زیادی کاهش پیدا نکند، جهش‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

نوع به اصطلاح وحشی این ویروس که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین از فردی به فرد دیگر منتقل شد، اکنون به سختی نقش ایفا می‌کند. کارشناسان در روزهای ابتدایی شناسایی امیکرون اعلام کردند این واریانت دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند.

دلتا کرونا
از بهار ۲۰۲۱، نوع به اصطلاح دلتا کانون توجه بین المللی بوده است. این نوع ویروس کرونا، اولین بار در هند شناسایی شد و تا پایان سال ۲۰۲۱ خود را به عنوان نسخه غالب در سراسر جهان تثبیت کرده بود. به نظر می‌رسد که این ویروس به دلیل بارهای ویروسی عظیمی که می‌تواند ایجاد کند، قادر است تا حدودی از واکسیناسیون اجتناب کند.

دلتا نیز پیشرفت‌های بیشتری در پروتئین اسپایک خود دارد که به آن اجازه می‌دهد سریع‌تر و محکم‌تر به سلول‌های انسانی بچسبد و اطلاعات ژنتیکی خود را مانند منجنیق به درون سلول‌ها پرتاب کند. به نظر می‌رسد دلتا می‌تواند سلول‌های آلوده را مستقیماً با سلول‌های همسایه متصل کند.

امیکرون
سازمان جهانی بهداشت در ۲۶ نوامبر امیکرون را پنجمین نوع نگران کننده اعلام کرد. محققان با کمک آزمایش‌های مختلف در تلاشند تا دریابند این جهش جدید چقدر مسری است، افراد چقدر به آن مبتلا می‌شوند و اثربخشی واکسن‌ها در برابر این نوع ویروس چقدر است.

با این حال مشخص است که ژنوم امیکرون با نوع اصلی Sars-CoV-۲ متفاوت است. در میان تغییرات، جهش‌های متعددی وجود دارد که قبلاً در آلفا، بتا، گاما و دلتا رخ داده است؛ بنابراین شواهدی وجود دارد که امیکرون می‌تواند بسیار مسری باشد و همچنین تا حدی آنتی بادی‌های تولید شده توسط عفونت یا واکسیناسیون را فریب دهد. پس باید فرض شود که عفونت مجدد یا پیشرفت واکسیناسیون ممکن است رخ دهد.

تفاوت جهش‌های امیکرون با دلتا
از جمله نگرانی‌ها درباره این نوع ویروس کرونا وجود جهش‌های متعدد و متنوع است. بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک امیکرون گزارش شده، تعدادی که بیش از دوبرابر جهش‌های واریانت دلتاست. بعضی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در واریانت‌های قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا شناسایی شده بودند و بعضی از آن‌ها جدید بوده و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.

هنوز اطلاعات دقیق درباره نوع اومیکرون ویروس کرونا اندک است و باید در انتظار بررسی و آزمایش بیشتر درباره این واریانت بود، اما این نوع از جهش‌ها در واریانت‌های قبلی، منجر به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت‌زایی و فرار از سیستم ایمنی شده است. همچنین این جهش‌ها ممکن است باعث مقاومت بیشتر در برابر درمان با آنتی‌بادی مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شود.

وزارت بهداشت آفریقای جنوبی تاکید می‌کند با وجود اینکه امکان کشندگی امیکرون ممکن است پایین‌تر باشد اما رفتار این ویروس در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال افزایش شیوع امیکرون در انگلیس نشان می‌دهد سویه امیکرون بسیار سریعتر از سویه غالب قبلی یعنی دلتا شیوع پیدا کرده و محافظت واکسن در مقابل بیماری علامت‌دار کمتر است. به همین دلیل تزریق نوبت یادآور کرونا در انگلیس سرعت بیشتری پیدا کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...