نسخه چاپی

اكران فیلم‌ها منوط به تأیید كمیته ۳ نفره/ پروانه نمایش كافی نیست؟

عکس خبري -اکران فيلم‌ها منوط به تأييد کميته ? نفره/ پروانه نمايش کافي نيست؟

همه فیلم‌های سینمایی كه پیش از این پروانه نمایش دریافت كرده‌اند، برای ورود به چرخه اكران عمومی مجدد توسط كمیته‌ای سه نفره زیرنظر رئیس سازمان سینمایی بازبینی می‌شوند.

به گزارش نما، روز گذشته یکشنبه ۲۸ آذرماه با اعلام صریح سازمان سینمایی، اکران فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی مشروط به اعمال برخی اصلاحات شد. فیلمی که طبق اعلام همین سازمان، پیش‌تر و در دولت قبل، موفق به دریافت پروانه نمایش شده بود اما مشروط به اعمال اصلاحات.

این اطلاع‌رسانی سازمان سینمایی در حالی که شورای صنفی نمایش پیش‌تر از اکران فیلم «چپ، راست» از چهارشنبه اول دی‌ماه خبر داده بود، با واکنش تند منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم مواجه شد که در قالب نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «هزینه» این تصمیم گیری‌ها هشدار داد.
در دوران جدید سازمان سینمایی هر فیلمی که قرار است اکران شود (فارغ از اینکه پروانه نمایش دارد یا نه) پیش از نمایش باید توسط کمیته‌ای سه نفره متشکل از مشاوران محمد خزاعی و البته زیر نظر خود رییس سازمان سینمایی بازبینی شود.
در پی این حواشی، شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض شدید به بازبینی مجدد فیلم‌های سینمایی، بر فصل‌الخطاب بودن «پروانه نمایش» برای اکران فیلم‌های سینمایی تأکید کرد.

حواشی مرتبط با «چپ، راست» باعث شد حرف و حدیث‌ها درباره فرایند اخذ پروانه نمایش و بازبینی فیلم‌های سینمایی پیش از اکران عمومی دوباره احیا شود. به‌خصوص که پیش از این بیژن نوباوه عضو شورای پروانه نمایش نیز در گفتگویی اعلام کرده بود که ۳۰ فیلم مساله دار به‌رغم داشتن پروانه نمایش از دولت قبل مجدداً باید بازبینی شوند.

نکته جالب اینکه محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی روز گذشته در همان خبر مرتبط با اصلاحات فیلم سینمایی «چپ، راست» گفته بود: «تاکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار از جمله فیلم «چپ راست» است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادات و اشکالات مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینماها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند.» فرجی اینگونه به‌صورت ضمنی خبر از فعالیت «کمیته بازبینی» به‌موازات شورای پروانه نمایش داد.

در دوران جدید سازمان سینمایی هر فیلمی که قرار است اکران شود (فارغ از اینکه پروانه نمایش دارد یا نه) پیش از نمایش باید توسط کمیته‌ای سه نفره متشکل از مشاوران محمد خزاعی و البته زیر نظر خود رییس سازمان سینمایی بازبینی شود.

براساس شنیده‌هاپژمان لشگری‌پور، حبیب ایل‌بیگی و محمدحسین نیرومند سه عضو این کمیته هستند که در حال حاضر بازبینی فیلم‌های سینمایی را پیش از اکران برعهده دارند. لشگری‌پور و نیرومند از اعضای شورای پروانه نمایش هستند و ایل‌بیگی مسئولیت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده دارد.

در این روند کمیته سه نفره درباره فیلم سینمایی «چپ، راست» به اجماع نرسیده‌اند و این فیلم مشمول اصلاحیه شده اما منوچهر محمدی طی جلساتی که با حبیب ایل‌بیگی داشته اعمال این اصلاحیه‌ها را نپذیرفته است.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...