نسخه چاپی

مدرك دانشگاه های انگلیس بی اعتبار شد

نمایندگان مجلس، چندی پیش طرح كاهش رابطه با انگلیس را پس از گذشت دو سال در دستور كار خود قرار دادند و با موافقت حداكثری نمایندگان و تأیید شورای نگهبان این طرح لازم الاجرا شد.

به گزارش «خبرآنلاین» پس از آن وزارت علوم اعلام کرد که اگر فردی با این شرایط، همچنان خواهان ادامه تحصیل در انگلیس است، می‌تواند با هزینه شخصی خود در دانشگاه های انگلیس تحصیل کند و عملا بورس دولتی برای دانشگاه های این کشور لغو شود.

همچنین اعلام شد وزارت علوم برای دانشجویان ایرانی دانشگاه های انگلیس هیچ تسهیلاتی از جمله رفع مشکلات نظام وظیفه و تامین ارز دانشجویی فراهم نمی کند.

اما به تازگی حسن غفوری‌فرد، نماینده مجلس هشتم و رئیس هیأت نظارت و ارزیابی شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که موضع موسساتی که هنوز اقدام به اعزام دانشجو به این کشور می کنند در این شورا بررسی می شود چون وزارت علوم مدرک دانشگاه های این کشور را معتبر نمی داند.

گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس هیأت نظارت و ارزیابی شورایعالی انقلاب فرهنگی و نماینده مجلس را بخوانید:

پس از بسته شدن سفارت انگلیس برخی دانشجویانی که در آنجا تحصیل می کردند نسبت به آینده خود نگران بودند. شما در شورایعالی انقلاب فرهنگی چه تصمیمی برای آنها گرفتید؟

به جز کشور انگلیس تعداد زیادی هستند که هر سال برای تحصیل به کشورهایی مانند هند، مالزی می روند برای همین ما درباره چگونگی فعالیت این موسسات در شورا بررسی هایی را آغاز کردیم. چون فعالیت این موسسات باید مطابق قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. از طرفی شنیده می شود فعالیت برخی موسسات اعزام دانشجو به کشور انگلیس همچنان ادامه دارد در حالی که ما با کشور انگلیس هیچ ارتباط و مراوده‌ای نداریم و افرادی که برای ادامه تحصیل به این کشور می روند، دانشجو محسوب نمی‌شوند و مدارکشان نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارزیابی نمی‌شود.

با این حساب برای تطبیق مدارکشان مشکل پیش می آید.

بله. قطعا پس از بازگشت به کشور مشکلاتی برای آنها برای تطبیق مدارک به وجود خواهد آمد.

پس کسانی که قبلا در این کشور تحصیل کردند چطور؟

ما با وزارت علوم به اجماع رسیدیم که از امسال بورسیه تحصیل به کشور انگلیس قطع شود ،بنابراین موسسات هم نباید هیچ دانشجویی را به این کشور اعزام کنند اما کسانی که قبلا تحصیل کردند مشکلی ندارند و شامل این سیاست نمی شوند.

اما مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارجی وزارت علوم اعلام کرده بود که امکان تحصیل با هزینه شخصی وجود دارد.

وقتی وزارت علوم مدرک دانشگاههای انگلیس را قبول نداشته باشد به نظرم کسی هم تمایلی برای تحصیل پیدا نمی کند.

همیشه اینگونه نبوده است که هر قطع رابطه سیاسی با خود قطع رابطه علمی به همراه بیاورد، همانطور که با وجود نبود رابطه سیاسی با آمریکا، هنوز هم در زمینه علمی ما با این کشور در ارتباط هستیم؟

موضوع کشور انگلیس یک استثنا است که تا اطلاع ثانوی وضع بر همین منوال خواهد بود و دانشجویی از ایران به این کشور اعزام نخواهد شد. بنابراین دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند با توجه به سیاست‌های جدید وزارت علوم، از این پس نباید انگلیس را به عنوان کشور مقصد انتخاب کنند.

۱۳۹۰/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...